سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

راهنمای خرید مرطوب کننده مناسب

 

Wrinkle

راهنمای انتخاب مرطوب کننده مناسب

 

ممکن است انتخاب بهترین مرطوب کننده تبدیل به پروسه‌ی طولانی و خسته کننده‌ای شود. برای تسهیل این پروسه می‌توانید از مطلب زیر کمک بگیرید:

 

آیا هنگام خرید مرطوب کننده ی مناسب برای پوست‌تان گیج می‌شوید؟ اصلا عجیب نیست، چرا که ده‌ها مدل و برند مختلف مرطوب کننده در بازار وجود دارند، اعم از رایحه‌های متفاوت، لوسیون، پماد، وازلین، ضدآفتاب‌دار و غیره و غیره که انتخاب از میان آنها بسیار طاقت فرسا است.

همانطور که ممکن است انتخاب مرطوب کننده ی مناسب طاقت فرسا به نظر برسد، اگر چند نکته را مد نظر قرار دهید، در واقع کار ساده‌ای است.

اولین نکته: زیاد هزینه نکنید!

عملکرد مرطوب کننده ی پوست

تمیز کننده‌ها و مرطـوب کننده ها مهمترین محصولات مراقبت از پوست و به خصوص برای نرم کردن پوست خشک هستند. کارکرد مرطوب کننده ی پوست به گونه‌ای است که رطوبت را در لایه‌ی بیرونی پوست گیر می‌اندازد و رطوبت را از لایه‌های درونی پوست به لایه‌ی بیرونی می‌کشد.

مواد اولیه‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی مرطـوب کننده، وازلین، روغن معدنی، لانولین و دایمتیکون است. گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین و ویتامین‌ها به جذب آب به لایه‌ی بیرونی پوست کمک می‌کنند.

برخی از نرم کننده های پوست دارای آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند که پوست مرده را لایه برداری می‌کنند. اگر پوست خیلی خشک دارید، AHA یکی از بهترین انتخاب‌ها است.
انتخاب مرطوب کننده مناسب - راهنمای خرید مرطوب کننده

 

به پنج ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی اول دقت کنید. به دنبال مواد اولیه‌ی معمول مانند لانولین، گلیسیرین و یا وازلین (Petrolatum) بگردید. احتمال ایجاد حساسیت توسط گلیسیرین از لانولین کمتر است. هم چنین بهتر است که از مرطـوب کننده های شرکت‌های تولید شناخته شده و معتبر استفاده کنید.
ضدآفتاب. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جوان نگه داشتن پوست انجام دهید، مراقبت از آن در برابر اشعه‌های مخرب خورشید است، پس حداقل برای صورت از مرطوب کننده با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. ممکن است مجبور شوید که تحقیق بیشتری بکنید، اما اکثر برندها مرطـوب کننده ی صورت و بدن دارای ضدآفتاب تولید می‌کنند.
مطابق با نوع پوست انتخاب کنید. پوست صورت نازک و حساس‌تر است، پس استفاده از مرطوب کننده های متفاوت برای بدن و صورت فکر بسیار خوبی است و بهتر است از مدل‌هایی استفاده کنید که منافذ پوست را نمی‌بندند. البته آن مدلی را انتخاب کنید که برای نوع پوست‌تان مناسب باشد. اگر پوست حساس دارید، همیشه بهترین کار گشتن به دنبال مدلی است که ضدحساسیت است. اگر پوست‌تان چرب است، از مرطوب کننده ی سبک و بدون چربی استفاده کنید. اگر پوست خشک دارید، کرم غلیظ تری انتخاب کنید. و اگر پوست ترکیبی دارید، برای صورت از مرطوب کننده ی سبک و برای بدن از مرطـوب کننده‌ی غلیظ تری استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است در تابستان به مرطوب کننده ی سبکتر و در زمستان به کرم و یا پماد غلیظ‌تر نیاز داشته باشید.
استفاده از مرطوب کننده ی دارای رتینول پیش از خواب. رتینول ویتامین آ برای پوست است. عملکرد آن از طریق تسریع بخشیدن به روند بازسازی پوست است. می‌توانید هنگام انتخاب مرطـوب کننده این عامل را نیز در نظر بگیرید. اما مراقب باشید، چرا که ممکن است این ماده باعث تحریک، قرمزی و خشکی پوست شود.

 

انتخاب مرطوب کننده - راهنمای خرید مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده های نسخه‌ای

اگر پوست‌تان خشک است، از مرطوب کننده های نسخه‌ای استفاده کنید. مرطـوب کننده های نسخه‌ای دارای اسید لاکتیک AHA هستند که لایه‌ی بیرونی پوست را نرم می‌کنند و اگر مرطـوب کننده های معمولی کارتان را راه نمی‌اندازند، بهترین گزینه هستند. ممکن است برخی از AHA ها مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک در افراد ایجاد حساسیت کنند. اگر پس از استفاده از این مرطـوب کننده ها احساس سوزش، خارش، قرمزی و کهیر داشتید، با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

چه زمانی از مرطوب کننده استفاده کنیم؟

هنگامی که محصول مناسب را پیدا کردید، هر روز از مرطـوب کننده استفاده کنید و با این کار از خشک شدن پوست و حتی چروک‌های ریز نیز جلوگیری می‌کنید. با این که مرطـوب کننده ی پوست نمی‌تواند از شر چروک‌ها خلاص شود (چرا که چروک‌ها به دلیل از بین رفتن کلاژن، بسیار عمیق‌تر شکل می‌گیرند)، اما می‌تواند زیر پوست آب برساند و ظاهر چروک‌ها را ملایم‌تر کند.

هر مرطـوب کننده پای که انتخاب کنید، برای تاثیر بهتر آن را روی پوست مرطوب استفاده کنید. اسفنج خشکی را در نظر بگیرید، اگر روی آن مرطـوب کننده بزنید، اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر اسفنج را به آب آغشته کنید و با مرطوب کننده روی آن را بپوشانید، اسفنج مرطـوب کننده را جذب می‌کند.

 

blog.bamilo.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...