جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

درمان میخچه پا و پیشگیری از بروز آن

درمان میخچه پا یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌هاست به شرط آنکه درمان آن در زمان مناسب انجام شود. برای درمان این عارضه راه‌های مختلفی در شیوه‌های درمانی طبیعی و خانگی در سراسر جهان وجود دارد که برخی از موثرترین آنها را با هم مرور می‌کنیم.

درمان میخچه پا

راه های درمان میخچه پا و روش های پیشگیری از بروز آن

میخچه یکی از مشکلات رایجی است که بیشتر انسان‌ها دست کم یک‌بار آن را در طول زندگی تجربه می‌کنند. میخچه در نقاط مختلف پا به ویژه در ناحیه انگشتان و مفاصل آن دیده می‌شود.

در حقیقت میخچه واکنشی است که پوست بدن در برابر فشارهایی قرارمی‌گیرد که به صورت مستمر و به دلایل مختلف مثل تنگی کفش یا اضافه وزن به سطح پوست وارد می‌شود و به صورت برآمده و ضخیم شدن پوست به اندازه یک دانه عدس یا ذرت پیش می‌رود. میخچه به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است.

میخچه ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود.

بی‌توجهی به درمان میخچه گاهی افراد را وادار به انجام جراحی و خارج کردن آن از بدن می‌کند.

 

چگونه میخچه را تشخیص دهیم؟ (تفاوت میخچه با پینه )

اگرچه میخچه و پینه هردو ظاهر کاملا متفاوتی دارند اما گاهی توسط بسیاری از مردم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. پینه‌ معمولا سطح وسیع‌تری از پوست را به خود درگیر می‌کند و معمولا در قسمت‌هایی از کف پا که تماس مستقیم و مداوم با زمین دارد و تحت‌فشار زیاد قرار می‌گیرد، مثل پاشنه یا سینه‌ پا دیده می‌شود، در حالی که میخچه محدوده بسیار کوچکی را درگیر می‌کند و معمولا برجسته است، در یک نقطه رشد می‌کند، ضخامت بیشتری دارد و احتمال نفوذ آن تا اعماق پوست بسیار زیاد است. در حالی که پینه تنها در سطح پوست دیده می‌شود و امکان نفوذ به لایه‌های زیرین پوست را ندارد.

 

علایم میخچه

  • درد مفصل انگشتان و کف پا
  • التهاب
  • ضخیم شدن پوست
  • برآمدگی سفت
  • خشک و یا پوسته پوسته شدن پوست

 

علل میخچه 

اگرچه رعایت نکردن بهداشت پا و استفاده از کفش‌های تنگ عامل اصلی این عارضه است، اما علت‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از :

  • فشار بر روی انگشتان پا
  • آلوده بودن ناخن انگشتان پا
  • پوشیدن کفش و یا جوراب تنگ
  • تماس کفش و انگشت
  • کج بودن انگشتان
  • پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب
  • استفاده از کفش‌های پاشنه بلند
  • داشتن قوس کف پا که روی انگشت و پاشنه پا فشار وارد می‌کند
  • تقسیم نامتعادل وزن روی پاها

 

چه افرادی بیشتر به میخچه مبتلا می‌ شوند؟

میخچه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است. زن ‌ها به دلیل پوشیدن کفش ‌های نوک ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند. این ضایعه معمولا با درد و تورم همراه است. پوشیدن کفش‌ های تنگ یا شل هم به دلیل سایش پا با کفش ممکن است باعث بروز میخچه شود.

افرادی که دچار ناهنجاری‌ های استخوانی هستند هم در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند.
افراد دیابتی در مقابل مشکلات پوستی بسیار آسیب ‌پذیرند و به سرعت از این ناحیه دچار دردسر می‌ شوند. پس توصیه می ‌شود این بیماران از کفش‌ های مناسب و اندازه پای خود استفاده کنند و همیشه مراقب بهداشت پای خود باشند.
علاوه بر این، ورزشکاران از جمله فوتبالیست‌ها، کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف کف پا هستند، استعداد بیشتری برای ابتلا به میخچه دارند.

 

 ضایعه پوستی, علل ایجاد میخچه

 

پیشگیری از ابتلا به میخچه

میخچه از آن دست بیماری ‌هایی است که اگر مراقب باشید هیچ وقت به سراغ تان نمی‌ آید. دلایل مختلفی برای ابتلا به میخچه وجود دارد که بسیاری از آنها به  دلیل بی‌احتیاطی و بی‌توجهی خودمان به وجود می‌آید.

