سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه شربت گل بنفشه برای رفع عطش تابستان

رفع تشنگی با شربت گل بنفشه طبیعی و خنک

شربت گل بنفشه یا گل ختمی یه شربت خیلیییی خوشرنگ و خوشمزه س که خواص بسیار زیادی داره.این شربت برای رفع عطش واقعا مناسبه. تب بر قوی هستش و یه داروی ضد سرفه هم محسوب میشه.

علاوه بر اینها برای کبد خیلی خوبه و خون رو هم تصفیه میکنه. کلا معروف ِ که خوردن این شربت سیستم دفاعی بدن رو تقویت میکنه.

 

بنفشه معطر, خواص بنفشه معطر, خاصیت بنفشه معطر, خواص دارویی بنفشه معطر, خواص درمانی بنفشه معطر بنفشه معطر, داروهای گیاهی, گیاهان داوریی

 

طرز تهیه شربت گل بنفشه :

برای درست کردن شربت گل بنفشه به ازای هر یک لیوان آب سرد یک قاشق غذاخوری سرخالی گل بنفشه و دوقاشق غذاخوری شکر رو خوب آسیاب کنین و توی آب سرد بریزین.

مقدارشکر رو بنا به ذائقه ی خودتون کم یا زیاد کنین.

با چنگال خوب هم بزنین تاگلها کاملا رنگ بدن. حالا با استفاده از یه پارچه ی نخی تمیز شربتتون رو صاف کنین.

می بینین که رنگ آبی لاجوردی خیلیییی قشنگی داره. ولی رنگش فرّار هست و به مرور زمان کمرنگ میشه به خاطر حفظ رنگ زیباش اونو تازه به تازه درست کنین.

برای اینکه طعم شربتتون خوب باشه میتونین یه مقدار گلاب یا عرق بیدمشک بهش اضافه کنین.

اگر خواستین میتونین به رنگ ارغوانی هم درشون بیارین (شربت وسطی).

به این صورت که چند قطره آبلیمو یا سرکه داخل شربتتون بریزین ولی فقط چند قطره چون اگر زیاد باشه شربت رنگشو کاملا از دست میده.

امیدوارم درست کنین و لذت ببرین.

نوش جان
نکته:

اگر از آب گرم استفاده کنین رنگ گلها خیلی خیلی سریع از بین میره.

 

شربت گل بنفشه, رفع عطش

 

گل بنفشه و خواص دارویی آن :

گل بنفشه گیاهی است از تیره بنفشه علفی و کوچک قد و در غالب نواحی ایران و بیشتر در نواحی کوهستانی و مرطوب و کم آفتاب می روید.

گل ها و برگهای این گیاه دارای آلکالوئیدی به نام ویولین همراه با مقداری اسید سالیسیک و مقداری اسانس و مواد داروئی دیگر است.

این گیاه در نواحی غربی ایران در اولین روزهای بهار گل می دهد و گل آن آبی مایل به بنفش است. گل ها و برگهای آن مصرف داروئیدارد.
مزاج آن سرد و تر بوده و گیاهی است ملین، مسهل صفرا، خلط آور، تب بر و ضد کم خوابی.

چنانچه از پودر خشک کرده گلهای آن مقدار یک مثقال خورده شود اثر مسهلی دارد اما مقدار دم کرده آن دو مثقال است که معمولاً با داروهای دیگر و یا به تنهایی خورده می شود.

در ناراحتی هایی نظیر سرماخوردگی، سینه پهلو،آنفلوآنزا و تبهای گرم مزاج دیگری مانند تب گلودرد، ذات الجنب، ذات الریه، زکام های گرم مزاج و خشونت شش ها می توان گل بنفشه را با تخم کاهو و تخم خشخاش و بارهنگ از هرکدام دو مثقال گرفته و دم کرده و آب صاف کرده آنرا میل نمود.

برای دفع صفرا بنفشه را با آلوی زرد جوشانده و می خورند. برای مداوای اسهال های صفراوی یک مثقال شیر خشت و سه مثقال از پودر گل بنفشه را مخلوط کرده و در مدت دو روز و روزی دوبار می خورند.

 

 

منابع:pictaram-درسا/دکترسلام

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 25, میانگین امتیاز: 4,24 از 5)
Loading...