سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

خواص تخم پرندگان

56

خواص تخم پرندگان

تخم‌مرغ بهتر است یا تخم سایر پرندگان؟!

خیلی‌ وقت‌ها غذاها تکراری و حوصله‌ سربر می‌شوند؛ خیلی وقت‌ها حوصله آشپزی نداریم و اصلا قید غذا خوردن را می‌زنیم اما وقتی گرسنگی زورش به بی‌حالی ما چربید(!)، دست‌کم تخم‌ مرغی در تابه می‌اندازیم تا ضعف رفتن شکم را بیشتر تحمل نکنیم. اما گاهی تخم‌ مرغ هم آن‌قدر تکراری است که ترجیح می‌دهیم همان دل‌ضعفه را تحمل کنیم و باز هم چیزی نخوریم! با این حساب حتما شما هم به این فکر کرده‌اید که کاش غذای متنوع‌تر و البته راحتی گوشه یخچال داشتید و چنین مواقعی میل می‌کردید! نظرتان راجع به تخم بلدرچین چیست یا مثلا اردک و غاز یا حتی تخم شترمرغ و بوقلمون؟! هم درست کردن‌شان راحت است و هم خوردن‌شان! اصلا شاید مغذی‌تر هم باشند و پرخاصیت‌تر از تخم‌ مرغ همیشگی تکراری!

 

تخم شترمرغ؛ بهبود کم‌خونی

۱. بزرگ‌ترین تفاوت تخم‌مرغ و شترمرغ اندازه و وزن‌شان است. تخم شترمرغ بزرگ‌ترین تخم پرنده در کل دنیاست و معمولا یک و نیم کیلوگرم وزن دارد! بیش از ۱۷/۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۳/۵ سانتی‌متر عرض دارد! این در حالی است که یک تخم‌مرغ بزرگ نهایتا ۹۰۰ گرم وزن، ۶/۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۵سانتی‌متر عرض دارد.

۲. مزه تخم‌مرغ و شترمرغ بسیار شبیه به هم است اما پرندگان عادات غذایی متفاوتی دارند و ارزش غذایی تخم‌هایی که می‌گذارند، متفاوت است.

۳. میزان پروتئین، چربی و کلسیم این دو مشابه هم است.

۴. تخم‌مرغ ویتامین A و E بیشتری دارد اما تخم شترمرغ فولیک اسید بیشتری دارد.

۵. میزان آهن تخم شترمرغ بیشتر است اما روی و مس تخم‌مرغ هم بیشتر از شترمرغ است.

 

تخم غاز؛ منبع ویتامین A

۱. یک عدد تخم‌مرغ معمولی فقط ۷۲کیلوکالری انرژی دارد اما یک تخم غاز معمولی ۲۶۶ کیلوکالری انرژی به بدن شما می‌رساند.

۲. چربی تخم غاز بیشتر از تخم‌مرغ است؛ یک تخم‌مرغ بزرگ ۴/۷۵ گرم چربی دارد اما چربی یک تخم غاز ۱۹/۱۱ گرم است.

۳. یک تخم‌مرغ بزرگ ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول دارد و این درحالی است که در یک عدد تخم غاز هزار و ۲۲۷ میلی‌گرم کلسترول پیدا می‌شود!

۴. یک تخم‌مرغ ۲۴ میکروگرم فولات، ۴۵/۰ میکروگرم ویتامین B12، ۲۷۰ واحد ویتامین A و ۴۱ واحد ویتامین D به بدن می‌رساند. تخم غاز به خاطر اندازه‌اش مقدار بیشتری از این ویتامین‌ها را تولید می‌کند و حاوی ۱۰۹ میکروگرم فولات، ۷/۳۴ میکروگرم ویتامین B12، ۹۳۶ واحد ویتامین A و ۹۵ واحد ویتامین D است.

۵. تعداد مواد معدنی تخم غاز و مرغ با هم برابر است اما مقدارشان متفاوت است؛ یک تخم‌مرغ بزرگ ۹۹ میلی‌گرم فسفر، ۲۸میلی‌گرم کلسیم، ۰/۸۸ میلی‌گرم آهن، ۶۹میلی‌گرم پتاسیم و ۰/۶۵ میلی‌گرم روی دارد اما یک تخم غاز حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم فسفر،۸۶ میلی‌گرم کلسیم، ۵/۲۴ میلی‌گرم آهن، ۳۰۲ میلی‌گرم پتاسیم و ۱/۹۲ میلی‌گرم روی است.

