سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

علایم یائسگی در مردان چیست ؟

 

یائسگی در مردان - یائسگی مردانه

آیا یائسگی در مردان تصور درستی است یا غلط ؟

 

گاهی تغییرات هورمونی در مردان به علت بالا رفتن سن را، یائسگی می نامند . اما این دوران با یائسگی در زنان متفاوت است . در این مقاله علائم ، نشانه ها و راههای درمان آن را مطالعه کنید.

تغییرات هورمونی بخشی طبیعی از فرآیند پیر شدن است . برعکس سقوط یکباره هورمونی دراندام های تناسلی زنان در دوران یائسگی ، تغییرات هورمونهای جنسی در مردان به مرور زمان و در طولانی مدت اتفاق می افتد . در ادامه راهکارهای روبرو شدن با این تغییرات به شما ارائه می شود .

 

تعریف یائسگی در مردان

واژه ” یائسگی در مردان ” گاهی برای تشریح پایین آمدن میزان هورمون تستسترون، استفاده می شود . یائسگی در زنان و مردان دو مقوله کاملاً متفاوت هستند . در زنان این فرآیند به صورت پایان تخمک گذاری و کاهش تولید هورمون در مدت زمان کوتاه ، ظهور می کند . در مردان کاهش تولید هورمون در مدت زمان طولانی ، رخ می دهد و لزوماً عواقب آن با یائسگی در زنان یکی نیست.

برخی پزشکان از اصطلاح ” آندرو پاز ” برای تغییرات هورمونی در مردان استفاده می کنند . اصطلاحات دیگری مانند : سندروم کمبود تستسترون ، کمبود اندروژن و هیپوگنادیسم دیر رس ، نیز استفاده می شوند .

 

درک بهتر از هورمونها در مردان

میزان تستسترون در میان مردان ، بسیار متفاوت است . اگرچه به طور کلی ، مردان مسن تر میزان تستسترون کمتری نسبت به مردان جوانتر دارند . میزان این هورمون به مرور زمان با بالا رفتن سن کاهش می یابد . به طور متوسط از ۳۰ سالگی به بعد، هر سال ۱ % از میزان تسترون کاسته می شود.

 

تشخیص میزان پایین تستسترون

آزمایش خون تنها راه تشخیص میزان تستسترون است . میزان این هورمون در برخی مردان ، بدون هیچ علامت و نشانه ای پایین تر است . در این موارد دارو لازم نیست . اما در برخی پایین بودن این هورمون ممکن است آنها را دچار مشکلاتی کند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد :

 

تغییر در فعالیت جنسی : در این مقوله ممکن است علائمی چون کاهش نعوظ ، کم شدن میل جنسی ، کاهش نعوظ غیر ارادی ، مثلاً هنگام خواب ، و ناباروری و کوچک شدن بیضه ها ، نمایان شود .

 

اختلال در خواب : بعضی اوقات تغییر در میزان تستسترون باعث بی خوابی و یا پر خوابی می شود .

 

تغییرات فیزیکی : تغییرات فیزیکی زیادی ممکن است مانند : افزایش چربی ، کاهش توده عضلانی و قدرت بدنی ، و کاهش توده استخوانی . تورم وحساس شدن سینه ها و کم شدن موی بدن نیز می تواند از علائم کاهش تستسترون باشد . به ندرت گر گرفتگی و کم شدن انرژی هم اتفاق می افتد .

 

تغییرات احساسی : تستسترون پایین می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و انگیزه شود . احساس غم و ناراحتی به سراغ فرد می آید و گاهی عدم تمرکز و به یاد آوردن نیز همراه این علائم می شود .

اگرچه برخی از این علائم و نشانه ها می تواند دلیلی غیر از کاهش تستسترون داشته باشد، دلایلی هم چون اثرات جانبی برخی داروها ، مشکلات تیروئید ، نفس تنگی هنگام خواب ً آپنه خواب ً ، که ممکن است میزان تستسرون را تحت تاثیر قرار دهد . زمانی که این شرایط بررسی و تشخیص داده شد ، قابل درمان است و میزان تستسترون به حالت اول باز می گردد .

اگر علائمی را دال بر کم شدن تستسترون تجربه می کنید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید . او می تواند دلایل آن را بررسی و درمان صحیح را برای شما تجویز کند . شما به صورت طبیعی نمی توانید میزان تستسرون خود را افزایش دهید اما راههای ارائه شده در زیر به شما کمک خواهد کرد :

 

با پزشک خود صادق باشید : برای گرفتن بهترین نیتجه تمام علائم از قبیل اثرات مصرف دارو ، کم شدن نعوظ و مشکلات جنسی خود را با پزشک در میان بگذارید .

 

تغییر در شیوه زندگی : غذاهای سالم بخورید و ورزش منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید . زندگی سالمتر به شما کمک می کند تا قدرت و انرژی خود را حفظ کنید و توده عضلانی را افزایش دهید. ورزش منظم به خواب بهتر و روحیه شادتر ، نیز کمک می کند .
اگر احساس افسردگی می کنید حتماً از پزشک کمک بگیرید : افسردگی در مردان همیشه به معنی غم و اندوه داشتن نیست . گاهی این حالت به شکل خشونت و یا زودرنج شدن بروز می کند . گاهی اوقات ممکن است در این شرایط آنها به سراغ الکل و یا سایر مواد مخدر بروند .

 

در مورد داروهای گیاهی مراقب باشید : داروهای گیاهی برای تغییر میزان تستسترون هنوز تایید نشده است . برخی از این داروهای مکمل، ممکن است خطرناک باشند . استفاده طولانی از آنها باعث سرطان پروستات می شود .

درمان کم شدن تستسترون با تستسترون تراپی هم ، موضوعی بحث برانگیز است . این نوع درمان در برخی مردان ، باعث اختلالهای زیادی می شود . در برخی دیگر مزایای آن مشخص نیست و خطرات احتمالی دارد . تستسترون تراپی ممکن است باعث سکته و سرطان پروستات شود . برای استفاده از این شیوه حتماً با پزشک خود مشورت کنید .

 

shafajoo.ir

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 2,86 از 5)
Loading...