پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه آش دوغ تبریز و خواص آش

آش دوغ تبریزی

آش دوغ ، غذای کامل و مغذی

 

برای بعضی‌ها، آش دوغ یادآور سفر به گردنه حیران، سرعین و تبریز است؛ مخصوصا در پاییز و زمستان که هوا حسابی سرد است، خوردن ‌آش دوغ داغ لذت سفر را دوچندان می‌کند، ولی شاید بسیاری افراد اطلاع نداشته باشند که علاوه بر آذربایجان و اردبیل در بقیه استان‌های ایران مثل کردستان، فارس، همدان و قزوین نیز این ‌آش به روش خاص خودش درست می‌شود.

در کردستان به این‌ آش «دوخه وا» می‌گویند و حتی در یکی از شهرهای همدان به شکرانه آمدن باران، این‌ آش را به عنوان نذری می‌پزند. با شروع فصل سرما بهتر دیدیم که سراغ‌ آش برویم تا شما هم دست به کار شوید و از خوردن آن در کنار خانواده‌تان لذت ببرید.

 

طرز تهیه آش دوغ تبریزی

مواد لازم:

دوغ: دو لیتر
آرد برنج: یک‌دوم پیمانه
برنج نیم‌دانه: یک پیمانه
نخود پخته‌شده: یک پیمانه
تخم‌مرغ: یک عدد
سبزی ‌آش دوغ (برگ سیر، گشنیز، تره و شوید): ۵۰۰ گرم
مواد لازم برای قلقلی (در صورت تمایل)
گوشت چرخ‌کرده: ۱۵۰ گرم
پیاز: یک عدد کوچک، رنده شده و آب گرفته
زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

 

مراحل تهیه:

۱- برای درست کردن قلقلی در یک کاسه گوشت چرخ‌کرده، پیاز آب‌گرفته، نمک، فلفل و زردچوبه را با هم خوب مخلوط کنید و از آن قلقلی‌های کوچکی درست کرده و در مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

۲- یک لیوان از دوغ را با آرد برنج خوب مخلوط کنید، این کار برای این است که آرد برنج در دوغ سرد خوب حل شود، سپس همه دوغ را در یک دیگ مناسب بریزید و آرد برنج حل‌شده در دوغ و برنج نیم‌دانه را هم به آن اضافه کنید. حالا حرارت را زیاد کنید تا مواد به جوش بیایند، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج و آرد برنج باز شده و لعاب پس دهند.

۳- تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و با چنگال هم بزنید، کم‌کم به اندازه یک قاشق غذاخوری از مواد‌ آش که در حال جوشیدن است را به تخم‌مرغ اضافه کنید و همزمان، تخم‌مرغ را تند هم بزنید تا نبندد، سپس تخم‌مرغ را به‌ آش اضافه کنید. از این لحظه به بعد مدام باید آش را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه برنج حسابی باز شد و لعاب پس داد نوبت اضافه کردن نخود پخته‌شده و سبزی‌ها و قلقلی‌های سرخ‌شده است. بعد از اینکه آش جا افتاد، می‌توانید آن را سرو کرده و رویش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزئین کنید.

 

آش

 

آش، غذایی کامل

آش درواقع یکی از ابتدایی‌ترین غذاهایی است که انسان آن را درست کرده و امروزه تبدیل به یک غذای کامل و مغذی شده است. باتوجه به اقلیم هر شهر، انواع متنوعی از آن به وجود آمده که بعضی از آنها شهرت بسیار زیادی دارند: مانند ‌آش دوغ تبریزی،‌ آش عباسعلی، ‌آش شله مشهدی و‌ آش سبزی شیرازی، اما نکته قابل تامل در تهیه انواع‌ آش، استفاده از حبوبات، غلات، سبزیجات و گاهی گوشت قرمز است که‌ آش را تبدیل به یک غذای کامل می‌کند. پس نگاهی گذرا به این گروه‌های پرفایده می‌اندازیم:

گروه حبوبات: حبوبات ازجمله گیاهان پروتئینی هستند که در آنها علاوه بر مقدار کمی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی هم وجود دارد، همچنین حبوبات، چربی کمی دارد و برای بدن بسیار مفید است. پروتئین حبوبات، کامل نیست و از نظر برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارد، از این رو بهتر است برای تکمیل این کمبود‌ها، حبوبات را با غلات مصرف کنیم.

گروه غلات: غلات از هر گروهی باشند (سبوس‌دار یا ساده) یکی از مهم‌ترین و سالم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند که توصیه می‌شود همه گروه‌های سنی از آن استفاده کنند. از این رو در بیشتر آش‌ها از گروه غلات به خوبی استفاده می‌شود.

گروه سبزیجات: وقتی متخصصان تغذیه، روزانه خوردن یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته شده را به همه افراد توصیه می‌کنند، می‌توان به اهمیت این گروه کاملا پی برد. کمتر آشی پیدا می‌شود که این گروه مهم را در خود نداشته باشد، مخصوصا استفاده از گیاهان معطر و اسانس‌دار مانند ترخون، نعناع، ریحان و… که علاوه بر ضدنفخ بودن، ضد درد و ضد اسپاسم هم هستند؛ در کل استفاده از سبزیجات برای تقویت حافظه بسیار مفید است.

گروه پروتئین‌ها: این گروه یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین گروه‌ها و یکی از عوامل اصلی زندگی است. پروتئین‌ها به دو گروه گیاهی و حیوانی تقسیم می‌شوند که هر کدام خواص و بافت منحصربه‌فرد خود را دارند. کمتر آشی پیدا می‌شود که در آن گوشت به کار نرفته باشد پس توصیه می‌کنیم ترجیحا در ‌آش، گوشت را با استخوان به‌کار ببرید، چون علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز بدن و داشتن ویتامین‌های گروه B برای کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند هم مفید است.

 

مجله سیب سبز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 4,36 از 5)
Loading...