چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

کامبوجا ضد چاقی / خواص درمانی چای کامبوجا

   خواص کامبوجا , طرز تهیه چای کامبوجا

خواص درمانی کامبوجا ( Kombucha)

کامبوجا چیست, فواید کامبوجا برای بدن, خواص درمانی کامبوجا, خاصیت درمانی کامبوجا

 

کامبوجا نوعی چای بومی چینی است که با نام عجیب غریبش یک نوشیدنی هزارساله محسوب می شود. ظاهراً در گذشته های نه چندان دور مصرف این نوشیدنی در ایران رایج بوده است اما مدتی است که مردم آن را به دست فراموشی سپرده اند.
اگر به طور کلی اسم کامبوجا نیز به گوشتان نخورده است باید بگوییم که این نوشیدنی از همزیستی نوی باکتری با نوعی گل سنگ حاصل می شود که به آن قارچ کامبوجا می گویند. در این مطلب می خواهیم در خصوص خواص اصلی این نوشیدنی بیشتر صحبت کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

خواص کامبوجا , طرز تهیه چای کامبوجا

 

کامبوجا برای جلوگیری از چاقی

کامبوجا به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند. آزمایش این نوشیدنی روی حیوانات نشان می‌دهد که این چای با افزایش محدودیت کالری منجر به کاهش وزن می‌شود.

 

کامبوجا انرژی‌زا

کامبوجا آهن موجود در چای سیاه را آزاد می‌کند که این مسئله به افزایش هموگلوبین خون کمک کرده و انتقال اکسیژن به بافت‌ها را افزایش می‌دهد. این نوشیدنی میزان جذب آهن بدن را از سایر سبزیجات آهنی افزایش می‌دهد.

 

کامبوجا برای تقویت سیستم ایمنی بدن
کامبوجا یک نوشیدنی گازدار با طعم ترش و شیرین است که خواص زیادی دارد. محققان طب سنتی بر این عقیده هستند که کامبـوجا به دلیل روند تخمیر و ترکیباتی مانند اسید استیک یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود و محیطی فراهم می کند که از رشد باکتری های آسیب رسان پیشگیری می کند. کامبـوجا این قدرت را دارد که باکتری های مضر را نابود و باکتری های مفید را حفظ کند. بنابراین زمانی که بدن شما باکتری مضر نداشته باشد یعنی عفونتی در کار نیست و این به معنی داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی به حساب می آید.

 

کامبوجا برای درمان دیابت

تحقیق در‌این‌باره به سال ۱۹۲۹ میلادی بازمی‌گردد که نتایج مطالعات نشان داد کامبوجا سبب کاهش سطح قندخون می‌شود اما مطالعات اخیر نشان داد که این قارچ قندخون موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت را به شدت کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری کامبوجا را به عنوان نامزد جدید درمان دیابت معرفی می‌کند.

 

کامبوجا برای سم زدایی از کلیه‌ها

کامبوجا آسیب‌هایی را که بر اثر آلودگی‌های محیطی به کلیه‌ها وارد شده رفع می‌کند و می‌تواند برای افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می‌برند مفید باشد. این چای همچنین برای جلوگیری از انباشت توده کلسیم در کلیه‌ها مفید بوده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

 

کامبوجا برای تنظیم فشارخون

از نوشیدنی کامبوجا برای جلوگیری از سردرد و سرگیجه‌های ناشی از فشارخون استفاده می‌شود. مصرف این قارچ برای درمان فشارخون بالا توصیه شده است.

 

کامبوجا برای بهبود سیستم عصبی

کامبوجا محتوی اسیدهای آمینه مختلف، آلکالوئیدهای متیل زانتین (کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین)، اسید اسکوربیک (ویتامین C) و ویتامین‌های گروه B (شامل اسید فولیک B9) است که این ترکیبات برای متابولیسم طبیعی سیستم عصبی حیاتی هستند. این ترکیبات در سردردها و اضطراب به کمک سیستم عصبی آمده و از بروز حملات صرع جلوگیری می‌کنند.

 

خواص کامبوجا , طرز تهیه چای کامبوجا

 

کامبوجا برای درمان آسم

مصرف روزانه کامبوجا برای مبتلایان به آسم مفید است. این نوشیدنی سرشار از تئوفیلین است که یک ماده گشادکننده نایژه‌هاست. دوز درمانی تئوفیلین روزانه ۰.۱۸ تا یک گرم است. تنها یک فنجان کامبوجا محتوی ۱.۴۴ میلی گرم از این ماده است.

