جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

ویروس ابولا چیست؟

ویروس ابولا چیست؟

ویروس ابولا به گفته متخصصان بیماری‎های عفونی، خطرناکترین ویروس موجود در جهان است زیرا ۷۰ تا ۹۰ درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از بین می‌روند.

اخبار بسیار زیادی از شیوع ویروس ابولا (Ebola virus) در نقاط مختلف جهان به گوش می‎رسد که باعث کنجکاوی مردم برای کسب آگاهی درباره این بیماری مهلک شده است. این گزارش کمک می‌کند تاخطرناک‌ترین ویروس دنیا را بهتر بشناسید.

ابولا تبی خونریزی‌دهنده است که توسط ویروسی به همین نام منتقل می‌شود. اولین بار در سال ۱۹۷۶ در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد و سپس در کنار رودخانه‌ای موسوم به ابولا در آفریقای غربی شیوع پیدا کرد و به ابولا موسوم شد.

به گفته متخصصان بیماری‎های عفونی، ویروس ابولا خطرناکترین ویروس موجود در جهان است زیرا ۷۰ تا ۹۰ درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از بین می‌روند.

بیماری ابولا در ۲ ماه گذشته سیری پیش‌رونده در آفریقا داشته است. این امر باعث شده است تا سازمان جهانی درخصوص بیماری ابولا شرایط اضطراری اعلام کرده است و به همه کشورهای دنیا توصیه کند که نظام مراقبت از این بیماری را در کشورشان تقویت کنند.

به دلیل خاصیت سرایت بالای این بیماری پرسنل بهداشتی ناگزیر از رعایت شدید و دقیق اصول بهداشتی برای پیگیری از انتشار بیماری و ابتلای خود هستند.
آنها برای پوشش کامل بدن از لباس، دستکش و پوتین‌هایی استفاده میکنند که پس از استفاده باید نابود شود.

ویروس ابولا

پزشکان ، پرستاران و بهیارانی که مشغول درمان مبتلایان ابولا بودند هم بکرات در حین انجام وظیفه خود به این بیماری دچار شدند، که علت آن عدم رعایت مسائل بهداشتی و مراقبتی لازم و عدم آگاهی از نحوه انتقال در سالهای اول شناسایی این بیماری بود. به هر حال ، این ویروس به هر شکلی که به بدن وارد شود، بعد از ۲ تا ۲۱ روز علایم آن ظاهر می‌شود.

به هر حال ، اگر چه روش‌هایی که گفته شد تشخیص بیماری را تسهیل کرده‌اند، اما خطر انتقال بیماری به پرسنل آزمایشگاه بسیار بالاست و در خین انجام چنین آزمایش‌هایی باید بشدت مراقب بود. روز پنجم همین ماه می‌بود که یک محقق زن روسی در یکی از آزمایشگاه‌های بشدت محافظت شده در سیبری به دلیل وارد شدن سرنگ حاوی ویروس ابولا به دستش بیمار شد و ۲ هفته بعد جان سپرد. این آزمایشگاه یکی از دو نقطه روی زمین است که واکسن آبله در آن نگهداری می‌شود.

ویروس ابولا

علایم بیماری ابولا:

بیمار با بروز ناگهانی تب ، ضعف شدید، درد عضلانی ، سردرد و گلودرد به پزشک مراجعه می‌کند. معمولا بعد از مدت کوتاهی ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، بثورات پوستی ، اختلال عملکرد کبد و کلیه و حتی در بعضی موارد خونریزی داخلی و خارجی نیز به دنبال علایم و نشانه‌های اولیه بروز خواهند کرد و وضعیت بیمار بشدت رو به وخامت می‌رود.

درمان ابولا:

درمان ابولا در موارد وخیم ، مانند بیمارانی که بشدت دهیدراته هستند، بیمار باید به بخش مراقبت های ویژه انتقال یابد. تاکنون هیچ گونه درمان اختصاصی یا حتی واکسنی برای ابولا کشف نشده و تمام داروها و واکسن‌هایی که فعلا پیشنهاد می‌شوند به سال‌ها تحقیق برای رسیدن به مرحله بالینی احتیاج دارند.

‌احتمال سرایت این بیماری از طریق مسافرت به کشورهای درگیر بیماری به دیگر مناطق دور از انتظار نیست.

برای این که به سادگی با ریشه‎ها، راه‎های انتقال و آسیب‎های ابولا آشنا بشوید، اینفوگرافی زیر را ببینید.

ویروس ابولا

ویروس ابولا

عکس‌های ویروس ابولا:

ویروس ابولا

عکس دست شخص مبتلا به ویروس ابولا

ویروس ابولا

منبع:وبسوار
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...