۶. میزان پروتئین موجود در یک تخم‌مرغ بزرگ ۶/۲۳ گرم است درحالی‌که تخم یک غاز ۱۹/۹۷ گرم پروتئین دارد.

 

تخم بوقلمون، محافظ اعصاب

۱. بیشتر کالری تخم بوقلمون به خاطر چربی‌اش است. هر تخم بوقلمون حاوی ۱۰/۸ گرم پروتئین است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را حفظ کرده و به رشد بافت‌های تازه و توده‌های ماهیچه‌ای کمک کند.

۲. میزان مواد معدنی به‌خصوص آهن و سلنیوم در تخم بوقلمون بسیار زیاد است. هر تخم بوقلمون حدود ۳/۲۴ میلی‌گرم آهن در بدن تولید می‌کند و با این مقدار ۴۱ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند. سلنیوم موجود در آن نیز نیمی از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را رفع کرده، باعث رشد سلول‌ها شده و به عملکرد تیروئید کمک می‌کند.

۳. میزان ویتامین‌ها به‌خصوص B9 و B12 در تخم بوقلمون بسیار زیاد است و هر دوی این ویتامین‌ها به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند. کمبود ویتامین B9 که به فولات هم مشهور است، باعث مشکلات عصبی مادرزادی می‌شود و مصرف این ماده تا حد زیادی سلامت بدن را تضمین می‌کند. ویتامین B12 یا کوبالامین، از عملکرد اعصاب محافظت کرده و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

 

تخم بلدرچین؛ فلفل نبین چه ریزه!

۱. ۱۰۰ گرم تخم بلدرچین۱۵۸ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند.

۲. مقدار ویتامین‌های موجود در هر دو مشابه هم است؛ هر دو حاوی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین B6 هستند و فقط میزان ویتامین D در تخم‌مرغ کمی بالاتر است.

۳. مواد معدنی موجود در هر دو مشابه است و حاوی کلسیم، آهن و منیزیم هستند اما میزان آهن موجود در تخم بلدرچین کمی بیشتر است.

۴. میزان چربی و کربوهیدرات موجود در تخم‌مرغ و تخم بلدرچین بسیار مشابه هم است.

تخم اردک؛ سپری در برابر سرطان

۱. تخم اردک دوبرابر تخم‌مرغ ارزش غذایی دارد و به خاطر پوسته ضخیمی که دارد، ماندگاری‌اش خارج از یخچال طولانی‌تر است.

۲. تخم اردک آلبومین بیشتری دارد و کیک و کلوچه تردتر و مغذی‌تری با آن می‌توان تهیه کرد.

۳. تخم اردک اسید چرب امگا۳ بیشتری دارد. امگا ۳ می‌تواند همه‌چیز را، از مغز گرفته تا پوست همه را سالم‌تر نگه دارد.

۴. تخم اردک از معدود غذاهایی است که در بدن آلکالاین زیادی به جا می‌گذارد. آلکالاین برای بیماران سرطانی بسیار موثر است و سلول‌های سرطانی در محیطی که آلکالاین در آن وجود داشته باشد، رشد نمی‌کنند. تخم‌مرغ غذایی اسیدی است که اسید بیشتری در بدن باقی می‌گذارد.

۵. تخم اردک در مقایسه با تخم‌مرغ ۶برابر ویتامین D، دوبرابر ویتامین A و دوبرابر کلسترول دارد. تخم اردک حدودا ۷۵ درصد ویتامین E موجود در تخم‌مرغ را داراست و ویتامینK2 بیشتری دارد.

۶. ۱۰۰ گرم تخم اردک ۱۸۵ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند و همین مقدار تخم‌مرغ ۱۴۹ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند.

۷. میزان کربوهیدرات تخم اردک بسیار مشابه تخم‌مرغ است و فقط پروتئین آن کمی بیشتر است. همچنین مواد معدنی هر دو بسیار شبیه به هم است؛ هر دو دارای سلنیوم، منگنز، روی، مس، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم و آهن هستند اما مقدار همه این مواد در تخم اردک کمی بیشتر است. همچنین ویتامین‌های موجود در تخم اردک و مرغ شبیه هم است و فقط مقدارشان در تخم اردک کمی بیشتر است. این ویتامین‌های شامل تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین B6، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A، ویتامینB12 و رتینول است.

 

مجله سیب سبز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,50 از 5)
Loading...