پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

مسجد تاریخی میرپنج در خامنه

خامنه در ۷۲ کیلومتری غرب تبریز در مسیر جاده تبریز – ارومیه واقع شده است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که یکی از این مکان‌های زیبا و مقدس مسجد میرپنج خامنه است. مسجد میرپنج در تاریخ ۱۲۸۴ قمری توسط حسین خان میرپنجه سردار توپخانه مظفر الدین شاه قاجار بنا نهاده شده و در سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. این مسجد تنها مسجد منقش شهرستان است.

مسجدمیرپنج -خامنه
مسجدمیرپنج -خامنه

 

هنگام ورود به مسجد از در شرقی وارد باغ آن می‌شویم که حدود ۲ هزار مترمربع مساحت دارد باز می‌شود. درختان میوه این باغ طراوت خاصی را به محوطه مسجد بخشیده‌اند. در قسمت شمالی باغ، مسجد حسین‌خان واقع شده که ایوان آن به‌سمت در جنوبی نظاره می‌کند این ایوان با نقاشی‌های مربوط به روز عاشورا و نقش و نگارهای اسلیمی زیبا تزیین شده است.

 

مسجدمیرپنج -خامنه

 

داخل مسجد ۱۲ ستون چوبی در وسط سقف مسجد را بردوش می‌کشند و در سمت جنوبی مسجد که سمت قبله است محراب کوچکی با گچ بری‌های ساده‌ای قرار گرفته است، در کنار محراب منبر چوبی متعلق به دوران قاجار قرار گرفته در روبه‌روی محراب مسجد تاریخ تاسیس بنا به سال ۱۲۸۴ قمری توسط حسین‌خان میرپنجه برروی تیرهای‌ چوبی سقف نوشته شده است، در داخل مسجد خطاطی‌هایی به کمک دوده مشاهده می‌شود که غالباً نام اهل‌بیت(ع) نوشته شده است.

 

مسجدمیرپنج -خامنه

 

در زن نشین سمت راست مسجد تصویر حسین‌خان و در زن نشین سمت مقابل تصویر آقا محمدخان قاجار کشیده شده است. این مسجد در ایام ماه محرم شاهد برگزاری مراسمات عزاداری است. متاسفانه این مسجد باشکوه و تاریخی این روزها اوضاع مساعدی از لحاظ ساختمان و بنا ندارد و هر لحظه ممکن است جز ویرانه ای از خود به یادگار نگذارد و مطمئنا نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

 

مسجدمیرپنج -خامنه

 

مسجدمیرپنج -خامنه

 

تبیان
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,50 از 5)
Loading...