پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه ژله شیر عسلی

 

طرز تهیه ژله شیر عسلی

طرز تهیه ژله شیر عسلی

 

مواد لازم:

شیرعسلی تغلیظ شده ی صنعتی حدود ۴۰۰ گرم
آب گرم یک پیمانه
آب سرد یک پیمانه
پودر ژلاتین دو و نیم قاشق سوپخوری
اسانس وانیل مایع یک قاشق چایخوری
قهوه فوری یا پودر کاکائو به میزان لازم ، در صورت تمایل

 

طرز تهیه :

جهت تهیه ژله شیر عسلی ، ابتدا آب سرد را در ظرف مناسبی ریخته و پودر ژلاتین را روی آن بپاشید و اجازه دهید تمام ذرات پودر ژلاتین با آب مرطوب گردند، آن را هم نزنید. سپس ظرف را روی بخار آب قرار دهید تا ذرات ژلاتین کاملا حل شوند و گه گاه آن را هم بزنید.

آب گرم را کم کم به شیر عسلی افزوده و هم بزنید. اسانس وانیل را نیز به ژلاتین اضافه کرده و محلول ژلاتین را به شیر عسلی اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید. قالب مناسب را کمی با روغن مایع چرب کرده و چربی اضافه را با دستمال پاک کنید. مخلوط شیر عسلی را در قالب ریخته و به مدت حدود ۴ ساعت در یخچال قرار دهید . پس از این که ژله بسته شد آن را با پوشش نایلونی در یخچال نگهداری کنید. برای خوشمزه تر شدن این دسر ، آب گرم را با شیر گرم جایگزین کرده و ۱۰۰ گرم خامه نیز به شیر عسلی اضافه کنید(شیر عسلی را کم کم با خامه مخلوط کنید تا خامه نبرد).
می توانید مواد ژله شیر عسلی را به چند قسمت تقسیم کرده ، بخشی را ساده و به بخش های دیگر کمی پودر کاکائو یا قهوه حل شده اضافه کنید و به صورت لایه لایه تهیه کنید.

طرز تهیه ژله شیر عسلی

برای تهیه ی طرح مثلثی ، از قالب های ناودانی (به شکل مثلث) به طول ۳۶ و ارتفاع۵ سانتی متر استفاده شده است . به این صورت که ابتدا حدود سه چهارم پیمانه از مواد ساده را در قالب ریخته و در یخچال قرار دهید تا ببندد ، سپس آن را از قالب جدا کنید و کنار بگذارید . به ما بقی مواد پودر قهوه ی حل شده اضافه کرده و حدود سه چهارم پیمانه از مواد قهوه ای را در قالب ریخته و پس از نیم بند شدنی ، مثلث سفید کنار گذاشته را روی آن قرار دهید به طوری که قاعده ی دو مثلث مماس بر هم باشند.در آخر مابقی مواد قهوه ای را در قالب بریزید. پس از حدود ۴ ساعت دسر را از قالب جدا کرده و برش بزنید.
برای تهیه ی طرح گلدار ژله شیر عسلی ، کمی از مواد قهوه ای را در قالب مسطحی ریخته و پس از سفت شدن با کاترهای شیرینی های ریز (نان نخودچی) به شکل گل برش زده و در صورت تمایل مرکز آن ها را نیز در آورید، گل ها را کف قالب گرد مناسبی چیده و چند قاشق از ژله سفید را رویشان بریزید و در یخچال قرار دهید تا ببندد و گل ها شناور نشوند، سپس به صورت لایه لایه و یا به دلخواه قالب را از مواد سفید و قهوه ای پر کنید و با پروانه هایی که از شکلات تهیه کرده اید تزئین نمائید.

طرز تهیه ژله شیر عسلی

نکته :
۱ ـ ژله شیر عسلی معمولا در ترکیب با پودر ژله های میوه ای موجود در بازار و یا با طعم دهنده های مختلف استفاده می شود و در هر دستوری که به یک ژله سفید ساده نیاز باشد نیز قابل استفاده است .
۲ ـ استفاده از اسانس وانیل توصیه می شود ولی در صورت عدم دسترسی ، یک چهارم قاشق مرباخوری پودر وانیل خالص را به آب یا شیر گرم اضافه کنید.
۳ ـ کرم شیرعسلی با جایگزینی آب گرم با شیر گرم و افزودن ۱۰۰ گرم خامه ساده به شیر عسلی تهیه می شود که از ژله شیر عسلی خوشمزه تر و خوش رنگ تر است .
۴ ـ در کلیه ی دسرهای ژلاتینه برای حل کردن ژلاتین از ظرفی با سطح مقطع مناسب استفاده کنید تا ذرات پودر ژلاتین روی هم انباشته نشوند.
۵ـ در تهیه ی کلیه ی دسرهای ژلاتینه که باید به صورت لایه لایه تهیه شوند هر گاه لایه زیرین نیم بند شد، لایه ی بعدی را که کاملا خنک شده است به آرامی روی آن بریزید و دقت کنید که فشار به یک نقطه وارد نگردد تا ژله زیرین سوراخ نشود. اگر هر لایه کاملا ببندد و سپس لایه بعدی را اضافه کنید ، هنگام سرو لایه ها از هم جدا می گردند.
۶ ـ در کلیه دسرهای ژلاتینه ظرف سرو را با آب مرطوب کنید تا در هنگام خارج کردن دسر از قالب ، اگر دسر دقیقا در جای مناسب در ظرف قرار نگرفت ، بتوانید آن را جابجا کنید.
۷ ـ‌ میزان غلظت ژله ها معمولا به کاربرد آن ها بستگی داشته و در صورت نیاز یک قاشق چایخوری از ژلاتین دستور را می توانید کم کنید.
۸ ـ در طرح مثلثی ، دقت کنید ارتفاع مواد قهوه ای نباید بیشتر از ارتفاع مثلث سفید باشد و گرنه زیبایی کار از بین می رود.

 

منبع: هنر آشپزی شماره ۷۵

 

rasekhoon.net

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 4,57 از 5)
Loading...