سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

رتبه بندی یا ستاره هتل ها به چه صورت می باشد

ss93-02-149

هتل ها و ستاره هایشان

اگر قصد سفر به شهر یا کشوری را داشته باشید ترجیح می دهید در کجا اقامت کنید؟ هتل؟ هتل آپارتمان یا مسافرخانه؟ اگر انتخابتان گزینه اول باشد چه معیارهایی را برای رفتن به هتل در نظر دارید؟

آیا می دانید که هتل ها بر چه اساسی رتبه بندی یا ستاره دار می شوند؟ آیا می دانید یک هتل ۵ ستاره و یک هتل ۲ ستاره چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در این گزارش شما متوجه فرق هتل های ۵ ستاره با سایر هتل ها می شوید و می دانید این ستاره دار شدن بر چه اساس و معیاری صورت می گیرد

در ابتدا رده بندی هتل بر این اساس مشخص شد که مشتری چه نوع خدماتی را تقاضا می ‌کند و توقع او از هتل تاچه حدی است. شاید این رده بندی برای هتل ها نوعی تبلیغ بود و هتل ها با این کار برای خود جایگاهی مشخص می کردند، ولی آنچه مسلم است درجه رده بندی هتل براساس ستاره های آن، تعریف نوع و تنوع خدمات آن است.

۳۰ راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد

مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری در این خصوص به خبرنگار دانا می گوید: طبق نظریات هتلداری ۳۰ راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد که  البته در سیستم شناسایی بین‌المللی، ستاره هتل مد نظر قرار می گیرد ولی بعضی از کشورها در سیستم داخلی خود شناسه های دیگری را ملاک قرار می دهند که مهمترین آنها به این شرح است: سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج که در اکثر کشورهای اروپایی رایج است، سیستم حروف الفبا مثل A،B،C،در یونان رایج است و ستاره های هتل نیز طبق تعارف با این حروف هم درجه بندی می شوند مثل چهار ستاره A، سیستم Crown که در بریتانیا رایج است.

علی لطفی ادامه می دهد: به عنوان مثال در کشور آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره،First class ((چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و… اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند.

وی ادامه می دهد: در صحبت های محاوره ای و خاطرات سفر گفته می شود که مثلا هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست یا به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می شود این ناهمگونی ستاره ها را در کشورهای مختلف به آسانی می توان مشاهده کرد به قول معروف بسیاری از این ستاره ها غیراستاندارد و به عبارتی دوستانه داده شده اند و ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است.

وی با اشاره به اینکه آنچه به تجربه ثابت شده این است که هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل هم نیستند، می گوید: این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدورها، تعداد سالن ها و رستوران ها و… به وضوح دیده می شود. محل قرار گرفتن هتل نیز مهم است. بعضی هتل های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر.

وی اظهار می کند: یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره های مختلف وجود دارد و اینکه کدامیک از این ملاک ها ارجحیت دارد به سلیقه برمی گردد و بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل ها این موارد ناهمگون را اولویت بندی کند.

لطفی ادامه می دهد: هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تری در آن وجود دارد و به قول معروف به روز است، به عنوان مثال تا چند سال پیش چیزی به نام اینترنت وجود نداشت ولی امروز که ساده ترین اطلاعات با اینترنت رد و بدل می شود از اجزا لا ینفک هتل با ستاره های بالا کافی نت (مرکز اینترنت) است یا اینکه هتل پنج ستاره باید دارای فروشگاه های متعدد و موردنیاز مسافر باشد.

وی یاد آور می شود: در ارزیابی هتل ها سه اصل کلی امتیازبندی می‌ شود که عبارتنداز: امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.

مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معتقد است: تفاوت در استانداردهای متعدد به سازماندهی آن هتل نیز بستگی دارد که در راس آن استاندارد سرویس دهی است. به عنوان مثال گروه کارکنان در یک هتل پنج ستاره بسیار با تجربه و آموزش دیده اند. آنچه مهم است راضی نگه داشتن مشکل پسندترین مشتری در یک هتل است که کار آسانی نیست.