پوشیدن کفش‌ یا جوراب تنگ، تماس بیش از اندازه انگشتان با رویه کفش‌، پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب و پیاده‌روی طولانی و مستمر، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ، عدم درمان قوس کف پا و افزایش فشار بر انگشتان و سینه‌ پا و در نهایت تقسیم نامتعادل وزن روی پاها از جمله عواملی است که موجب می‌شود پا و انگشتان آن در معرض فشار قرار بگیرند و احتمال ابتلا به میخچه در آنها تقویت شود، بنابراین اگر نسبت به این موارد بی‌تفاوت باشید به مرور شاهد درد مفصل انگشتان، التهاب، برآمدگی و سفتی پوست و دردهای نقطه‌ای در موضع میخچه خواهید بود.

  • در اولین قدم سعی کنید از پوشیدن کفش‌ های تنگ و نوک تیز و پاشنه بلند خودداری کنید.
  • همیشه جوراب مناسب به پا کنید.
  • پاهای خود را با نرم‌ کننده‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها نرم نگه دارید.
  • شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید.

این راهکارها شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم در درمان میخچه دارد.

 

روش های درمان میخچه پا

برای درمان میخچه پا ابتدا انگشت آسیب دیده را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب گرم فرو برید. سپس با استفاده از سوهان پینه‌برداری یا یک قطعه کاغذ سنباده، قسمت نرم شده میخچه را بمالید. هرگز از تیغ برای برداشتن میخچه استفاده نکنید. دقت کنید که نظافت کاملا رعایت شود تا میخچه با پوست مجاور آن در یک سطح قرار گیرد.

یک قطعه لیمو را به مدت یک شب روی میخچه قرار دهید و صبح، قسمت موردنظر را با ماده ضدعفونی کننده شستشو دهید.

نصف قاشق چای‌خوری شیره سفید انجیر را روزی سه بار روی میخچه بمالید. این عمل نه تنها باعث نرمی پوست می‌شود، بلکه مانع بازگشت و عود میخچه نیز می‌شود ( شیره سفید انجیر از دم برگ‌ها یا میوه نارس انجیر بیرون می‌آید)

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین و املاح

قطعه‌ای پیاز را روی میخچه ببندید و بگذارید تمام شب بماند.

پنبه آغشته در سرکه را روی میخچه قرار دهید تا نرم شود. سپس با سنگ پا روی آن بکشید.

میخچه را یک شب تمام با پوست تازه آناناس ببندید. تکرار این عمل موثر است.

کمی بلغور جو را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن پای خود را در آن قرار دهید.

پنبه آغشته به چای بابونه پررنگ را روی میخچه قرار دهید و یک شب تمام بگذارید بماند.

 

درمان خانگی میخچه پا با پیاز و سرکه

ترکیب موثر برای درمان خانگی میخچه پا عبارت است از : ½ فنجان سرکه سفید (۱۲۵ میلی لیتر ) ۱ پیاز متوسط ۱ شیشه ۱ توپ پنبه مراحل تهیه

در ابتدا سرکه سفید را درون لیوان شیشه ای ریخته و سپس پیاز را برش دهید و آن را داخل شیشه بیاندازید. سپس لازم است که این مخلوط را به مدت چهار تا هشت ساعت بگذارید، بماند. بعد با پنبه ای برداشته و آن را به مواد آغشته کنید. پنبه آغشته شده را بر روی میخچه یا پینه  مالیده و جوراب تمیزی بپوشید. اجازه دهید تا صبح بماند و در روز بعد پایتان را با آب گرم شستشو و بعد با کمک سنگ پا مالش دهید.  بهتر است از این راه درمان میخچه برای هفت تا ده روز کمک بگیرید تا به هنگامی بهبودی کاملتان را شاهد باشید.

 

درمان‌ های مناسب میخچه کدام است؟
در صورت باقی ماندن میخچه و دردناک شدن آن، باید به پزشک مراجعه کنید تا از خطر عفونت آن جلوگیری کنید. پزشک در مطب، میخچه را با یک چاقوی جراحی برمی ‌دارد. این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود، چون انجام آن توسط افراد ناوارد، باعث عفونت و عود مجدد میخچه می ‌شود.

به عنوان یکی از درمان‌های موثر میخچه به فریز کردن می ‌توان اشاره کرد که در این روش پزشک میخچه را با نیتروژن مایع فریز می ‌کند که ممکن است به خاطر انجماد پا، کمی دردناک باشد.

یکی دیگر از درمان‌ هایی که موثر بودن آن به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له کرده و به صورت مرهم روی ضایعه میخچه قرار دهید و این کار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، میخچه به کلی از بین می ‌رود.