 

کامبوجا سرشار از ویتامین B و C
نوشیدنی کامبوجا علاوه بر داشتن باکتری های مفید حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین B و C نیز می باشد. حتماً می دانید که وجود این دو ویتامین برای سلامت بدن لازم و ضروری است. اگر دچار استرس و اضطراب شده اید می توانید به سراغ نوشیدنی کامبـوجا بروید. چون ویتامین B موجود در آن باعث تسکین و کاهش استرس شده و همچنین میل و اشتهای عصبی را نیز کاهش می دهد. این ویتامین همچنین خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و به تقویت حافظه کمک می کند. علاوه بر این ویتامین، میزان ویتامین C بالای کامبـوجا نیز برای ارتقای سلامتی فوق العاده است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن؛ کاهش بیماری های قلبی عروقی و بهبود سلامت چشم ها کمک زیادی می کند. بنابراین متوجه می شوید که صرفاً با مصرف این نوشیدنی چه خدمت بزرگی به سلامتی تان خواهید کرد.

 

کامبـوجا و کمک به هضم غذا
کامبـوجا نیز مانند هر پروبیوتیک دیگری سرشار از باکتری های مفیدی است که به اکثر عملکردهای بدن کمک می کنند. یکی از مزایای اصلی این است که پروبیوتیک ها، مخمرها و آنزیم ها با تجزیه ی مواد غذایی مصرفی به هضم غذا و جذب هر چه بیشتر مواد مغذی آن کمک می کنند. نوشیدنی کامبـوجا باعث افزایش میزان فلور روده شده و به هضم غذا و همچنین حفظ تعادل pH بدن یاری می رساند. به این صورت که لازم نیست روده ها برای تجزیه ی مواد غذایی کار زیادی انجام دهند چون باکتری های موجود در نوشیدنی مثل کامبـوجا از قبل بخشی از کار این ارگان را انجام داده اند.

 

کامبوجا برای بهبود عملکرد عروق

استرس اکسیداتیو می‌تواند به دیواره داخلی رگ‌ها نیز آسیب برساند. این آسیب‌ها مقدمه بروز تصلب شرائین هستند و برای سلامت قلب تهدیدی جدی به حساب می‌آیند. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای کامبوجا به احیاء و بازسازی دیواره سلولی رگ‌های خونی کمک می‌کند.

 

کامبوجا برای جلوگیری از تصلب شرائین

در یک آزمایش کلینیکی از ۵۲ بیمار مبتلا به تصلب شرائین که کلسترول بالایی نیز داشتند، کامبـوجا کلسترول خون آنها را پایین آورد. در مطالعه‌ای که روی اردک‌ها انجام شد، کامبـوجا به میزان قابل توجهی ضمن کاهش LDL (کلسترول بد)، همزمان طی گذشت تنها ۱۰ روز میزان HDL (کلسترول خوب) آن‌ها را افزایش داد. مطالعه‌ دیگر روی تاثیر کامبوجا در سایر حیوانات نشان داد کامبـوجا حدود ۴۵ تا ۵۲ درصد حجم کلی کلسترول را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی همچنین در عین افزایش HDL، میزان تری گلیسیرید و LDL را کاهش می‌دهد.

 

خواص کامبوجا , طرز تهیه چای کامبوجا

کامبـوجا برای تقویت جداره ی روده ها
یکی از ترکیبات مهم کامبوجا اسید بوتیریک نام دارد که در روند تخمیر تولید می شود. اسیدبوتیریک خواص ضدمیکروبی و ضدسرطانی دارد و همچنین می تواند باعث تقویت جداره ی روده ها شده، انگل ها را نابود و از بروز بیماری کاندیدوز پیشگیری کند. این ترکیب مهم به افزایش سلامت دستگاه گوارش (از ابتدا تا انتها) کمک زیادی می کند.

 

کامبـوجا برای کاهش معده درد
پیش از این نیز اشاره کردیم که کامبوجا به هضم غذا کمک می کند؛ چون یک نوشیدنی تخمیر شده است. در نتیجه با کمک به «پیش هضم» برخی آنزیم ها باعث می شود که پانکراس کار زیادی از خود نکشد یا اینکه مجبور به تولید مایعات گوارش کننده نشود. این نوشیدنی به حفظ pH روده ها و افزایش باکتری های خوب کمک زیادی می کند. بنا به این دلایل نیز می توان گفت که این نوشیدنی برای افرادی که از درد معده، سندرم روده ی تحریک پذیر، بیماری کرون، بیماری سلیاک و کاندیدوز رنج می برند مفید است.

