سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روش و مدت زمان نگهداری ادویه ها و سبزیجات خشک

نگهداری ادویه ها,نگهداری سبزیجات خشک

مدت زمان نگهداری ادویه ها و سبزیجات خشک

یکی از سوال های رایج خانم ها در آشپزی، چگونگی نگهداری ادویه ها و سبزیجات خشک است. با نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شده ، می توانید کاری کنید کابینت ادویه جات خانه از تبدیل شدن به موزه نجات پیدا کند، همچنین به شما می آموزیم بهترین روش های نگهداری ادویه ها و سبزیجات خشک چیست و چگونه آنها را نگهداری کنید تا طعمشان تا مدت ها قوی بماند.

 

چگونه بفهمیم ادویه ها و سبزیجات خشک قدیمی شده اند؟

سبزیجات خشک شده و ادویه جات به نظر جاودانه می آیند، اگر نگاهی به قفسه ادویه جات مادربزرگتان بیندازید خواهید دید برخی از آن ادویه جات سنشان از شما هم بیشتر است! اما حقیقت این است که سبزیجات خشک و ادویه جات هم تاریخ انقضا دارند، برای حداکثر مزیتشان. از نظر فنی همچنان خوراکی به حساب می آیند، اما وقتی دیگر طعمی ندارند و یا قدرتشان در تغییر غذا کم شده دلیلی ندارد که استفاده شوند.
با استفاده از راهنمایی که در ادامه خدمتتان می دهیم می توانید کاری کنید کابینت ادویه جات خانه از تبدیل شدن به موزه نجات پیدا کند، همچنین به شما می آموزیم که چگونه آنها را نگهداری کنید تا طعمشان تا مدت ها قوی بماند.

 

طول عمر گیاهان خشک و ادویه جات

طول عمر ادویه جات و گیاهان خشک به نوع آماده سازی و نحوه نگهداری شان مربوط می شود. ادویه جات خرد شده، ادویه جات کامل، و گیاهان خشک شده هر کدام به نحوی عمرشان بالا می رود.

ادویه جات خرد شده
ادویه جاتی که خوب خرد شده اند و تبدیل به پودر شده اند، مانند جوز هندی، دارچین، زیره سبز، و کاری، ۲ تا ۳ سال دوام می آورند.

ادویه جات کامل
ادویه جات کامل مانند چوب میخک و دارچین، که به همان شکل کامل و طبیعی خود خشک شده اند طول عمر بیشتری دارند. این ادویه جات کامل را قبل از اینکه بی خاصیت شوند می توانید ۴ تا ۵ سال نگهداری کنید. در این میان یک استثنا وجود دارد و آن فلفل کامل است، که حدود ۵ تا ۶ سال دوام می آورد.

گیاهان و سبزیجات خشک شده
گیاهان و سبزیجات خرد شده مانند ریحان، جعفری و پونه کوهی ۲ تا ۳ سال دوام دارند. اگر در همان شکل طبیعی خود خشک و نگهداری شوند، ممکن است کمی بیشتر عمر کنند، چیزی حدود ۳ تا ۴ سال.

دانه ها
بسیاری از دانه ها مانند رازیانه حدود ۴ سال عمر می کنند. دانه خشخاش و کنجد در این میان استثنا هستند و باید پس از ۲ سال به دور انداخته شوند.

عصاره ها
عصاره هایی مانند نعنا می توانند تا ۴ سال سالم بمانند. با این حال عصاره خالص وانیل، شامل این مورد نمی شود – این عصاره به علت محتوای بالای الکلش تا آخر سالم می ماند.

 

نگهداری ادویه ها,نگهداری سبزیجات خشک

 

توصیه هایی برای نگهداری ادویه ها 

برای اینکه عمر ادویه جات را بالا ببریم، آنها را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید مانند یک گنجه. ذخیره سازی ادویه جات در قفسه ای نزدیک به اجاق گاز ایده خوبی نیست، چون گرما سرعت در هم شکستن ادویه جات و سبزیجات خشک شده را بالا می برد.

بهترین ظرف برای نگهداری ادویه‌ها، در درجه اول ظرف‌های فلزی هستند که در آن‌ها کاملاً بسته می‌شود. در درجه دوم هم ظرف‌های شیشه‌ای رنگی، مانند ظروف شیشه‌ای قهوه‌ای برای نگهداری ادویه‌ها مناسب هستند.

انواع ادویه را در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب و در ظروف فلزی یا شیشه ای نگهداری کنید. شیشه با مواد معطر ادویه فعل و انفعال نمی‌دهد.

اگر می‌توانید ادویه‌ها را به شکل اصلی آن‌ها نگه دارید و در زمان مصرف آسیاب کنید. به این ترتیب، بیشتر، طعم و عطرشان را حفظ می‌کنند.

ادویه‌های آسیاب شده تا ۶ ماه و دانه‌های کامل تا یک سال قابلیت نگهداری دارند.

به دلیل آن که اکثر ادویه‌ها منشاء خاکی دارند و به انواع میکروب‌های خاک آلوده هستند توصیه می‌شود از انواع استریل شده آن‌ها در بسته‌‎بندی‌های بهداشتی استفاده کنید.

برای تقلب در ادویه‌ها خیلی چیزها را می‌توانند داخل ادویه کرده و به خورد مردم دهند، لذا اگر برایتان مقدور می باشد سعی کنید ادویه را خودتان در خانه بکوبید.

به طور کلی، ادویه‌ها نباید در محیط‌های بسیار گرم ( مانند انباری ) یا در مجاورت تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند.

فریزر نیز یکی دیگر از مکان های اشتباه برای نگهداری ادویه جات است، هر بار که ظرف نگهدارنده ادویه از فریزر خارج می شود، چگالش ایجاد می شود که بیشتر طعم ادویه را از بین می برد.

 

پرهیز از رطوبت اضافی در نگهداری ادویه ها و سبزیجات خشک

خشک نگه داشتن ادویه جات و گیاهان خشک شده عطر و طعمشان را برای مدت زمان طولانی تری قوی نگه می دارد.

کاهش رطوبت خارج از بطری ها نیز به کاهش خطر خرابی کمک می کند. ادویه جات را هنگام اضافه کردن به غذا مستقیم روی آن نگیرید چون بخار غذا به ادویه رطوبت می دهد به جای این کار از یک قاشق خشک برای منتقل کردن ادویه به غذا کمک بگیرید.

 

 

چطور متوجه شویم که ادویه ارزش استفاده کردن را دارد؟

اگر خاطرتان نیست که دقیقا چه زمانی آن مرزنجوش را خریده اید، مقداری از آن را کف دست خود بریزید و با انگشت بمالیدش سپس استشمام کنید.

وقتی ادویه را با انگشت مالیدید در واقع روغن های درون آن را فعال کردید، و باید بویی قوی بدهد. اگر ادویه بوی خاصی نداشت پس بهتر است جایگزینش کنید.

اگر ادویه تان کم خاصیت شده ولی باز هم می خواهید استفاده اش کنید، دوبرابر آنچه در دستور پخت گفته شده بریزید.

 

 

منابع:بدونیم/بیتوته

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 15, میانگین امتیاز: 4,47 از 5)
Loading...