سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

راهکار درمان اختلالات جنسی

 

اختلالات جنسی - مشکلات جنسی

اختلالات جنسی‌ تان را بشناسید

 

اگرچه رابطه جنسی می تواند به حرکت و پویایی و حتی زنده ماندن زندگی مشترک کمک کند اما به تنهایی ضامن زنده ماندن رابطه شما نیست اما واقعا مشکلات جنسی چیست؟ اختلالات جنسی کدام است؟ و باید با آنها چه کرد؟

روابط جنسی در زندگی مشترک، مانند سوخت برای حرکت ماشین است؛ تا زمانی که سوخت فراهم نباشد، حرکت ماشین غیرممکن است ولی باید توجه داشت که برای حرکت، سوخت به تنهایی کافی نیست. اگرچه رابطه جنسی می تواند به حرکت و پویایی و حتی زنده ماندن زندگی مشترک کمک کند اما به تنهایی ضامن زنده ماندن رابطه شما نیست اما واقعا مشکلات جنسی چیست؟ اختلالات جنسی کدام است؟ و باید با آنها چه کرد؟

اولین گام این است که از میزان اطلاعات خود در مورد روابط جنسی آگاه باشید. در مرحله دوم مشکلات جنسی را بشناسید. یادتان باشد مشکلات جنسی و اختلالات جنسی دو مقوله جداگانه هستند. مشکلات جنسی از اختلالات جنسی خفیف ترند. در گام سوم همانطور که یک سرماخوردگی را می پذیرید، مشکلات یا اختلالات جنسی خود را نیز پذیرا باشید و به دنبال راه درمان آن بروید.

 

مشکلات جنسی کدامند؟

نداشتن رضایت جنسی را نمی توان به راحتی در دسته بندی های اختلالات جنسی قرار داد. بیشتر همسرانی که برای راهنمایی به درمانگاه های جنسی مراجعه می کنند، رضایتی از روابط جنسی خود ندارند. گروهی از این همسران فقط از نداشتن لذت شکایت دارند. عوامل مختلفی می توانند مشکلات جنسی را به وجود آورند. مشکلات در ارتباط بین همسران به طور کلی (مثلا یک دعوای همیشگی) و از دست رفتن جذابیت همسران برای یکدیگر و خستگی از فعالیت جنسی ثابت (از لحاظ شکل و وضعیت ارتباط جنسی)؛ بنابراین اگر در رضایت جنسی مشکلی وجود داشته باشد، بحث مشکل جنسی مطرح است نه اختلال.

ممکن است مشکلات جنسی خودش را به صورت افسردگی، بی خوابی یا شکایت های مربوط به پزشکی زنان و نازایی نشان دهد. مشکل جنسی نیاز به غنی سازی رابطه همسران دارد. اگر رابطه همسران و وضعیت روانی هر یک بهبود یابد، معمولا مشکلات جنسی هم از بین می روند.

 

اختلالات جنسی - مشکلات جنسی

اختلالات جنسی در زنان

اختلال جنسی، وجود مشکل در مراحل مختلف رابطه جنسی است که نیاز به روان درمانی دارد. هر رابطه جنسی، از چند مرحله تشکیل شده است که شروعش تحریک و پایانش فرو نشستن تحریک است. در هر مرحله ای مشکلی وجود داشته باشد، اختلالی به وجود می آید. اول اختلالات خانم ها را بشناسیم:

 

۱- اختلال عدم علاقه و تمایل به رابطه جنسی

در این اختلال، فرد معمولا علاقه ای به برقراری ارتباط جنسی ندارد و با اکراه به این مسئله پاسخ می دهد.

 

۲- اختلال ارگاسم

در این اختلال، زن ممکن است خیلی تحریک شده باشد اما به ارگاسم یا اوج لذت جنسی نرسد.

 

۳- اختلال بازداری و عدم تحریک جنسی

در این اختلال، فرد در تحریک شدن و پاسخ جنسی دچار مشکل است؛ که می توان از دلایل آن احساس گناه، خصومت، تعارض درونی بین میل به انجام عمل جنسی و ترس ناخودآگاه از آن، اضطراب ناشی از نداشتن دانش جنسی و یا انتظارات غیرواقع بینانه از رابطه جنسی، پیام های منفی والدین درباره عمل جنسی، داشتن تجربه های ناخوشایند جنسی، استفاده از داروها و بیماری هایی که بر عملکرد تستسترون و هیپوفیز اثر می گذارند را نام برد.

 

۴- اختلال واژینیسم

اسپاسم خود به خودی عضلات خارجی اندام تناسلی و انقباض غیرارادی آنهاست که رابطه جنسی را غیرممکن می کند.

 

اختلالات جنسی در مردان

۱- اختلال ارگاسم مرد

مردانی که به اوج لذت جنسی یا به اصطلاح انزال نمی رسند، از این اختلال رنج می برند. این اختلال می تواند همیشگی باشد یعنی از اولین رابطه جنسی تاکنون وجود داشته باشد یا اکتسابی باشد یعنی از یک زمان به بعد به وجود آید، ضمن اینکه این اختلال می تواند موقعیتی یعنی فقط در بعضی از موارد خاص رابطه جنسی یا فراگیر یعنی در همه روابط جنسی باشد. این بیماری می تواند شدید یا متوسط باشد.