 

پیشگیری از میخچه پا

 

البته در کنار همه این درمان ‌ها، اصلاح راه رفتن، استفاده از کفش مناسب و رعایت بهداشت پاها هم به درمان میخچه کمک می ‌کند.

 

درمان میخچه پا با سرکه

طول درمان: ۲ هفته، روزی دو بار

استفاده از سرکه برای درمان میخچه یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای خشک‌کردن و ازبین‌بردن آن‌ است. برای این کار به سرکه سفید و یک پنبه‌ نیاز دارید. پنبه را به سرکه آغشته کنید و آن را روی موضعی که میخچه در آن به‌وجود آمده، بگذارید. پنبه‌ سرکه‌ای را با نوارچسب پارچه‌ای پانسمان روی موضع ببندید، به گونه‌ای که پنبه سرکه‌ای به طور کامل سطح میخچه را مرطوب کند. بعد از ۳ تا ۴ ساعت پنبه سرکه‌ای را از روی میخچه بردارید و اجازه دهید، میخچه به مدت ۳۰ دقیقه هوا بخورد. پس از این مدت پنبه‌ دیگری را به سرکه آغشته کنید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت به همان شیوه روی موضع میخچه ببندید. این شیوه را به مدت ۲ هفته، روزی دوبار تکرار کنید تا در پایان هفته دوم شاهد خشک شدن و جدا شدن میخچه از موضع باشید.

افرادی که به‌جای استفاده از شیوه‌های طبیعی با قیچی، ناخن‌گیر و اجسام برنده به جان میخچه‌ها می‌افتند آسیب‌های جدی به پوست خود وارد می‌کنند.

پوست موز و اسانس چای

طول درمان: ۲ هفته روزی ۲ ساعت

یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان میخچه تهیه مرهمی است که با کمک پوست موز و عصاره برگ درخت چای به دست می‌آید. برای این کار باید یک عدد موز رسیده و کامل را به مدت ۳ تا ۴ ساعت درون یخچال بگذارید. پس از این مدت پوست موز را بکنید و سفیدی‌های درون پوست آن را جدا کنید. برای تهیه این مرهم نیاز به یک قاشق غذاخوری از این کرک‌های سفید دارید. به کرک‌های سفید، ۴ تا ۵ قطره اسانس روغن چای اضافه کنید و آن را به آرامی ورز دهید. این مرهم را به مدت ۲ هفته، هر روز ۲ ساعت روی میخچه بگذارید و آن را پانسمان کنید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بعد از ۲ هفته احساس بهتری نسبت به میخچه داشته باشید و دیگر هنگام پوشیدن کفش‌ و راه‌رفتن احساس درد نکنید.

 

درمان با مرهم روغن چای سبز

طول درمان: یک هفته  پیش از خواب 

اگر مدت زمان زیادی است که به میخچه مبتلا هستید و دیگر به آن به عنوان بخشی از بدن‌تان عادت کرده‌اید، قطعا با یکی از انواع سرسخت آن روبه‌رو هستید که دارای پوستی ضخیم و محکم است. مردم چین برای درمان این نوع از میخچه از عصاره، اسانس یا روغن برگ درخت چای سبز استفاده می‌کنند. برای این کار کافی است ۵ قطره از روغن چای سبز را روی پنبه‌ بریزید و آن را روی میخچه قرار دهید. البته پیش از این کار باید پای خود را به خوبی با آب ولرم و صابون بشویید و آن را با حوله خشک کنید. در صورتی که به مدت یک هفته هر شب پیش از خواب این روغن را روی میخچه قرار دهید، خواهید دید که بعد از این مدت با نرم شدن و کاهش میزان سختی و ضخامت میخچه رو‌به‌رو خواهید شد و درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

 

درمان با آبلیموی ترش و میخک

طول درمان: ۱۰ روز، هر چه بیشتر بهتر

استفاده از این نسخه  یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای درمان میخچه است. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است ۲ عدد گل میخک خشک شده را درون  نصف استکان آبلیموی ترش تازه بگذارید و اجازه دهید این مخلوط به مدت یک ساعت در این شرایط بماند تا خواص مفید گل‌میخک وارد آبلیمو شود، سپس آبلیمو را از صافی عبور دهید تا گلبرگ‌های گل میخک از آن جدا شود. پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کنید و آن را روی میخچه خود بگذارید. پیش از استفاده از این ترکیب نیازی به شست‌وشوی پا با صابون نیست.

