جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

نوروز به کجا سفر کنیم ؟ (۷)

 

عید ۱۴۰۲ به کجای ایران سفر کنیم ؟ (۷)

 

نزدیک نوروز که می شود همه دوست دارند برای تعطیلات برنامه سفر داشته باشند و از مکان های تازه دیدن کنند. برخی توان مالی زیادی دارند و به کشورهای دیگر می روند. اما برخی، نمی توانند یا نمی خواهند از ایران خارج شوند و ترجیح می دهند این عید باستانی را در کشور خودشان سپری کنند.

برای اینکه در روزهای شاد و متفاوت عید نوروز، جاهای جدید را ببینید و علاوه بر لذت بردن از طبیعت، آثار باستانی و مکان های دیدنی با فرهنگ های تازه هم آشنا بشوید، مطلبی سریالی برای معرفی جاهای مختلف ایران برایتان در نظر گرفته ایم که به اختصار شما را با گوشه‌وکنار کشور چهار فصلمان، ایران، آشنا می کند

باداب سورت – مازندران

یکی از کم نظیرترین جاذبه های ایران بی شک چشمه های زیبای بادابسورت است که در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ایران ثبت شد. این چشمه ها در استان مازندران شهرستان ساری بخش چهاردانگه دهستان پشتکوه و در نزدیکی روستای اروست قرار دارد.

فاصله کوهپایه تا چشمه مسیری با شیب زیاد است که میتوانید با کمی کوهنوردی به پای چشمه برسید. یا اینکه این مسیر ا با اتومبیل با طی مسافت تقریبی ۲ کیلومتر  تا کنار چشمه ها طی کنید.

 

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

این مکان در فاصله تقریبی ۸۰ کیلومتری «دریاچه میانشه» و فاصله تقریبی ۱۰۰ کیلومتری «سد سلیمان تنگه» واقع شده است.

تپه ماهور های اطراف چشمه پر از گیاهان معطر و دارویی بهاری است. منظره کوه های روبه‌روی دشت و ابرها واقعا جذاب است.

چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه  با رنگ، طعم و ترکیب متفاوت است .چشمه پرآب از چندین حوضچه به صورت پلکانی تشکیل شده است و در هر حوضچه آب به رنگ های مختلف وجود دارد؛ سفید و شفاف، کرم تا زرد و حتی مشکی.در طی زمان طولانی رسوب این آب ها قندیل های زیبایی را در بخش هایی از این چشمه به وجود آورده اند.

یکی از چشمه  های این مجموعه سبب تشکیل برکه ای در بالادست حوضچه ها شده است. در قسمت شمال غرب چشمه پرآب چشمه دیگری نیز هست که رنگ آن از نارنجی تا قرمز متغیر و مزه آن ترش است. این چشمه، دو دهانه دارد که میتوانید جوشیدن آن از زمین را ببینید. این آب به یک حوضچه کوچک ریخته می شود و در داخل آن میتوانید جوشش آب را ببینید.

این چشمه ها در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده اند. جالب است بدانید، فقط در کشور ترکیه شبیه این چشمه ها به نام باموک کاله وجود دارد که به زیبایی و بزرگی چشمه باداب سورت نیست. اطراف این چشمه ها زرشک وحشی و درختهای سوزنی بسیار یافت می شوند.

نکته قابل تامل این است که متاسفانه، این جاذبه طبیعی در حال تخریب و از بین رفتن است. دلیل آن نیز ورود افراد به داخل حوضچه ها و تخریب  و آتش‌سوزی در آن مکان است.


سنگ‌نبشته بیستون – کرمانشاه

سنگ‌نبشته بیستون بزرگ ترین سنگ‌نبشته جهان، نخستین متن شناخته شدهٔ ایرانی و از آثار دودمان هخامنشیان (۵۲۰ پ. م) واقع در شهرستان هرسین در سی کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون است. سنگ‌نبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان و مهم‌ترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است که شرح پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را نشان می‌دهد.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

محوطه بیستون از آثار ملی ایران است و خود این اثر هم از سال ۲۰۰۶ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.

نکته‌های اصلی کتیبه بیستون از این قرار است: معرفی داریوش از زبان خود او، دودمان هخامنشی، چگونگی اعاده پادشاهی به هخامنشیان، شیوه حکومت داریوش، مرگ کمبوجیه، طغیان گئوماتا و کشته شدن او در پاییز ۵۲۲ هجری قمری شورش و طغیان در بسیاری از سرزمین‌ها و سرکوبی آن‌ها و اعاده نواحی بسیاری که از فرمانبرداری سر باز زده بودند، پیروزی‌هایی که در نوزده نبرد نصیب داریوش شده ‌است و از جمله پیروزی مهم و دشوار بر سکاها، چگونگی استقرار آرامش و امنیت در امپراتوری پهناور، رد ادعاهای یاغیان ضدحکومت، هشدار نسبت به دروغگویی، دفاع از راستی و راستگویی، دعای نیک در حق کشور و مردم، سپاسگزاری داریوش از یاریهای اهورامزدا در غلبه بر معارضان و بازگشتن صلح، اندرز به شاهان آینده و کسانی که کتیبه بیستون را می‌خوانند، نام کسانی که در غلبه بر گئوماتا از داریوش پشتیبانی کردند و اشاره به انتشار متن کتیبه در سراسر قلمرو هخامنشی به خط میخی و سه زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی.


