جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

علایم کم آبی بدن

 اگر از هر کارشناس تناسب اندامی تاثیر منفی تمرینات ورزشی را بپرسید قطعا کم آبی جز پاسخ هایشان خواهد بود. کم آبی کشنده است! برای انجام تمرینات قطعا به آب نیاز دارید- برای رشد کردن به آن نیاز دارید- اما هنوز بسیاری از افراد روزشان را با کم آبی سپری می کنند. دلیل این امر ممکن است بخاطر این باشد که این زنان واقعا نمی دانند چه زمانی بدنشان کم آب است و چه زمانی نه. برای حل این مشکل، به سراغ گرگ جاستیس، فیزیولوژیست ورزشی در AYC Fitness شهر کانزاس و نویسنده ی کتاب Mind Your Own Fitness رفته ایم تا علایم مهمی که نشان دهنده ی نیاز بیشتر بدن ما به آب است را معرفی کند:

 

داشتن سردرد
بدن افراد دائما در حال از دست دادن مایعات است، مگر آنکه ۲۴ ساعته و هر هفت روز از شبانه روز مشغول نوشیدن آب باشید! این از دست دادن ها به معنی از دست دادن نمک های ضروری ای از جمله سدیم و پتاسیم نیز می شود چرا که این مواد نیز درون مایعاتی که از دست می دهید وجود دارند. مساله اینجاست که: از دست دادن این نمک ها موجب تغییراتی در آرایش شیمیایی خون بدن می شود. و مغز نسبت به این تغیییرات بسیار حساس و واکنش پذیر است و همین حساسیت مغز است که سردرد را پدید می آورد. واضح است؟ حتی این سردرها ممکن است با توجه به میزان آب از دست رفته شدیدتر نیز بشوند. جاستیس می گوید:” هر چه آب بیشتری از دست بدهید، به تناسب آن حجم خون بدنتان نیز کمتر می شود که در نتیجه ی آن اکسیژن کمتری نیز به مغزتان می رسد. این امر موجب می شود تا رگ های خونی گشاد تر شوند و این یعنی سردردی شدیدتر ” نتیجه: آب کمتر برابر است با سردرد شدیدتر.

بیش از حد زرد بودن ادرار
شاید این موضوع خوشایندتان نباشد اما به هرحال باید پذیرفت! علت بیش از حد زرد بودن ادرار وجود غلظت بالای مواد زائد در آن است. جاستیس می گوید:” وقتی نیاز بدنتان به آب کاملا تامین شده باشد، مواد زائد به راحتی و به شیوه ای موثر از بدنتان خارج می شوند، اما هنگامی که مایع کافی در بدن وجود نداشته باشد این مواد زائد نمی توانند به آسانی از بدن خارج شوند و حجمی از آن ها در بدن باقی می ماند که مسلما عفونت ادرار یکی از نتایج مضر آن خواهد بود.

ابتلا به یبوست
باز هم مساله ای ناخوشایند اما واقعیتی انکار ناپذیر. و دلیل این مساله هم تا حدودی مشابه مورد قبلی است. آب کمک می کند تا مواد زائد به راحتی در روده ی بزرگ حرکت کنند و از بدن خارج شوند. بنابر گفته جاستیس:” اما اگر در روده آبی نباشد، روده نمی تواند به راحتی تفاله های غذا را به حرکت درآورد.” و نتیجه ی آن یبوست خواهد بود.

 

منبع : آی بانو
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...