چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

طرز تهیه سوهان قم خانگی و [خواص سوهان]

تاریخچه سوهان

سوهان برای اولین بار در قم پخته شده است، از این رو تاریخ پیدایش آن را نیز در قم باید جست و جو کرد. آنطور که در بین سوهانی های قدیمی، سوهان قم مشهور است، تاریخ سوهان به دوره قاجاریه بر می گردد. نقل می کنند که در دوره قاجاریه و به سال ۱۲۸۵شمسی بنا بوده است، صحن بزرگ حضرت معصومه افتتاح شود و برای این منظور پادشاه وقت رئیس ایل قاجار را به قم می فرستد. کسبه و بازاریان قم نیز به استقبال فرستاده در بار رفته و هر کدام با خود تحفه و هدیه ای نیز می برند، یکی از آن هدایا، حلوای قمی بوده که از طرف صنف عطار تقدیم شده بود. رئیس ایل قاجار هنگام بازگشت به تهران به تولیت حرم که میزبان وی بوده است، می گوید: « آن حلوا، چون سوهان دل مرا صیقل داد و غذایم را هضم کرد، از این بدهید تا برای اعلیحضرت ببرم. »
بدین ترتیب، حلوای قم که در آن زمان در عطاری ها پخته می شد، مورد توجه شاه و درباریان قرار می گیرد و به « سوهان » شهرت می یابد. تقاضا برای «سوهان» که دیگر خوراک شاهان شده بود، افزایش می یابد و به مرور کارگاه هایی مستقل نیز برای پخت سوهان شکل می گیرد.

سوهان قمی خانگی

مواد لازم برای تهیه سوهان قم خانگی

خلال پسته و بادام۱۵۰ گرم
هلنصف قاشق چایخوری
آرد جوانه گندم۲ قاشق سوپ خوری
آرد سفید۱ قاشق سوپخوری
شکر۲۱۰ گرم
کره۱۶۰ گرم
بادکا۱/۵ قاشق غذا خوری
عسل۲ قاشق غذا خوری
گلابنصف لیوان
زعفراننصف قاشق چایخوری
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

طرز پخت سوهان قمی در منزل

دو آرد را با هم مخلوط کرده کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود. سپس گلاب و شکر را اضافه می نماییم مرتب هم می زنیم. به طوریکه مواد به بدنه نچسبد. مواد که کف کرده کره را افزوده بعد از کمی جوش عسل – بادکا را افزوده و حرارت را ملایم می کنیم رنگ مواد باید خرمایی شود. مواد به حالت انگشتانه می جوشد. مواد که از ظرف برگشت به روی فویل چرب شده با فاصله ریخته و خلال بادام پسته روی آن ریخته و روی آن مهر می کشیم. از خوردن سوهان عسلی خانگی لذت ببرید.

فیلم آموزش درست کردن سوهان قم خانگی

طرز تهیه آرد جوانه گندم

با توجه به اینکه دسترسی به آرد جوانه گندم کمی سخت به نظر میاد دستور تهیه اون رو براتون میذارم .البته این ارد به صورت بسته بندی در بعضی از فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسه.
جوانه زدن گندم ۹روز طول می کشد. گندم را سه روز خیس می کنیم و سه روز دوم گندم ها را در دستمال تمیز و نمدار قرار می دهیم و هربار دستمال می خواهد خشک شود آن را نمدار می کنیم تا گندم ها جوانه بزنند و سه روز آخر آنها را در سینی ریخته و پارچه ی نمدار روی آنها می اندازیم تا خوب ریشه و جوانه بزند(ممکن است مرحله ی آخر ۴تا۵روز طول بکشد) سپس جوانه ها را همراه گندم ها کنار می گذاریم تا نم آن ها برچیده شود و بعد میکوبیم و الک میکنیم تا کاملا نرم و لطیف شود.

Sohan-e Qom

خواص سوهان قمی خانگی

  • وجود زعفران در سوهان باعث جلوگیری از افسردگی، کاهش کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب می شود.
  •  سوهان بخاطر استفاده از جوانه گندم غنی از ویتامین هایی همچون ویتامین B ،E، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم، منیزیم می باشد که  موجب رفع شوره سر، جلوگیری از ریزش مو، بهبود انواع مشکلات پوستی و عدم ابتلا به سرطان می‌شود.
  • زرده تخم مرغ موجود در سوهان حاوی پروتئین بسیاری است که باعث محکم شدن استخوان‌ها و بهبود عملکرد اعصاب بدن می‌شود.
  • هل یکی از چاشنی‌های خوشبو‌یی است که از استرس، اضطراب جلوگیری می‌کند.
  • وجود پتاسیم فراوان در پسته باعث نشاط، جلوگیری از ابتلا به سرطان و سکته قلبی می‌شود.

در هر ۱۰۰ گرم سوهان خانگی حدود ۵۵۰ کیلو کالری نهفته است و در هر تکه از این حلوا حدود ۲۰ گرم کالری وجود دارد. بر خلاف باور عموم، مصرف سوهان در طول بارداری مضر نیست و مادران باردار می‌توانند از خواص این حلوا بهرمند شوند. مصرف مداوم روزانه سوهان موجب اضافه وزن می‌شود.

توجه : افراد دارای قند خون بالا و مبتلا به بیماری دیابت برای مصرف سوهان با پزشک معالج خود مشورت کنند. وجود روغن فراوان و شکر از جمله مضرات سوهان به حساب می‌آید. استفاده از زردچوبه به جای زعفران موجب کاهش کیفیت سوهان مرغوب می‌شود و تهیه سوهان با روغن حیوانی از جمله مضرات آن است که موجب بروز سرطان در بدن می‌شود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 28, میانگین امتیاز: 4,29 از 5)
Loading...