سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

پتینه کاری روی ظروف شیشه ای / نما ترک

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

آموزش تصویری پتینه کاری روی ظروف شیشه ای

پتینه کاری هنر کهنه کردن و یا به عبارتی رنگ و لعاب دادن به اشیا، اجسام و سطوح و هرچیز رنگ پذیر می باشد. دراین آموزش روش پتینه کاری و نما ترک ظرفی شیشه ای را آموزش می دهیم.

لوازم مورد نیاز برای پتینه کاری :

– ظرف شیشه ای مناسب
– طرح مورد نظر (دستمال کاغذی یا کپی لیزری )
– مدیوم مخصوص شیشه Glass medium
– برس با سر نرم
– کراکل وارنیش Step1,Step2 crackle vamish
– رنگ های اکریلیک ، آبی خاکستری و روشن ، اکر،آبی فیروزه ای پررنگ
-چسب دستمال کاغذی
– وارنیش برای ثبوت کار

 

روش پتینه کاری :

ابتدا سطح شیشه ای را با الکل کاملاً تمیز کنید. طوری که سطح شیشه هیچگونه آلودگی ای نداشته باشد .

از آنجا که سطح بیرونی شیشه باید دیده شود بنابراین تمام مراحل این کار پشت شیشه انجام می شود .

مدیوم شیشه را با برس نرم برداشته به مقدار کم به سطح پشت شیشه بزنید . توجه کنید که در این مرحله میزان این مدیوم بسیار کم است و فقط تا حدی است که مواد بعدی را روی شیشه حفظ کنید .

ضخامت زیاد این ماده روی شیشه از کیفیت کار می کاهد . تقریباً به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت بری ثابت شدن این چسب احتیاج دارید .

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

Step1 ماده ی ترک را با برس برداشته و به سطح کار بزنید . دقت کنید ضخامت این ماده زیاد باشد تا حدی که مواد ریزش نداشته باشد .

پس از زدن این ماده بگذارید تا سطح کار خشک شده و کاملاً بی رنگ شود . سپس مجدداً این عمل را تا سه بار تکرار کنید تا پوشش مناسبی ایجاد شود .

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

پس از بی رنگ شدن کامل سطح کار ماده ی ترک شماره ۲ یاStep2 را با برس کاملاً خشک برداشته و کاملاً بر سطح ماده ی ترک شماره ۱ را با غلظت زیاد بزنید.

دقت کنید در مراحل قبلی خیس یا خشک بودن برس خیلی مهم نیست اما در این مرحله حتماً باید برس خشک باشد .

ماده ی ترک را کاملاً با ماده ی ترک قبلی ترکیب کنید . طوری که با برس چندین بار به صورت رفت و برگشت مواد را به سطح کار بزنید.

چنانچه غلظت ماده ی ترک کم باشد ترک هایی به مراتب ریزتر خواهید داشت . بنابراین بنا به دلخواه خودتان میزان ماده ی ترک را انتخاب کنید . این عمل فقط یکبار انجام خواهد گرفت .

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

با تأثیر این ماده روی ماده ی ترک قبلی و خشک شدن آن ، ترک ایجاد خواهد شد . سعی کنید حداقل ۲۴ ساعت از زمان این ماده بگذرد تا کاملاً همه ترک ها نمایان شود.

میزان گرمی و خنکی هوا در سرعت ترک خوردن تأثیر زیادی دارد ، اما سعی کنید در همان دمای معمولی اطاق این عمل انجام گیرد و از سشوار و سایر لوازم حرارتی به منظور سرعت کار استفاده نکنید،

زیرا گاهی بعضی از مواد ترک نسبت به لوازم گرمایی زا واکنش نشان داده و پوسته می شوند. پس از ظاهر شدن تمامی ترک ها، رنگ روغن مناسب طرح را انتخاب کرده و آن را به سطح کار بمالید.

طوریکه رنگ روغن فضای میان خطوط ترک را پر کرده و کاملاً سطح خطوط رنگ بگیرد . در این مرحله دقت داشته باشید که فقط از رنگ روغن برای این کار می توانید استفاده کنید .

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

سپس مجدداً به کمک دستمال کاغذی رنگ روغن اضافی روی سطح کار را بگیرید . خوب پاک کردن سطح کار بسیار مهم است طوری که فقط در میان درزهای ترک رنگ باقی بماند و سطح شیشه عاری از هرگونه رنگ روغن باشد. زیرا بعداً در کیفیت کار تأثیر گذاشته و آن را کدر خواهد کرد .

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

از طرح مورد نظر کپی لیزری رنگی گرفته سطح سفید کاغذ را که پشت طرح می باشد را چسب چوب بزنید . بگذارید تا خشک شود و سپس محدوده ی طرح مورد نظر را ببرید.

روی سطح رنگی را با برس چسب چوبی بی رنگ زده و به شیشه بچسبانید. دقت شود عمل چسب زدن کاملاً یکنواخت باشد تا همه قسمت های طرح کاملاً به شیشه بچسبد.

سپس بگذارید کاملاً بی رنگ شده باشد . پس از بی رنگ شدن، پشت کار را اسپری کیلر پاشیده بگذارید خشک شود.

این عمل الزامی است زیرا حین رنگ آمیزی کار – اگر اسپری کرده باشید – رنگ ها نسبت به ماده ی ترک حساس بوده و مجدداً ترک خواهند خورد.

دقت شود از وارنیش های پایه آب و از کیلر یا وارنیش هایی که با قلم می توان زد به هیچ عنوان استفاده نکنید . زدن کیلر پایه تینر به صورت اسپری الزامی است.

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

سپس رنگ های آبی ترکوآز (آبی فیروزه ای ) اکر، آبی خاکستری را در ظرفی ریخته و یا ابر به صورت ضربه ای به صورتی که به هیچ عنوان مرزی میان رنگ ها نباشد و کاملاً به صورت تصادفی و نامنظم به سطح کار بزنید.

دقت شود رنگها را به شکلی بزنید ک در هم ادغام نشوند یا احیاناً تبدیل به یک رنگ نشوند .

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

پتینه کاری , دکوپاژ, نما ترک

پس از خشک شدن رنگها پشت کار را یکدست بزنید. رنگ انتخابی باید اکرلیک بوده و البته با رنگ زمینه تناسب داشته باشد. پس از رنگ زدن کامل، پشت کار را با رنگ مناسب پوشش دهید.

 

منبع:کارگاه هنری آوای هور و ماهور

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 16, میانگین امتیاز: 4,56 از 5)
Loading...