 

۲- اختلال انزال زودرس

انزال مکرر با تحریک جنسی، دست کم پیش یا بلافاصله پس از عمل جنسی. این اختلال می تواند طرف مقابل یا خانم ها را از رسیدن به اوج لذت جنسی محروم کند.

 

۳- اختلال در نعوظ

نقص در شروع یا ادامه نعوض در مرد، ناتوانی پایدار یا مکرر در شروع یا ماندگاری نعوظ تا کامل شدن فعالیت جنسی. این اختلال هم مثل اختلالات قبل می تواند همیشگی یا اکتسابی باشد.

 

 

چطور اختلالات جنسی را درمان کنیم؟

درمان هایی که برای اختلالات جنسی وجود دارد بسیار گسترده است؛ اما پیش از آن شما باید به یک متخصص مراجعه کنید. تا وقتی که حل این مشکلات را به زمان بسپارید، با بدتر شدن آن روبرو می شوید.

 

اختلالات جنسی - مشکلات جنسی

 

۱- درمان عدم تحریک جنسی

به طور کلی در مقایسه با مردان، چرخه پاسخ جنسی در زنان با آهنگ کندتری پیش می رود و این نکته گویای آن است که زنان برای ایجاد یک رابطه جنسی موثر و رضایتبخش، به آمادگی ذهنی و تحریک جنسی بیشتری نیاز دارند. از این رو، شاید بتوان گفت که در بسیاری از موارد، مردان می توانند با خودداری بیشتر و عدم اصرار برای آغازت سریع آمیزش و دخول، زنان را از نظر روانی و هیجانی بیشتر آماده کنند و با پیش نوازی های مطلوب و برقراری هماهنگی هیجانی کامل میان یکدیگر، امکان رسیدن به اوج لذت جنسی را برای همسرشان نیز فراهم کنند.

 

۲- درمان نداشتن اوج لذت جنسی

در زنان مبتلا به کژکاری اوج لذت جنسی، علاوه بر به کارگیری دیگر روش های درمانی می توان از تمرکز بر خود استفاده کرد. این روش ها به بیمار کمک می کنند تا لذت بردن از احساس های جنسی را در وضعیت آرمیدگی یاد بگیرد. البته این روش باید با آموزش یک روانشناس بالینی انجام شود.

 

۳- درمان واژینیسم

برای درمان اختلال واژینیسم، بیار باید ابتدا بیاموزد که خود را چگونه از تنش و اضطراب مربوط به آمیزش رها کند و به هنگام تحریک جنسی، انقباض های ماهیچه ای بدنش را با تمرین آرمیدگی یا ریلکسیشن کاهش دهد. همزمان با تمرین آرمیدگی، بیمار ترغیب می شود تا درباره اندام های تناسلی خود بیشتر مطالعه کند و اطلاعات دقیق و درستی به دست آورد. سپس مجموعه ای از مراحل تدریجی تمرین، زیر نظر متخصص شروع می شود. لازم به یادآوری است که همراهی و هم حسی شوهر در مراحل مختلف درمان، نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن آن ایفا می کند. همچنین برای درمان می توان از حساسیت زدایی تجسمی نیز استفاده کرد.

در این روش نیز درمانگر با ارائه تدریجی صحنه های گوناگون نزدیکی جنسی (که پیش تر با همکاری بیمار و درمانگر به طور کامل تهیه و از نظر تحریک کنندگی و اضطراب آور بودن درجه بندی شده است) واکنش های اضطراب آلود بیمار را نسبت به آمیزش جنسی از میان می برد.

 

۴- درمان بی میلی جنسی

یکی از رایج ترین درمان ها برای بی میلی جنسی، فراهم کردن شرایط تحریک جنسی است. آموزش خیالپردازی یکی از شیوه های درمانی بی میلی جنسی است. تنظیم برنامه زمان بندی آمیزش جنسی نیز کمک خوبی خواهد بود.

 

۵- درمان انزال زودرس و دیررس

در انزال زودرس از تکنیک های رفتاری و در انزال دیررس از تمرکز بر اندام های جنسی استفاده می شود؛ در اینجا همسر نقش مهمی برعهده دارد. همچنین باید بر کاهش اضطراب و افزایش باورهای فرد کار کرد.

 

۶- تکنیک های درمانی اختلال در نعوظ

در درمان اختلالات جنسی این روش ها به کار برده می شود: جلوگیری از تلاش برای دخول، تمرکز حسی و کسب لذت جنسی بدون هدف دخول، تغییر حالت رابطه جنسی.

 

۷- درمان اختلال مشترک جنسی زن و مرد

وقتی که دو طرف تمایلی برای رابطه جنسی ندارند یا حتی از این رابطه تنفر دارند، معمولا روانشناسان سراغ غنی سازی روابط همسران می روند.

 

ماهنامه سپیده دانایی – راضیه جلوانی، دانشجوی دکترای مشاوره خانواده

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 3,71 از 5)
Loading...