دریاچه هامون

دریاچه هامون، با اختصاص حدود ۳۸۲۰ کیلومتر مربع وسعت در شرق ایران، سومین دریاچه بزرگ ایران بعد از دریاچه خزر و ارومیه به شمار می رود که در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. سرچشمه اصلی این دریاچه، رودخانه هیرمند است که از کوه های هندوکش و ارتفاعات بابا یغما در غرب کابل جاری شده و پس از طی مسافتی وارد خاک ایران شده و پس از دریافت آب رودخانه های خاش رود، فراه، هاروت رود، شور رود، حسین آباد و نهبندان بالاخره در محل لورگ باغ به دریاچه هامون می پیوندد.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

دریاچه هامون، نه تنها در گذشته یکی از بزرگ ترین و پرآب ترین دریاچه ی ایران، بلکه در نزد زرتشتیان محل مقدس به شمار می آمد، امروزه، پس از خشکسالی ها و تقسیم بندی های کشورها و نرسیدن آب به مرزهای ایران به مرور قسمت های وسیعی از آن خشک شده است. این دریاچه که بزرگ ترین پهنه آب شیرین سیستان محسوب می شود اکنون به چهار دریاچه مجزا؛ یعنی: دریاچه هامون صابری یا سیستان، دریاچه هامون پوزک ایران، دریاچه هامون هیرمند و دریاچه هامون افغانستان که قسمت کمی از آن در ایران واقع شده است تقسیم می شود.


عمارت باغ فردوس – تهران

عمارت باغ فردوس یکی از خانه‌های ارزشمند و تاریخی در بخش شمیرانات تهران است.

عمارت باغ فردوس یکی از خانه‌های ارزشمند و تاریخی در بخش شمیرانات تهران است که از سلسله قاجار تا به امروز به جا مانده است.
از سال ۱۳۸۱ از این مکان به عنوان “موزه سینما” نیز یاد می‌شود. مساحت باغ فردوس ۲۰ هزار متر مربع و عمارت آن در سه طبقه و زیرزمین با زیربنای هزار متر مربع بنا نهاده شده است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

در سال ۱۳۳۶ باغ فردوس میان وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد. در این هنگام بنیاد فرح پهلوی باغ فردوس را از شهرداری خریداری کرد. پیرو تصمیمی که مبنی بر احیای باغ فردوس برای برگزاری جشن‌های فرهنگ و هنر در این مکان گرفته شده بود، مرمت عمارت باغ به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد.

از همان دوران بود که این باغ مرکز فعالیت‌های هنری شد. این مجموعه پس از انقلاب اسلامی زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. پس از انقلاب اسلامی از این مجموعه به عنوان مرکز آموزش فیلم‌سازی نیز استفاده شد و بالاخره در سال ۱۳۸۱به عنوان موزه سینما مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

باغ فردوس در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


آتشکده آذرخش – فارس

آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی داراب، در جنوب کوه پهنا و در ۶ کیلومتری شهرستان داراب، در ۱۱۱ کیلومتری جنوب شرقی فسا واقع شده و به صورت کامل در دل صخره کوه، کنده شده است.

محققان بر این عقیده‌اند که بنای اولیه مسجد سنگی معبدی مربوط به دوره ساسانیان است و در دوره اتابکان فارس، ۶۵۲ هجری قمری، با تعبیه محراب و تغییراتی، به مسجد تبدیل شده است. بنای مسجد، عبارت از محوطه صلیبی شکلی است که در اطراف آن، دورتادور، رواقی با جرز، ستون و دهانه‌های طاقدار قرار گرفته است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

پوشش چهار بازوی محوطه صلیبی شکل، به صورت طاق گهواره‌ای ساخته شده اما پوشش بخش میانی به صورت مربع بریده و فضای روبازی در نظر گرفته‌اند و در زیر آن و وسط تالار، حوض ۴ گوش کم عمقی ساخته‌اند.

طولانی‌ترین قسمت بنا، طول شرقی غربی است که از در ورودی شروع می‌شود. ورودی‌های آن در سمت جنوب شرقی قرار دارد و فاصله آن از ابتدای درگاه ورودی تا انتهای شمال غربی تقریبا ۲۰ متر است.