استانداردهای ایران برای دادن ستاره به یک هتل

این مسوول سازمان میراث در پاسخ به اینکه چه استانداردهایی در کشور برای دادن ستاره ها به هتل ها وجود دارد می گوید: استانداردهای رعایت شده در هتل های کشور رفرنس خارجی داشته و بومی ایرانی شده و این حداقل استانداردها در خیلی از کشورهای منطقه رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای ما با استانداردهای جهانی تفاوت خاصی ندارد، می گوید: در کشورهایی که در صنعت هتلداری پیشرفت قابل توجهی داشتند حداقل های ارایه شده به مشتری در بخش های مختلف در سطح بالاتری قرار دارند و مهم رعایت استاندارد بوده که باید با نظارت بیشتر به این مهم کمک کرد.

لطفی یاد آور می شود: ستاره و درجه هتل ها بر اساس کیفیت خدمات ، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تاسیساتی و همچنین غذا تعیین می شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش های یاد شده در هتل می تواند در تقلیل درجه هتل موثر باشد.

مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی تاکید می کند: با توجه به ضوابط قانونی، درجه بندی هتل ها پس از گذراندن فرایند ارزیابی از سوی عوامل تطبیق استانداردهای فنی و کسب امتیاز لازم و تایید کمیسیون درجه بندی استان صورت می گیرد.

در تکمیل این گزارش بهتر است با استانداردهای هتل ها بیشتر آشنا شوید.

هتل‌های ۲ ستاره:

تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات‌ این هتل‌ها است و  ارایه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس.

هتل‌های ۳ ستاره:

در هتل ۳ ستاره خدمات به طورکامل ارایه  و به طور شایسته مدیریت می‌ شود، ‌این نوع هتل‌ ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده‌اند. ارایه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

نظافت و خانه ‌داری و نگهداری عالی،‌هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاق‌ های بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و تزیینات، مبلمان با کیفیت، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق ‌های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک ‌های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی، صابون و حوله با کیفیت عالی است. دارای سوییت اتاق لوکس و محدوده زمانی سرویس دهی اتاق ها گسترده است.

وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل‌ها است.

 هتل‌های ۴ ستاره:

‌این هتل‌ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارایه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین‌ راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مودب هستند. ‌این هتل ‌ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارایه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب،‌‌هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحد الشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق‌ ها، وجود اتاق ‌های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت‌های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق‌ها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک ‌های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک کن دست، در اختیار قراردادن لباس‌های راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمین‌های بازی و ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و ….

 هتل‌های ۵ ستاره:

‌این نوع هتل‌ ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.

ارایه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق،‌هال ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومی‌تزیین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزیین اتاق ها با استفاده از اشیای هنری، دارای ۳ تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق به صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل و نقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاق‌ها با انواع نوشیدنی.

کارکنان در هتل ۵ ستاره، بسیار مرتب و پوشیده با لباس‌های شیک، مودب و آگاه و کارآمد و روابط عمومی‌‌خوب، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس می‌دهند. دارای مدیر حرفه ‌ای و متخصص، سازگاری و هماهنگی سرویس‌ها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزای اصلی و اساسی برای حفظ درجه ۵ ستاره است.

نکته مهم درباره هتل‌ ها و هتل آپارتمان ‌ها ‌اینست که « هتل‌ها را از یک تا ۵ ستاره طبقه‌بندی می کنند، در حالی که مهمانپذیر‌ها، مهمانسرا‌ها و هتل آپارتمان‌ها را از یک تا ۳ ستاره طبقه بندی می  شوند. به تعبیری دیگر، هتل آپارتمان ۳ ستاره با هتل ۵ ستاره برابری می‌ کند و‌ این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند.