 

کامبوجا برای درمان کم‌خونی

اسیدهای ارگانیک موجود در کامبوجا ترکیبات آهنی سه ظرفیتی موجود در منابع گیاهی را به یون‌های دو ظرفیتی آهن تبدیل می‌کند.

این مسئله آهن‌هایی با منشا گیاهی را بیشتر در دسترس بدن قرار می‌دهد. همچنین ویتامین C موجود در کامبوجا جذب آهن را افزایش می‌دهد. متخصصان، نوشیدن کامبوجا را به ویژه به افراد مسن و گیاه‌خواران توصیه می‌کنند تا با افزایش جذب آهن از فقرآهن در آنها جلوگیری شود.

 

کامبوجا برای بهبود عملکرد کبد

بنابر مطالعات مختلف، نوشیدن این چای از اسیدی شدن کبد حیوانات ناشی از مصرف دوز بالای استامینوفن جلوگیری می‌کند.

متخصصان معتقدند این چای در انسان نیز می‌تواند اثرات درمانی مشابهی داشته باشد.

 

کامبوجا منبع آنتی اکسیدان ها
بر کسی پوشیده نیست که آنتی اکسیدان ها برای سلامت بدن لازم و ضروری هستند. این ترکیبات مغذی باعث خنثی شدن اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن شده و از بروز بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و دیگر بیماری های ناشی از آسیب های سلولی پیشگیری می کنند. بهترین منبع آنتی اکسیدان ها، میوه ها و سبزیجات تازه هستند اما کامبـوجا نیز یکی از منابع خوب و طبیعی آن ها محسوب می شود. آنتی اکسیدان ها حاوی خواص سم زدایی هستند و به تمیزی کبد و پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک زیادی می کنند.
کامبـوجا برای حفظ سلامت مفاصل
احتمالاً در خصوص اسیدآمینه ی گلوکوزامین زیاد شنیده اید و احتمالاً با مکمل های آن که برای افراد سالمند و یا افرادی که از مشکل خشکی یا درد مفاصل رنج می برند آشنا هستید. گلوکوزامین در واقع مکملی غیرویتامینه و غیر مواد معدنی پرمصرف در دنیا است. واقعیت شگفت آور در خصوص کامبـوجا این است که حاوی گلوکوزامین طبیعی بوده و به این ترتیب مصرف آن به حفظ و ارتقای سلامت مفاصل کمک می کند. در واقع مصرف این نوشیدنی باعث می شود که شما راحت تر حرکت کنید و تا حد زیادی از آرتروز در امان باشید. این خاصیت کامبـوجا برای افرادی که به طور حرفه ای ورزش می کنند بسیار مهم و تأثیرگذار است تا در طولانی مدت مفاصل سالم تری داشته باشند.

 

خواص کامبوجا , طرز تهیه چای کامبوجا

 

طرز تهیه چای کومبوجا

سه لیتر آب را بجوشانید و یک فنجان پرشکر را درحال جوشیدن به آن اضافه کنید پس از اینکه آب و شکر ۵ دقیقه جوشید ظرف را از روی شعله بردارید و ۲ پیمانه بزرگ چای یا ۵ عدد چای کیسه ای داخل آن بیندازید و بگذارید. ۱۰ دقیقه دم بکشد و پس از اینکه چای دم کشید و حرارت آن تا حدود دمای محیط کاهش بافت آن را از صافی رد کنید.

سپس کمی قارچ کومبـوجا را داخل آن بیاندازید و روی ظرف را با یک دستمال کتانی بپوشانید به نحوی که هوا برای تنفس باکتری های قارچ بتواند وارد ظرف شود قارچ کومبوجا باید ۷ روز درمایع چای بماند این مایع باید در محیط تاریک و با دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نگهداری شود پس از این مدت متوجه می شوید که قارچ جدیدی در زیر قارچ اولیه تولید شده که هر کدام از این تکه قارچ ها می تواند برای تهیه یک ظرف دیگر نوشیدنی کومبوجا مورد استفاده قرارگیرد. پس از ۷ روز نوشیدنی آماده مصرف است چای را از یک صافی رد کنید و دریک ظرف شیشه ای در یخچال نگهدارید می توانید هر روز قبل از صبحانه یا قبل از هر وعده غذا آن را بنوشید. اگر متوجه شدید که چای غلیظ یا ترش شده با کمی چای شیرین موقع نوشیدن آنرا رقیق کنید.

نکته : توجه داشته باشید که قارچ را در چای داغ نیاندازید.

 

گردآوری : مجله تصویر زندگی

 

 منابع : تبیان / سلام دکتر / همشهری آنلاین / بیتوته

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 4,36 از 5)
Loading...