طول دو سوی دیگر مسجد که یکی در راستای جنوب غربی و دیگری در امتداد شمال شرقی قرار دارد حدود ۱۸ متر است. به نظر می‌رسد که کار احداث این بنا با کندن کوه از بالای نورگیر شروع شده و به صورت یک چاه با پلان مربع به پایین رفته است و سپس از ۴ سمت دیواره‌های چاه، ایوان‌های مسجد کنده شده‌اند که از نظر زمانی می‌تواند تاریخ اتمام آن را به یک چهارم کاهش دهد.

این مسجد با پلانی چهار سو (چلیپا)، بنایی اسلامی است، که در کوه پهنا قرار دارد و سیاحان مختلف دیده و تفسیرهای مختلفی درباره آن ارائه داده اند.

مسجد سنگی داراب با شماره ۲۲۹ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت تاریخی رسیده است.


آبشار لاتون

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

آبشار لاتون با ارتفاع: ۱۰۵ متر جزو بلندترین آبشارهای کشور است و در فاصله شش کیلومتری از روستای کوته کومه قرار دارد. در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی ‌آسیو شوان نیز می‌رسید که تقریبا خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.  حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد.


دریاچه دوقلوی سیاه گاو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو در نزدیکی شهرستان آبدانان در دامنه جنوبی کبیرکوه و در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد. این دریاچه از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است. اطراف آن را دشت ها و کوه های نسبتا مرتفع فراگرفته و دارای جلوه‌های بهاری و پاییزی جذاب و دیدنی است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

دو دریاچه زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض ۸ متر و عمق ۴ متر به طول ۷۰ متر به هم مرتبط هستند. این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند به طوری که می توان تا عمق ۳۰ متری آن را که شبیه آکواریوم پر از ماهی است، مشاهده کرد.

دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پائین دست است که عمق هر کدام از آنها بیش از ۲۰ متر است که توسط یک کانال رودخانه‌ای ۱۰ متری به هم متصل شده است.

از دیگر ویژگی های این پدیده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است اما جدا از زیبایی‌های این پدیده، کارشناسان جغرافیایی و زمین‌شناسی معتقد هستند در حال حاضر فرسایش، این دریاچه را تهدید می‌کند و مساحت دریاچه به همین دلیل در حال کم شدن است.


پارک جنگلی سی‌سنگان- شهر نوشهر

این پارک که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز محدود می‌شود. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

این پارک بخش ساحلی نیز دارد. بخش‌های ساحل به مساحت ۳۰ هکتار در حاشیه جاده قرار دارد و درختان و درختچه‌هایی همچون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه در این قسمت قرار دارند.

از تفریحات پارک و ساحل سی‌سنگان می توان به جت اسکی، قایق سواری، اسب سواری، کارتینگ، والیبال ساحلی و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. در این بوستان پستاندارانی چون شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال زیست می‌کنند.


دریاچه زریوار

دریاچه زریوار در ۸ کیلومتری باختر مریوان قرار دارد و از دریاچه‎های آب شیرین کوهستانی است که در ارتفاع ۸۱۸ متر از سطح دریا قرار دارد و حدود ۲۰۰ متر پایین‎تر از شهر مریوان است. این دریاچه از نظر موقعیت جغرافیایی در یک دره طولی وسیعی قرار گرفته که از سمت شرق و غرب به وسیله کوه های پوشیده از جنگل محصور شده است. وسعت این دریاچه هم مانند سایر دریاچه به میزان بارش سالانه بستگی دارد و به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف سال متغییر است. اراضی این منطقه را بیشتر جنگل و بیشه‌زار تشکیل می دهد که علاوه بر داشتن بلوط ایرانی، دارای گلابی وحشی، زالزالک و بادام می باشد. آب این دریاچه علاوه بر اینکه از چشمه های کف جوش و بارش های جوی تامین می شود از رود چم نیز بی بهره نیست و دارای آب شیرین است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵.۵ متر است.

این دریاچه با وسعت حدود ۸.۵ کیلومترمربع، در یک فرونشست محلی به نسبت باریک در پهنه سنندج تشکیل شده که دو سوی خاوری و باختری آن، به گسل طولی شمال باختری-جنوب خاوری محدود است. وسعت حوضه آبریز این دریاچه، حدود ۵۰۰ کیلومترمربع و بیشینه ژرفای آن حدود ۵۰ متر است.


غار چال‌نخجیر – استان مرکزی

غار چال‌نخجیر غاری واقع در شهرستان دلیجان در استان مرکزی کشور ایران است. این غار در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع شده است. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزو غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود. غار چال‌نخجیر از جمله غارهای طبقاتی است و از سه طبقه تشکیل شده است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

گفته شده است که در انتهای غار دریاچه‌ای هست که امکان قایقرانی در آن وجود دارد، اما به طور کلی شناسایی نشده است. این غار در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این غار می‌توان نهشته‌های بزرگ کاج مانند اشاره کرد. تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از ویژگی‌های این غار است. هوای درون غار در تابستان خنک و در زمستان گرم است و بازدیدکنندگان هیچ‌گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...