پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه کیک آلو سیاه / کیک تابستانی و خوشمزه

دستور پخت کیک آلو سیاه 

کیک آلو سیاه یا تارت ترش و شیرین آلو سیاه با آلوهای تابستانی آماده می‌شود. این کیک خوشمزه سریع و ساده و کم‌خرج است و درست کردنش زمان زیادی نمی‌برد.

نوش جان کردن کیک آلو برای یک عصر تابستانی با نوشیدنی گرم یا سرد را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. تا هنوز آلو سیاه در بازار هست این کیک خوشمزه را درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

اکیک آلو سیاه علاوه بر طعم بی نظیرش ، ظاهر زیبایی هم دارد. با خوردن این کیک ترکیبی از طعم کیک و لواشک را تجربه خواهید کرد.

 کیک آلو سیاه, کیک میوه ای

 

زمان آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه

زمان پخت یا تهیه: ۵۰ دقیقه

برای چند وعده یا نفر: ۸

 

آلو ترش و شیرین سیاه و طلایی از میوه‌های محبوب بعضی از کیک‌دوستان است. کیک آلو سیاه (به آن آلو شابلون هم می‌گوییم) به خاطر شیرینیِ کم و مزه طبیعی و ملس میوه‌ که لابه‌لای مواد می‌خزد، طرفدار دارد.

آلو سیاه میوه‌ای است که حضورش در تارت و شیرینی باعث کم‌کردن شکر می‌شود و صدمه‌ای به مزه کیک ما نمی‌زند و برای مزه‌دادن به شیرینی بسیار انعطاف دارد.

می‌توانیم از انواع آلو مثل قطره طلا، زردآلو یا هلو و شلیل هم برای پخت این کیک استفاده کنیم؛ وجود آلو در این شیرینی بهترین امتحانِ میوه‌های تابستانی در یک کیک یا تارت با میزان شیرینی کم و لذت بیشتر است.

یکی از دلایلی که این کیک طرفدار دارد این است که آلو یا میوه‌ها در شکل میوه در خمیر قرار می‌گیرند؛ نه نیازی به پخت از پیش است و نه مزه‌دار و دستکاری می‌شوند. برای همین طعم ملس و بیشتر تُرش میوه زیر دندان می‌ماند.

کیک آلو سیاه, کیک میوه ای

مواد لازم برای کیک آلو سیاه:

– یک پیمانه آرد‌ همه‌منظوره

-۱۲ آلوی سیاه آبدار و شیرین، هسته‌گرفته و نیمه شده

– سه چهارم پیمانه شکر دانه‌ریز

– دو تخم‌مرغ بزرگ

– یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر

– نوک قاشق چایخوری نمک

– نصف پیمانه کره آب‌شده

 

سس روی کیک آلو سیاه :

– دو قاشق چایخوری آب لیموی تازه (دلخواه)

– یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین

– یک تا دو قاشق غذاخوری شکر ریز و نرم بر اساس میزان شیرینی آلو

کیک آلو سیاه, کیک میوه ای

روش آماده‌کردن کیک آلو سیاه :

برای تهیه کیک آلوسیاه ابتدا آرد و بیکینگ پودر و نمک باید با هم در یک کاسه مخلوط و بعد هم الک شوند.

سپس در یک کاسه بزرگ‌تر، کره و شکر با مخلوط‌کن دستی یا در دستگاه غذاساز حسابی هم‌زده می‌شوند تا وقتی خمیر نرمی شکل بگیرد. تخم‌مرغ اضافه می‌شود و دوباره هم می‌زنیم و بعد مواد خشک را می‌ریزیم و آنقدر در دستگاه هم زده می‌شود تا ملاط یک‌دست و صاف شود.

حالا کف قالب کیک (بهتر است ۲۰ سانتیمتری باشد) را کمی چرب می‌کنیم و مواد را می‌ریزیم. آلوها را طوری روی کیک می‌گذاریم که پوست‌شان رو به بالا باشد. آلوها باید همه قسمت بالا را بپوشانند.

بعد روی آلوها را با آب لیموی تازه نم‌نم خیس می‌کنیم؛ شبیه اسپری آبلیمو روی کیک. بعد پودر دارچین را همینطور می‌پاشیم و آخرش هم شکر باقیمانده را روی مواد یا آلوها می‌ریزیم. (بود و نیود آبلیمو سلیقه‌ای است اما شکر را باید حسابی براساس طعم آلو بسنجیم).

کیک آلو سیاه, کیک میوه ای

فر باید روی ۱۷۷ درجه سانتیگراد گرم شده باشد. قالب کیک برای ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در فر می‌ماند. تا وقتی که کیک پف کند و رنگش طلایی شود. با یک خلال دندان وسط کیک پختش را امتحان می‌کنیم. وقتی هیچ خمیری به چوب نچسبید، کیک تا عمق پخته است.

کیک باید روی یک جسم قفسه مانند، خنک شود. اگر کیک بعداز خنک‌شدن، یک روز در دمای اتاق یا یخچال در بسته‌بندی سفت و محکم پلاستیکی بماند، آب آلوها بیشتر درون کیک نفوذ می‌کند و مثل بعضی از غذاهای شب‌مانده، خوشمزه‌تر و مزه‌دارتر و دلپذیرتر می‌شود.

فریزکردن این کیک و خوردنش سر فرصت هم توصیه شده. از این مواد دست‌کم ۸ برش کیک درمی‌آید.

 

نکته :

این روش کلاسیک و سنتی کیک آلوست. اما در روش دیگری که ما دوست داریم، می‌توانید آلو یا میوه‌ها را دو بخش کنید. یک‌بار در لایه اول خمیر بریزید. روی میوه‌ها را با یک لایه خمیر بپوشانید. آخرین مرحله باز هم میوه‌ها را روی خمیر بگذارید.

 

ارزش غذایی -تقریبی- صد گرم کیک آلو سیاه :

۲۴۸ کالری

۱۰ گرم چربی

۲۲ گرم قند

۸۷ میلی‌گرم سُدیُم

منبع:گوشه

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,80 از 5)
Loading...