چهارشنبه , ۲۹ دی , ۱۳۹۵

بیشترین سوالات کاربران ایرانی از موتورهای جستجو

 تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو

سنجش ذائقه کاربران ایرانی در محیط وب برمبنای جستجوی کاربران در موتورهای جستجو، نشان می‌دهد که ۷۵ درصد کاربران ایرانی در وب، مستندات متنی را جستجو می‌کنند و اغلب در حوزه های سیاسی سوال دارند.

تحلیل ذائقه سنجی کاربران ایرانی در وب فارسی در آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب مرکز تحقیقات مخابرات ایران (وب آزما) انجام شده است. این تحلیل برمبنای خدمات بومی وب و به صورت «لاگ خدمات» انجام شده است. به معنای دیگر «لاگ» منبع بسیار غنی از اطلاعات است که از طریق آن می توان تحلیل مختلفی را در رابطه با نحوه تعامل کاربر با سرویس استخراج کرد.

تحلیل های انجام شده در وب آزما که مربوط به تابستان امسال می شود بر مبنای تحلیل های آماری و داده کاوی مربوط به آمار بازدید خدمات مختلف وب بوده و نتایج بررسی بر مبنای لاگ یکی از موتورهای جستجوی بومی در سطح پرس و جو، کلیک کاربران، آدرسهای آی پی، ارجاع دهنده ها، بات‌ها و خزشگرها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحلیل لیست وب سایتهای پربازدید از طریق جویشگر، سطح ارجاع سایتها و روانه کردن کاربر به سمت جویشگرها مورد بررسی قرار گرفته است. حتی مشخص شده که کاربران از چه کلیدواژه هایی وارد جویشگر بومی شده اند.

۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی در متن است

برآوردها از درصد استفاده کاربران ایرانی از خدمات جویش شامل جویش متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی نشان می دهد که ۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی مربوط به یافتن مستندات متنی است. پس از این سرویس، جستجوی تصویر ۱۲ درصد، جستجوی ویدئو ۸ درصد و جستجوی صوت ۷ درصد جستجوی کاربران را به خود اختصاص داده است.

در همین حال میانگین تعداد کلمات برای جستجوی متن بین ۳ تا ۴ کلمه و برای سایر موارد ۲ تا ۳ کلمه ارزیابی شده است. بررسی تعداد پرس و جوها نیز نشان می دهد که کاربران ترجیح می دهند برای پیگیری اخبار به جای استفاده مستقیم از موتور جستجو، اخبار را از خبرگزاری ها پیگیری کنند.

این درحالی است که در بخش ۱۰ پرس و جوی اول پرکلیک از نظر تصویر، کاربران ایرانی به دنبال تصاویری با موضوعات عکس های بازیگران، داعش، جنایات داعش، خنده دار، لباس مجلسی، راهیان نور، بسم الله الرحمن الرحیمم، رهبر، سردار سلیمانی و مدل مانتو بوده اند.

میانگین سطح حضور کاربران

میانگین سطح حضور کاربران در موتورهای جستجو که به اصطلاح «نشست » نامیده می شود نیز نشان می دهد که کاربران در اینترنت ۱۰ دقیقه و در اینترانت حدود ۳ ساعت نشست دارند. هر بار که کاربر شروع به استفاده از جویشگر می کند تا زمانی که استفاده را قطع کرده و مرورگر خود را ببندد، یک نشست محسوب می شود. این نشان می دهد که کاربران اینترانت تمایل بیشتری به استفاده از جویشگرهای بومی دارند.

درهمین حال برآورد بیشترین کاربران جویشگر بومی بر مبنای تحلیل سطح آدرس IP نیز با توجه به رونمایی از موتور جستجوی پارسی جو، از اصفهان و پس از آن از تهران، همدان، کردستان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس اعلام شده است.

محتوای سیاسی بیشترین پرس و جوی پرسشی را به خود اختصاص داد

تحلیل های داده کاوی انجام شده در بخش پرس و جوهای پرسشی نیز نشان می دهد که کاربران اغلب در حوزه های سیاسی، مذهبی، پزشکی، علمی و اجتماعی سوال دارند.

 تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
لیست ۱۰ پرس و جوی پرسشی پرتکرار
در مورد وب سایتهای پربازید از نتایج حاصل ۱۰ پرس و جوی پرسشی، وب سایت تولیدکننده محتوای تبیان در ردیف اول قرار دارد و استقبال از سایت گفتگوی مذهبی نیز بالا است.
تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
 لیست ۱۰ وب سایت پربازدید
درهمین حال دسته بندی موضوعی پرس‌وجوهای پرسش ارسالی به جویشگرهای بومی نشان دهنده موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی است که به تفکیک دسته های موضوعی مختلف در نمودار زیر دیده می شود.
  تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
توزیع پرس و جوهای پرسشی به تفکیک دسته های موضوعی

طبقه بندی پرس و جوها نشان می دهد که پرتکرارترین نیازهای اطلاعاتی کاربران در دسته علمی مرتبط با «آموزش» است. در دسته سیاسی مرتبط با «داعش»، در دسته اقتصادی مرتبط با «قیمت سکه و ارز و خودرو»، در دسته ورزشی «فوتبال» و در دسته هنر «بازیگران معروف ایرانی» است.