 

اگر قصد سفر به شهر یا کشوری را داشته باشید ترجیح می دهید در کجا اقامت کنید؟ هتل؟ هتل آپارتمان یا مسافرخانه؟ اگر انتخابتان گزینه اول باشد چه معیارهایی را برای رفتن به هتل در نظر دارید؟

30048 694

به گزارش گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(دانا خبر)،آیا می دانید که هتل ها بر چه اساسی رتبه بندی یا ستاره دار می شوند؟ آیا می دانید یک هتل ۵ ستاره و یک هتل ۲ ستاره چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در این گزارش شما متوجه فرق هتل های ۵ ستاره با سایر هتل ها می شوید و می دانید این ستاره دار شدن بر چه اساس و معیاری صورت می گیرد

در ابتدا رده بندی هتل بر این اساس مشخص شد که مشتری چه نوع خدماتی را تقاضا می ‌کند و توقع او از هتل تاچه حدی است. شاید این رده بندی برای هتل ها نوعی تبلیغ بود و هتل ها با این کار برای خود جایگاهی مشخص می کردند، ولی آنچه مسلم است درجه رده بندی هتل براساس ستاره های آن، تعریف نوع و تنوع خدمات آن است.

۳۰ راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد

مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری در این خصوص به خبرنگار دانا می گوید: طبق نظریات هتلداری ۳۰ راه برای درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد که  البته در سیستم شناسایی بین‌المللی، ستاره هتل مد نظر قرار می گیرد ولی بعضی از کشورها در سیستم داخلی خود شناسه های دیگری را ملاک قرار می دهند که مهمترین آنها به این شرح است: سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج که در اکثر کشورهای اروپایی رایج است، سیستم حروف الفبا مثل A،B،C،در یونان رایج است و ستاره های هتل نیز طبق تعارف با این حروف هم درجه بندی می شوند مثل چهار ستاره A، سیستم Crown که در بریتانیا رایج است.

علی لطفی ادامه می دهد: به عنوان مثال در کشور آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره،First class ((چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و… اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند.

وی ادامه می دهد: در صحبت های محاوره ای و خاطرات سفر گفته می شود که مثلا هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست یا به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می شود این ناهمگونی ستاره ها را در کشورهای مختلف به آسانی می توان مشاهده کرد به قول معروف بسیاری از این ستاره ها غیراستاندارد و به عبارتی دوستانه داده شده اند و ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است.

وی با اشاره به اینکه آنچه به تجربه ثابت شده این است که هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل هم نیستند، می گوید: این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدورها، تعداد سالن ها و رستوران ها و… به وضوح دیده می شود. محل قرار گرفتن هتل نیز مهم است. بعضی هتل های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر.

وی اظهار می کند: یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره های مختلف وجود دارد و اینکه کدامیک از این ملاک ها ارجحیت دارد به سلیقه برمی گردد و بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل ها این موارد ناهمگون را اولویت بندی کند.

لطفی ادامه می دهد: هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تری در آن وجود دارد و به قول معروف به روز است، به عنوان مثال تا چند سال پیش چیزی به نام اینترنت وجود نداشت ولی امروز که ساده ترین اطلاعات با اینترنت رد و بدل می شود از اجزا لا ینفک هتل با ستاره های بالا کافی نت (مرکز اینترنت) است یا اینکه هتل پنج ستاره باید دارای فروشگاه های متعدد و موردنیاز مسافر باشد.

وی یاد آور می شود: در ارزیابی هتل ها سه اصل کلی امتیازبندی می‌ شود که عبارتنداز: امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.

مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معتقد است: تفاوت در استانداردهای متعدد به سازماندهی آن هتل نیز بستگی دارد که در راس آن استاندارد سرویس دهی است. به عنوان مثال گروه کارکنان در یک هتل پنج ستاره بسیار با تجربه و آموزش دیده اند. آنچه مهم است راضی نگه داشتن مشکل پسندترین مشتری در یک هتل است که کار آسانی نیست.

