سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه دلمه برگ مو

برای آنکه دلمه برگ مو به حالت پیچیده در ظرف قرار گیرند، پیش از پخت، زیردستی چینی را به صورت برعکس روی دلمه‌های چیده شده در قابلمه قرار دهید.

طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو

 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو :

برگ مو  : نیم کیلو گرم

مخلوط سبزی دلمه شامل نعنا، مرزه، ترخون، ریحان، گشنیز، تره، شِوید و جعفری که البته هر چه میزان سبزی‌های معطر آن – یعنی نعنا، مرزه و ترخون – بیشتر باشد، خوشمزه‌تر می‌شود :  یک کیلوگرم

پیاز بزرگ : ۲ عدد

روغن مایع : ۵ قاشق سوپ‌خوری

برنج : ۲ پیمانه

لپه  : نصف لیوان

گوشت چرخ کرده : نیم کیلوگرم

شکر :   ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری

آب لیموترش یا سرکه : یک استکان

نمک و فلفل و زردچوبه : به میزان لازم

 

روش تهیه دلمه برگ مو :

ابتدا برگ‌ها را با آب سرد خوب بشویید. دو سوم قابلمه را از آب پر کرده روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب آن به جوش آید. سپس برگ‌ها را به صورت دسته‌ای آرام در داخل آب در حال جوش آمدن قرار دهید. پس از گذشت ۳ دقیقه یا به اصطلاح پس از ۲ جوش خوردن، برگ‌ها را در سبدی آبکشی کنید.

سبزی‌ها را پاک کرده و پس از شست‌وشو به صورت ریز خرد کنید. برنج و لپه را هم شسته و در قابلمه‌ای حاوی مقداری آب بریزید و بگذارید تا بپزد. در صورت دلخواه، مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه کنید تا برنج رنگی شود.

دو عدد پیاز را هم خلالی خرد کنید. سپس در داخل تابه کمی روغن بریزید و گوشت چرخ‌کرده و پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن مواد، تابه را از روی اجاق گاز بردارید و سبزی و برنج و لپه را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. به این صورت مواد داخل دلمه آماده می‌شود.

در داخل قابلمه‌ای که قرار است دلمه‌ها در آن چیده شوند، یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و چند برگ مو را در کف آن قرار دهید. سپس شروع به پیچیدن دلمه‌ها کنید.

برای پیچیدن دلمه‌ها یک برگ بزرگ را برداشته و مقداری از مواد مخلوط را در میان آن بریزید. سپس اطراف برگ را روی مواد  برگردانید تا در واقع بقچه‌ای از برگ مو درست شود.

هر یک از بقچه‌ها را به صورت وارونه در داخل قابلمه قرار دهید، بعد از آنکه تمام بقچه‌ها را در قابلمه و در کنار و روی هم چیدید، ۲ لیوان آب و ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کنید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید.

پس از جوش آمدن آب، شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا آرام آرام بپزد. اضافه کردن چاشنی آن باید در مراحل پایانی طبخ – یعنی زمانی حدود یک ساعت و نیم پس از شروع پخت – انجام شود.

برای درست کردن این چاشنی، سرکه یا آبلیمو را به همراه شکر در کاسه کوچکی بریزید و کمی حرارت دهید تا شکر به طور کامل حل شود. سپس آن را روی دلمه‌ها بریزید و بگذارید تا مرحله پخت دلمه کامل شده و چاشنی خوب جذب آن شود

طرز پیچیدن دلمه برگ مو 

 

 

نکته۱: اگر چاشنی را در مراحل اولیه پخت اضافه کنید، برگ‌ها سفت می‌شوند.

نکته۲: در صورتی که دوست دارید این چاشنی در مواد داخل دلمه نیز وجود داشته باشد، می‌توانید مخلوط کردن شکر، آبلیمو و سرکه را در مراحل اولیه انجام داده و مقداری از این چاشنی را در داخل مواد دلمه هم بریزید و با آنها مخلوط کنید.

نکته۳: با توجه به اینکه همه برگ‌ها به صورت کامل و یک اندازه نیستند و احتمالا چاک‌هایی نیز در فرم آنها وجود دارد، شما می‌توانید ۲ برگ کوچک چاک‌دار را روبه‌روی هم قرار دهید و در واقع برگ بزرگی را به این طریق درست کنید.

نکته۴: برای آنکه دلمه‌ها به حالت پیچیده در ظرف قرار گیرند، پیش از پخت، زیردستی چینی را به صورت برعکس روی دلمه‌های چیده شده در قابلمه قرار دهید.

 

 

منبع : آکا

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 28, میانگین امتیاز: 4,32 از 5)
Loading...