سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

راهنمای انتخاب بالش مناسب برای خواب راحت

چگونه یک بالش مناسب انتخاب کنیم؟

راهنمای انتخاب بالش مناسب

اولین چیزی که همه‌ ما برای استراحت و یک خواب با کیفیت نیاز داریم بالش مناسب است

انتخاب بالش مناسب از نظر نوع پارچه و مدل دوخت، اندازه و از همه مهم‌تر مواد داخلی آن کدام است از ضروریات است؛ چرا که استفاده از بالش نامناسب نه‌تنها سلامتی سر و گردن و ستون فقرات‌تان را به خطر می‌اندازد بلکه باعث پایین آمدن کیفیت خواب شما خواهد شد.

اولین چیزی که همه‌ ما برای استراحت و یک خواب با کیفیت نیاز داریم بالش مناسب است. البته با تنوع زیادی که امروزه این محصول در بازار دارد، بالش تنها به چیزی که زیر سرتان می‌گذارید محدود نمی‌شود. این روزها انواع جدیدی از بالش به بازار آمده که مخصوص قرار دادن دور گردن، زیر سر، بین زانوها و حتی بالش‌‌های مختص دوران بارداری است. شما می‌توانید این نوع بالش‌‌ها را که به بالش‌های طبی هم معروفند تقریبا در تمام داروخانه‌ها یا مراکز خرید بزرگ بیابید. تشخیص اینکه بالش مناسب از نظر نوع پارچه و مدل دوخت، اندازه و از همه مهم‌تر مواد داخلی آن کدام است از ضروریات است؛ چرا که استفاده از بالش نامناسب نه‌تنها سلامتی سر و گردن و ستون فقرات‌تان را به خطر می‌اندازد بلکه باعث پایین آمدن کیفیت خواب شما خواهد شد. قطعا اگر شما خواب خوبی نداشته باشید، میزان انرژی و شادابی‌تان برای شروع روز به حداقل می‌رسد.

راهنمای انتخاب جنس بالش : فومی یا بادی؟

بالش‌های طبی موجود، به ۲ دسته فومی و بادی تقسیم می‌شوند که البته متخصصان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید از بالش‌های طبی استفاده کنید بهتر است از انواع فومی آن استفاده کرده و بالش‌های بادی را هنگام سفر که بحث کمبود فضا برای بستن بار سفر مطرح می‌شود، استفاده کنید. دلیل این توصیه هم به هوشمند بودن بالش‌های طبی- فومی برمی‌گردد، چرا که این نوع بالش با تغییرات هوای محیط، تغییر حالت می‌‌دهد؛ یعنی اگر از یک بالش هوشمند دور گردن یا زیر سر خود استفاده کنید، آن قسمتی از بالش که گودی گردنتان را پُر می‌کند، برجسته می‌‌ماند و سایر قسمت‌‌ها (مخصوصا بخشی که وزن اصلی سرتان روی آن است) کمی فرو می‌رود و بعد از اینکه شما بالش را از زیر سر یا دور گردنتان برداشتید، کاملا به شکل اولیه‌‌اش بازمی‌گردد.

شکل: معمولی اما طبی بالش

بالش‌های طبی همان بالش‌های سنتی خودمان هستند با این تفاوت که داخل‌شان به جای الیاف و پر و پنبه، از فوم استفاده شده است. سایز این بالش‌ها ۵۰×۷۰ است و دارای رویه پنبه‌ای هستند و وزن‌شان از ۸۰۰گرم تا ۱۵۰۰گرم است. بهتر است هنگام خرید، میزان شکل‌پذیری بالش را امتحان کرده و ضد‌باکتری بودن یا نبودن آن را از فروشنده سؤال کنید. اگر برایتان سؤال شده که تفاوت این بالش با بالش‌های معمولی چیست؟ بدانید تفاوت‌شان در صاف و یک‌تکه‌نبودشان است. این بالش‌ها در قسمت پایینی کمی برآمده‌تر از سایر بخش‌هایش است تا بتواند به راحتی گودی گردن را پوشش دهد.

انتخاب بالش مناسب برای گردن درد - بالش گردنی

انتخاب بالش اگر گردن درد دارید

از بالش‌های دورگردنی استفاده کنید. اگر مجبور هستید در طول روز با کامپیوتر کار کنید یا پشت فرمان بنشینید، این نوع بالش برای شما بهترین گزینه است. هنگام استفاده از این نوع بالش، سنگینی سر روی بالش می‌افتد و گردن مجبور به تحمل وزن سر نیست. البته نوع دیگری از این بالش‌های u شکل وجود دارد که دور بدن قرار می‌گیرد و برای کسانی که گودی کمر داشته و مجبورند به پهلو بخوابند مناسب است.

 

انتخاب بالش مناسب برای زانو درد

انتخاب بالش مناسب برای افرادی که زانو درد دارند

برای افرادی که زانو درد دارند خوابیدن به پهلو باعث ساییدگی بیشتر زانو‌ها و ایجاد درد شدید می‌شود. بالشتک‌های مخصوص زانودرد، هنگام خواب بین زانو‌ها قرار می‌گیرند و از ایجاد چنین دردهایی جلوگیری می‌کنند.

راهنمای انتخاب بالش مناسب بارداری

بالش‌های بارداری برای قراردادن زیر شکم طراحی و تولید شده‌اند

انتخاب بالش مناسب اگر باردار هستید

بیشتر خانم‌های باردار به‌خصوص در ماه‌های آخر بارداری خود به پهلو می‌خوابند و ممکن است بزرگی و سنگینی شکم باعث آزار آنها در طول مدت خواب شود. چاره مشکل این مادران باردار، استفاده از بالش‌های بارداری است که برای قراردادن زیر شکم طراحی و تولید شده‌اند و در بیشتر داروخانه‌ها هم پیدا می‌شوند. البته بعد از زایمان هم می‌توانید از این بالش به‌ عنوان بالش شیردهی و بعدتر برای آموزش نشستن به فرزندتان استفاده کنید.

 

انتخاب بالش مناسب برای جلوگیری از خر و پف

انتخاب بالش مناسب برای افرادی که خر و پف می کنند

بله ! برای آسایش شما و اطرافیانتان هم تدابیری اندیشه شده و بالش مخصوص خرو پفی‌ها ساخته شده است. اکثر بالش‌‌ها برای مصرف‌کننده یا سفت است یا نرم، یا خیلی بلند و یا خیلی کوتاه. بالش ضد‌خروپف نرمی و سفتی متعادلی دارد و در ارتفاع استاندارد تولید شده‌ است. وضعیت سر و گردن شما روی این بالش طوری است که تنفس شما بدون هیچ گرفتگی به راحتی انجام می‌گیرد.

بالش‌ها را چطور بشوییم؟

تمام انواع بالش‌ها را می‌توان داخل ماشین لباسشویی انداخت و شست جز بالش‌های پشمی و پنبه‌ای. پشم و پنبه در اثر شست‌وشو داخل ماشین لباسشویی به هم می‌چسبند و به‌اصطلاح، گوله‌گوله می‌شوند. برای شستن بالش‌های پشمی و پنبه‌ای باید پارچه رویی بالش را بشکافید و پشم و پنبه را جداگانه بشویید و پس از خشک شدن با دست آنها را از هم باز کنید و دوباره داخل پارچه بالش را با آنها پر کنید. بهتر است برای رهایی از شستن پردردسر بالش‌ها، حتما روی آنها یک ملحفه ضخیم بیندازید و آن را هفته‌ای یک‌بار بشویید. در این صورت شستن بالش به سالی یک‌بار محدود می‌شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...