استانداردهای ایران برای دادن ستاره به یک هتل

این مسوول سازمان میراث در پاسخ به اینکه چه استانداردهایی در کشور برای دادن ستاره ها به هتل ها وجود دارد می گوید: استانداردهای رعایت شده در هتل های کشور رفرنس خارجی داشته و بومی ایرانی شده و این حداقل استانداردها در خیلی از کشورهای منطقه رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای ما با استانداردهای جهانی تفاوت خاصی ندارد، می گوید: در کشورهایی که در صنعت هتلداری پیشرفت قابل توجهی داشتند حداقل های ارایه شده به مشتری در بخش های مختلف در سطح بالاتری قرار دارند و مهم رعایت استاندارد بوده که باید با نظارت بیشتر به این مهم کمک کرد.

لطفی یاد آور می شود: ستاره و درجه هتل ها بر اساس کیفیت خدمات ، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تاسیساتی و همچنین غذا تعیین می شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش های یاد شده در هتل می تواند در تقلیل درجه هتل موثر باشد.

مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی تاکید می کند: با توجه به ضوابط قانونی، درجه بندی هتل ها پس از گذراندن فرایند ارزیابی از سوی عوامل تطبیق استانداردهای فنی و کسب امتیاز لازم و تایید کمیسیون درجه بندی استان صورت می گیرد.

در تکمیل این گزارش بهتر است با استانداردهای هتل ها بیشتر آشنا شوید.

هتل‌های ۲ ستاره:

تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات‌ این هتل‌ها است و  ارایه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس.

هتل‌های ۳ ستاره:

30043 409

در هتل ۳ ستاره خدمات به طورکامل ارایه  و به طور شایسته مدیریت می‌ شود، ‌این نوع هتل‌ ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده‌اند. ارایه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

نظافت و خانه ‌داری و نگهداری عالی،‌هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاق‌ های بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و تزیینات، مبلمان با کیفیت، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق ‌های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک ‌های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی، صابون و حوله با کیفیت عالی است. دارای سوییت اتاق لوکس و محدوده زمانی سرویس دهی اتاق ها گسترده است.

درجه بندی هتل ها

وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل‌ها است.

 هتل‌های ۴ ستاره:

ستاره های هتل ها چگونه درجه بندی می شوند

‌این هتل‌ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارایه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین‌ راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مودب هستند. ‌این هتل ‌ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارایه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب،‌‌هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحد الشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق‌ ها، وجود اتاق ‌های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت‌های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق‌ها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک ‌های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک کن دست، در اختیار قراردادن لباس‌های راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمین‌های بازی و ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و ….

 هتل‌های ۵ ستاره:

هتل پنج ستاره و هتل یک ستاره

‌این نوع هتل‌ ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.

ارایه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق،‌هال ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومی‌تزیین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزیین اتاق ها با استفاده از اشیای هنری، دارای ۳ تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق به صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل و نقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاق‌ها با انواع نوشیدنی.

مقالات هتل داری

کارکنان در هتل ۵ ستاره، بسیار مرتب و پوشیده با لباس‌های شیک، مودب و آگاه و کارآمد و روابط عمومی‌‌خوب، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس می‌دهند. دارای مدیر حرفه ‌ای و متخصص، سازگاری و هماهنگی سرویس‌ها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزای اصلی و اساسی برای حفظ درجه ۵ ستاره است.

نکته مهم درباره هتل‌ ها و هتل آپارتمان ‌ها ‌اینست که « هتل‌ها را از یک تا ۵ ستاره طبقه‌بندی می کنند، در حالی که مهمانپذیر‌ها، مهمانسرا‌ها و هتل آپارتمان‌ها را از یک تا ۳ ستاره طبقه بندی می  شوند. به تعبیری دیگر، هتل آپارتمان ۳ ستاره با هتل ۵ ستاره برابری می‌ کند و‌ این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند.

 

منبع : دانا خبر
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...