سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

دنبال رژ لب سالم باشید

 

مواد شیمیایی مضر در رژ لب ها - رژ لب سالم بخرید

 

مواد شیمیایی مضر در رژ لب ها

 

وقتی قصد خرید لوازم آرایشی دارید، ممکن است پیدا کردن رنگ دلخواه که با رنگ پوست متناسب باشد برای تان مشکل باشد اگر علاوه بر اینها دنبال یک ماده آرایشی ایمن و غیرسمی هم باشید که هیچ گونه خطری برای سلامت شما نداشته باشد و بعدها شما را دچار مشکلات متعدد نکند، کار سخت تر می شود. شما بهتر می دانید که باید همیشه دنبال مواد آرایشی غیرسمی باشید به خصوص بعضی از لوازم آرایشی بسیار مهم تر هستند مثلا حتما باید دنبال رژ لبی سالم باشید چون لب ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن هستند.

دکتر استکی مالکان، عضو انجمن مواد آرایشی سالم و نویسنده کتاب تنها دنبال صورت زیبا نباشید معتقد است: «پوست به شدت مواد مختلف روی خود را جذب می کند و علاوه بر این مواد شیمیایی که روی لب های تان استفاده می کنید به راحتی می توانند وارد دهان شما و بعد وارد دستگاه گوارش شوند.»

بعضی از مارک ها تمام مواد مصرفی شان را روی برچسب محصول تولیدی نمی نویسند بنابراین یک مقدار انتخاب ماده آرایشی سالم مشکل تر می شود و می توان به راحتی مواد آرایشی سمی را تشخیص داد. انجمن مواد آرایشی سالم و ایمن لیستی از مواد شیمیایی مضر را منتشر کرده که در ادامه مطلب هر کدام را برای شما توضیح می دهیم.

 

اختلال در فعالیت غدد

ماده خطرناک ۱: پارابن

روی برچسب رژ لب را نگاه کنید و دنبال هر عبارتی باشید که در آن واژه paraben وجود دارد، مثلا عبارت propylparaben، ethylparaben و. . . که نشان می دهد یکی از مواد هم خانواده این ماده مضر در رژ لب وجود دارد. این ماده شیمیایی می تواند فعالیت های غددی را کمی مختل کند یعنی به عبارت ساده تر می تواند وضعیت هورمون ها را در بدن شما به هم بزند. این ماده به طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می شود و درواقع یک ماده نگهدارنده است که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند، این ماده همچنین در ریمل، کرم های صورت، ضدآفتاب ها، دئودورانت ها و. . . . وجود دارد.

 

ایجاد کننده حساسیت های شدید

ماده خطرناک ۲: اکسی بنزون

اگر خواستید رژ لب یا هر نوع کرم مخصوص لب بخرید که روی آن ادعا شده بود که از لب های شما در مقابل اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند حتما روی برچسب آن را ببینید تا در آن اکسی بنزون (Oxybenzone) نباشد، این ماده می تواند باعث به وجودآمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود حتی می تواند به سلول ها نیز آسیب برساند.

 

به وجود آورنده اختلالات هورمونی

ماده خطرناک ۳: فتالات

واژه فتالات که به صورت Phthalates ممکن است روی برچسب رژ لب دیده شود ماده ای است که در آزمایشگاه مشخص شده و باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می شود و با آزمایش روی حیوانات نیز مشاهده شد در جنین آنها نقص هایی را به وجود می آورد. معمولا دو قسم از این ماده در مواد آرایشی استفاده می شود؛ یکی بنزیل فتالات (BBP) و دیگری دی بوتیل فتالات (DBP).

 

مواد شیمیایی مضر در رژ لب ها - رژ لب سالم بخرید

 

سرطان زا

ماده خطرناک ۴: بوتیل هیدروکسی

ماده بوتیل هیدروکسی که روی برچسب ماده آرایشی شما به صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته می شود به عنوان یک ماده نگهدارنده شناخته می شود اما چندی پیش موسسه ملی سم شناسی ایالات متحده اعلام کرد، می تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم این ماده وجود دارد.

 

به وجود آورنده عوارض داخلی

ماده خطرناک ۵: فرمالدئید

فرمالدئید که در خیلی از این محصول ها مثل رژ لب، لاک ناخن و… یافت می شود، می تواند باعث التهاب و تحریک پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ های شیمیایی متعددی که در محصول های مختلف به ویژه در محصول های زیبایی و آرایشی مصرف می شود، می تواند درصورت رعایت نکردن استانداردهای خاص، مشکل ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستی، می تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد.