تنها پایتان را با آب نیمه‌ولرم بشویید و آن را کاملا خشک کنید. می‌توانید از این ترکیب در طول روز هرچند بار که توانستید، استفاده کنید، اما برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، می‌توانند روزی سه تا چهار بار از این شیوه استفاده کنند، پس از ۱۰ روز خواهید دید که میخچه کم‌کم خشک شده و از بین می‌رود.

درمان با چسب میخچه

وقتی که فشار و تماس بر روی بیشتر میخچه ها و پینه های موجود بر سطح پوست کم شود، اندکی کوچکتر می شوند؛ اما پزشک ممکن است سطح ضخیم آن را بردارد تا دردناک بودن ضایعه کمتر شود. استفاده از بعضی پدهای طبی مخصوص میخچه باعث کاهش فشار وارده بر ضایعه میشود. اکثر پزشکان استفاده از دارو های بدون نسخه مانند آسپیرین را به بیماران پیشنهاد میکنند. در صورتی که از پد های مخصوص به درستی استفاده نشود، میتواند باعث ایجاد سوختگی و زخم در بافت سالم اطراف میخچه شود و این عوارض در افرادی که دیابت و یا مشکلات گردش خون دارند، میتواند مشکل زا باشد.

 

لیزر مخچه

در این روش به وسیله لیزر پر انرژی،، ضایعه میخچه را میسوزانند. این روند درمانی به وسیله متخصص پوست آموزش دیده، انجام میشود و تمام روند درمانی در یک جلسه انجام میشود.

 

درمان با فریز کردن میخچه پا

در داروخانه ها داروی های زیادی برای درمان دارویی میخچه وجود دارد. شایع ترین درمان بدون نسخه میخچه پدهای پوستی است که روی سطح آن اسیدی است و این خاصیت اسیدی باعث سوزاندن میخچه میشود. این درمان خیلی زود باعث از بین رفتن میخچه می شود اما امکان عود آن زیاد است. یکی از درمان هایی که پزشکان انجام میدهند، کرایوتراپی و یا فریز کردن ضایعه است. اما باید بدانید که این روش درمانی نیز برای طولانی مدت خوب نیست.

دلیل اینکه کرایوتراپی و یا پدهای اسیدی هیچ کدام به صورت دائمی ضایعه را از بین نمی برند این است که برای درمان دائمی ضایعه باید برآمدگی استخوانی موجود زیر پوست از بین برود.

 

جراحی میخچه پا

برای درمان میخچه میتوان از جراحی استفاده کرد؛ اما هیچ تضمینی نیست که بعد از جراحی ضایعه عود نکند. در ابتدا بهتر است سعی کنید برای درمان، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. سعی کنید پاهای خود را خشک نگه دارید و از ساییدن آن جلوگیری کنید. در خانه از کفش های مناسب و جوراب های نرم کتانی استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از بافت های پلی استری و یا پشمی میتواند موجب آسیب و قرمزی پا شود. اگر پزشک شما با مشورت با یک ارتوپد تشخیص دهد که میخچه پای شما به علت اختلالات ساختاری پا و اشکالات هنگام راه رفتن و یا ضایعاتی که باعث ایجاد این اشکالات میشوند، به وجود می آید، جراحی ارتوپدی مناسب میتواند به شما کمک کند تا از عود های مکرر میخچه در پاهای خود خلاص شوید.

 

میخچه را جراحی نکنید

کارشناسان و متخصصان پوست می‌توانند نمونه‌های مختلفی از افراد مبتلا به میخچه را مثال بزنند که با خوددرمانی‌های بی‌مورد و خطرناک مشکلات زیادی برای خود به‌وجود آورده‌اند. افرادی که به جای استفاده از شیوه‌های طبیعی با قیچی، ناخن‌گیر و اجسام برنده به جان میخچه‌ها می‌افتند، آسیب‌های جدی به پوست خود وارد می‌کنند، زیرا با این کار موجب بروز عفونت و آلودگی در موضع میخچه می‌شوند و مشکلی به مشکلات قبلی خود اضافه می‌کنند.
با تمام این حرف‌ ها، گاهی برخی از افراد ترجیح می ‌دهند با این ضایعه کنار بیایند. البته درست است که میخچه برای سلامتی انسان خطری ندارد، ولی به مرور زمان می ‌تواند دردناک شده و باعث ناراحتی فرد شود.

علاوه بر این، در صورتی که پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محل میخچه را بیگانه تلقی می‌ کند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد. پس بهتر است تا کار به جاهای وخیم ‌تر نرسیده است، دست به کار شوید.

 

منابع:۷sib.ir/برترین ها/تبیان/اقتصادنیوز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 3,57 از 5)
Loading...