در برخی دسته های موضوعی عناوین متنوعی از سوی کاربران دنبال شده است. برای مثال در دسته سلامت، کاربران درباره بیماریهای مختلف پرس‌وجو می‌کنند و در دسته اجتماعی مواردی نظیر وام ازدواج و تامین اجتماعی مطرح شده است. در دو دسته مذهبی و فرهنگی نیز مواردی از جمله مداحی، استخاره و فال حافظ دیده می شود.

 تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
میزان تمایل کاربران به دسته های موضوعی مختلف

سایت های پرمخاطب کدامند

برمبنای تحلیل صورت گرفته، لیست وب سایتهای پربازدید نیز نشان می دهد که وبسایتهای تولید محتوا و وب سایتهای تخصصی در صدر پربازدیدترین ها قرار دارند. برای مثال وبسایت تخصصی حوزه فوتبال در بخش ورزشی و وب سایت مرتبط با آموزش وپرورش در دسته اجتماعی بیشترین مخاطبان را دارند. در دسته اقتصاد وب سایتهای خرید و فروش آنلاین و قیمت طلا و ارز و در بخش سیاسی وبسایتهای خبری آنلاین پرمخاطب هستند. در همین حال سایتهای پرمخاطب در حوزه فناوری اطلاعات به دانلود نرم افزار مربوط می شود.

  تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
  تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس‌وجوی اول موتورهای جستجو
لیست وب سایت های پربازدید برای هر دسته موضوعی


این مطلب مفید بود ؟
1 از 52 از 53 از 54 از 55 از 5
Loading...

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:




در صورت تمایل به این موضوع نظر دهید

  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با مطلب و مجله، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «تصویر زندگی» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نام(لازم)

ایمیل(لازم)

در این رابطه بیشتر بخوانید
مطالب قبلی این بخش
  • آیفون ۷ رسما رونمایی شد | مشخصات و جزئیات آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس

    مشخصات و جزئیات آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس مجله تصویر زندگی :اپل طی رویدادی که در محل تالار سخنرانی بیل گراهام در شهر سن فرانسیسکو برگزار شد، از گوشی‌های هوشمند جدید خود، با نام‌های …

    • مک بوک پروی اپل ، مشخصات مک بوک جدید اپل اپل از مک بوک پروی جدید خود رونمایی کرد • مشخصات مک بوک جدید اپل

      معرفی مک بوک پروی اپل  اپل دقایقی پیش در رویداد «سلام دوباره» خود از مک بوک پروی ۲۰۱۶ پرده برداشت. محصولی که ماه هاست منتظرش هستیم. مک بوک جدید اپل در نگاه اول دقیقاً همانی …

      • اختراعات برتر سال ۲۰۱۴

          شاید کسی باور نمی کرد که روزی از همه چیز بتوان به صورت سه بعدی پرینت گرفت یا با ماشینی بدون بنزین سرعتی بالاتر از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کرد. جهان در …

        • کروم باکس جدید Acer

            جدیدترین سیستم ایسر با کروم باکس گره خورده است و با این سیستم آزمایش میشود. این دستگاه بر روی سخت افزار به خوبی متمرکز شده است. سری کروم باکس های CX1 مشخصات و اتصالات …

          • روش جدید فرار از پیامک های تبلیغاتی روش جدید فرار از پیامک های تبلیغاتی

            راه فرار از پیامک های تبلیغاتی ایسنا: طی ماه های گذشته با راه اندازی سامانه ای برای حذف پیامک های تبلیغاتی، میلیون ها مشترک موبایل اپراتورهای مختلف از دریافت این نوع پیام ها انصراف دادند. …

            • پیشرفته ترین دست رباتیک

                پیشرفته ترین دست رباتیک یک شرکت پیشرو در صنعت و تکنولوژی دستی رباتیک ساخته که قادر است شکل اجسام را تحلیل کرده و بهترین شیوه گرفتن آنها را تشخیص دهد. به گفته‌ی سازندگان این …

              • تویوتا آیگو ، خودرویی برای جوانان

                تویوتا آیگو، خودرویی برای جوانان موفقیت تویوتا در فروش ۷۶۰هزار دستگاه خودروی آیگو طی ۹ سال اخیر باعث شده مدل جدید آیگو روانه بازار شود. این خودرو بر اساس فرهنگ معاصر جوانان ژاپنی بازطراحی شده …