 

به خوشبوها اعتماد نکنید

ماده خطرناک۶: مواد خوشبو کننده

روی برچسب مواد آرایشی خود را نگاه کنید تا در آن عبارت Fragrance وجود نداشته باشد. حتی گاهی در تولید عطر و ادکلن، باز مقدار زیادی ماده معطرکننده به محصول اضافه می شود که می توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند. هرگاه قصد خرید یک محصول آرایشی و بهداشتی داشتید دقت کنید که روی آن عبارت fragrance free نوشته شده باشد.

 

پوست های روشن استفاده نکنند

ماده خطرناک۷: وازلین

وازلین در بسیاری از محصولات مربوط به لب وجود دارد و بسیار شنیده ایم که می تواند لب را از آفتاب سوختگی و ترک خوردن حفاظت کرده و آن را تغذیه کند. وازلین یک چربی معدنی تهیه شده از نفت است و معمولا چربی های معدنی در افرادی که پوست روشن دارند باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی می شود (مثلا موجب تشدید آفتاب سوختگی ها می شود) و در مکانیسم طبیعی مرطوب سازی خود پوست دخالت می کند و در آن اختلال به وجود می آورد، درنتیجه پوست خشک و ترک خورده می شود. درواقع شما محصولی با این قصد می خرید که پوست تان را نرم، لطیف و زیبا کند ولی وازلین باعث به وجود آمدن حالت هایی عکس این خواسته می شود. شرکت های مختلف تولید کننده محصولات زیبایی از این ماده استفاده می کنند چون به شدت ارزان است.

 

کدام شامپوها سمی هستند

ماده خطرناک۸: سورفاکتانت

از مواد رایجی که در بعضی محصول ها یافت می شود، می توان به ماده ای اشاره کرد که به ویژه در محصولات حاوی سورفاکتانت یافت می شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می شود علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز دارد. ایزوپروپیل الکل و الکل های مشابه که به وفور در این محصولات یافت می شود، می تواند باعث خشکی، التهاب و درماتیت آلرژیک و چروک سریع تر پوست شود. سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات که در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می شود در دسته سورفاکتانت های آنیونی قرار می گیرند و در اکثر مواد شوینده و کف کننده استفاده می شوند، سورفاکتانت های کاتیونی نیز که بار الکتریکی مثبت دارند، در محصول هایی ازقـبـیل نـرم کـنـنـده ها و صاف کننده های مو و لباس به عنوان ضدالکتریسته ساکن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیک بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیک یا خورده شدن به طور اشتباهی می تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

 

مواد شیمیایی مضر در رژ لب ها - رژ لب سالم بخرید

 

ریزه کاری های خرید لوازم آرایشی

تشخیص لوازم آرایشی اصل و مرغوب کار آسانی نیست اما باتوجه به بعضی نکات می توانید احتمال افتادن تان در دام خرید محصولات پرضرر را کمتر کنید.

 

چقدر برای مصرفش وقت دارید؟

کمتر کسی است که هنگام خرید یک محصول آرایشی به تاریخ مصرف آن توجه کند. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، با کمی ارزان تر خریدن یک رژ لب یا سایه چشم شعف زده می شوید، بهتر است دلیل این ارزان فروشی را جست وجو کنید شاید محصولی که می خرید تاریخ گذشته باشد یااینکه چیزی به منقضی شدن تاریخش نمانده باشد، پس حتما روی بسته بندی محصول به دنبال تاریخ مصرف آن بگردید.

 

یک بسته سرب به خانه نیاورید

اگر نگران بالا بودن میزان سربی که در محصول مورد نظرتان به کار رفته هستید، قبل از خرید کمی از آن را پشت پوست یا کف دست تان بکشید و سپس حلقه طلای تان را روی موضع به صورت دورانی تا دو دقیقه ماساژ دهید. اگر پس از این زمان رنگ محصول آرایشی سیاه، تیره یا مات شد، معنایش این است که سرب موجود در آن محصول بیشتر از حد استاندارد است.

 

نگذارید با ذهن تان بازی کنند

اگر برند خاصی از محصولات آرایشی مورد نظرتان است، قبل از خرید به لوگوی آن توجه کنید و با دقت آن را به خاطر بسپارید. تولیدکنندگان محصولات تقلبی به کمی بازی با لوگو، فونت یا رنگ بسته های محصولات، سعی می کنند آنها را به جای اصل جا بزنند و به خریداران کم دقت بفروشند، پس مراقب باشید که در این دام نیفتید.

 

منبع : مجله سیب سب

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,20 از 5)
Loading...