سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

چرا عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده ؟

عیدیِ بازنشستگان تامین اجتماعی فردا واریز می‌شود

مدیرعامل تامین اجتماعی: عیدیِ ۴.۳ میلیون بازنشستۀ تامین اجتماعی فردا ۹ اسفند ماه واریز می‌شود. مبلغ کل عیدی ۱۲ هزار میلیارد تومان است که تامین شده است.

عیدی به ازای هر فرد ۲.۵ میلیون تومان به‌علاوه ۷۰۰ هزار تومان عائله‌مندی و به ازای هر فرزند تحت تکفل ۳۰۰ هزار تومان است.


زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: امیدواریم تا نیمه اسفندماه «عیدی» بازنشستگان را واریز کنیم. سیدصولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: میزان عیدی و پاداش پایان سال در دولت مشخص و ابلاغ شد. وی درباره زمان واریز این عیدی گفت: دولت به خزانه وصل است و ما به درآمد؛ باید تامین منابع کرده و سپس عیدی را پرداخت کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در تلاشیم بتوانیم تا نیمه اسفند عیدی‌ها را پرداخت کنیم گفت: بااین حال امیدواریم زودتر هم پرداخت شود.


عیدی کارکنان و بازنشستگان دولت تعیین شد

میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت با تصویب هیات وزیران تعیین شد. میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

امسال چقدر عیدی می‌گیریم

(۱۴۰۱/۰۹/۲۷) بر اساس ماده واحده قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است . این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود.
بر اساس قانون کار، حداقل عیدی پرداختی به کارگران در سال ١۴٠١ بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

بر اساس ماده واحده قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است. این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود.

طبق این قانون تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف هستند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

نحوه محاسبه عیدی دستمزد روزانه مصوب امسال ضرب در ۶۰ روز است که دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان است از این رو حداقل عیدی که باید پرداخت شود هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است.

در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می‌کنند هم ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم بر اساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود. (حداقل مزد ضرب در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب در تعداد ماه کارکرد)

بر این اساس حداقل عیدی کارگری با هفت ماه کار برابر است با چهار میلیون و ۸۷۶ هزار و ۳۷۵ تومان و حداکثر عیدی کارگری با همین مدت زمان ۶ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۱۴ هزار تومان است.

در قانون، زمان قطعی برای پرداخت عیدی مشخص نشده است، بر اساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند و معمولاً سقف پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.

دولت سیزدهم دستمزد کارگران را در سال ۱۴۰۱، ۵۷.۴ درصد افزایش داد بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام شد.

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار حداقل دستمزد کارگران ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری عنوان شد.

مبلغ عیدی کارگران امسال

در ابتدا مقرر شد مبلغ یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای عیدی امسال در نظر گرفته شود، سپس برخی بر این عقیده بودند که دولت باید این عدد را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهد و نهایتا مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی کارکنان دولت در نظر گرفته شد.

مبلغ عیدی کارگران و کارمندان دولت و بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از ایسنا، دولت در بخشنامه‌ بودجه ابلاغی به دستگاه های اجرایی رقم مشخصی را برای عیدی کارکنان اعلام نکرده و آن را منوط به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته که به نظر می‌رسد رقم آن به طور علی الحساب حدود یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان است که البته این مبلغ مانند سال‌های گذشته ممکن است در کش و قوس بین دستگاه‌های اجرایی، دولت و مجلس تغییر کند.

بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده امروز به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که در ضوابط مالی آن و در بخش اعتبارات هزینه ای، مبلغ پاداش پایان سال مانند سنوات اخیر مشخص نشده است، اما در بند (ج) این ضوابط آمده است که «دستگاه های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده(۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»
ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفین را معادل ۵۰۰۰ امتیاز تعیین کرده که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.
البته در سنوات گذشته نیز مبلغ علی‌الحساب درنظر گرفته شده برای عیدی کارکنان بارها دستخوش تغییر شد و مسئولان دولت و نمایندگان مجلس نظرات مختلفی در این خصوص داشتند.

در ابتدا مقرر شد مبلغ یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای عیدی امسال در نظر گرفته شود، سپس برخی بر این عقیده بودند که دولت باید این عدد را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهد و نهایتا مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی کارکنان دولت در نظر گرفته شد.

 


اخبار سال های گذشته 👇👇


عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران چقدر است؟

 (۱۴۰۰/۱۱/۲۵) میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه واریز می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی قمصریان – سخنگوی سازمان برنامه و بودجه – گفت: هیأت وزیران مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال را به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) تعیین کرده است. بر اساس مصوبه هیات دولت، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.

وی افزود: میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی نیز به مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

به گفته قمصریان، خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود. همچنین شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر نوع مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها مکلفند نظارت لازم در این خصوص اعمال کنند.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، یکصد و هشتمین مرحله پرداخت یارانه نقدی فردا شب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و یارانه بهمن به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.


محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی درباره آخرین اخبار از خانوارهای متقاضی دریافت کمک معیشتی و روند بررسی‌ها، اظهار کرد: برگزاری آزمون وسع و تامین کمک معیشتی بخش‌هایی از جامعه که دارای درآمدهای متوسط و پایین هستند، از مهمترین ویژگی‌های پرداخت در این دوره است و چون برای جامعه ۶۰ میلیون نفری این طرح برآورد منابع متناسب با نظام درآمدی کشور صورت گرفته طبیعی است که برای جدا کردن بخشی از این جامعه که هم‌اکنون از یارانه معمولی برخوردارند، اقدام کنیم.

وی افزود: به دنبال فراخوانی که در سایت حمایت معیشتی داده شد، سه میلیون و ۷۰ هزار نفر متقاضی دریافت کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند که پس از بررسی‌ها ۴۲۰ هزار خانوار مشمول شناخته شده‌اند که در مرحله دوم کمک معیشتی دو ماه یکجا به آنها پرداخت شد و مابقی که دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند به تدریج رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر کار تاکید کرد: همه کسانی که در مراحل بعدی مستحق دریافت باشند کمک معیشتی سه مرحله یکجا به حساب آنها واریز می‌شود.

وی از احتمال برگزاری آزمون وسع خانوار در سال آینده خبر داد و درباره مصوبه هیات وزیران در این خصوص گفت: بر اساس این مصوبه تنها یک معیار مطرح نیست بلکه مدل بررسی وضعیت مالی همه متقاضیان به اجرا در خواهد آمد و همه آیتم‌های مشخص شده در دستور کار قرار می‌گیرد یعنی خانه و ماشین به تنهایی مورد عمل قرار نمی‌گیرد و با سایر آیتم‌های موجود سنجش می‌شود.

شریعتمداری در ادامه در پاسخ به سوال درباره زمان تشکیل جلسه دستمزد شورای عالی کار گفت: در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران کمیته‌های دستمزد مشغول کار هستند و تاکنون یک جلسه مقدماتی به منظور تبیین کلیات در شورای عالی کار تشکیل دادیم و در ادامه راه تا قبل از پایان سال تصمیم لازم در خصوص مزد سال ۹۹ را اتخاذ خواهیم کرد.

حداقل عیدی کارگران در سال ۹۸

حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.

با توجه به حقوق و  مزایای سال ۹۷ کارگران جزئیات حقوق و عیدی سال ۹۹ کارگران به شرح زیر است. حداقل عیدی کارگران  ‭۳۰,۳۳۷,۶۴۴‬ ریال و حداکثر عیدی کارگران  ‭۴۵,۵۰۶,۴۶۶‬ برای سال ۹۹ خواهد بود.


خبرگزاری تسنیم: به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

همچنین به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار؛ مبنای تعیین عیدی پایان سال مشمولان قانون کار است.

*مبنای محاسبه عیدی و پاداش کارگران

مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.

*میزان پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کار مزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

*میزان عیدی و پاداش کارگران پاره‌وقت

بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

*میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی

در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنها در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

*نحوه پرداخت عیدی کارگران مشمول قانون کار شاغل در واحدهای دولتی

قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب سال ۱۳۷۴ اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۱۳۷۰ را لغو نکرده است، بنابراین حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد مشمولان قانون کار کماکان به قوت خود باقی است؛ ضمناً کارگاه در قانون کار به اعتبار اشتغال کارگران در محل انجام کار تعریف می شود به این ترتیب کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از اینکه در بخش خصوصی و یا دولتی شاغل باشند از دو ماه عیدی و پاداش آخر سال موضوع ماده واحده قانون اسفند ۱۳۷۰ مصوب مجلس شورای اسلامی برخوردار خواهند بود .

عیدی کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند،کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته یا به شکلی رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکردشان مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

آنچه که مبنای محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار قرار می‌گیرد، مزد و فوق العاده‌هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوط دریافت می‌کند؛ به عبارت دیگر مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می‌کنند از اجزاء مزد محسوب می‌شود لذا فوق‌العاده شغل، سختی کار و هر آنچه که به تبع شغل به کارگر داده می‌شود جزو مزد منظور شده و الزاماً باید در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ شود.

طبعاً مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل کمک عائله‌مندی، کمک هزینه مسکن، بن خواربار و پاداش افزایش تولید جزو مزد به شمار نیامده و در پرداخت عیدی و پاداش لحاظ نمی‌شود.

با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشــمول قانون کار مصوب مورخ سال ۱۳۷۰ مجلس شــورای اسلامی، همه کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن کار می‌کنند اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، خدماتی و … به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.


زمان واریز عیدی مستمری بگیران

عیدی مستمری بگیران لشکری و کشوری و همچنین سازمان تامین اجتماعی بهمن ماه ۹۸ به حساب ایشان واریز خواهد شد.

 

تعیین میزان پاداش پایان سال ۹۸ کارکنان دولت

هیأت وزیران در این جلسه به دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه های اجرایی مشمول قوانین خاص اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت ۱۱ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

بر اساس مصوبه هیات دولت، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ بوده و در هر حال میزان عیدی اینگونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

همچنین میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۱ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

شرکت های دولتی موظفند از پرداخت هر نوع مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها مکلفند نظارت لازم در این خصوص اعمال نمایند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 25, میانگین امتیاز: 4,04 از 5)
Loading...