سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

خانمها مراقب سلامت چشم هاتون باشین

سلامت چشم ها -لوازم آرایش

موقع آرایش به سلامت چشم هاتون هم فکر کنید!

 

بسیاری از خانم ها برای درشت تر نشان دادن چشم های خود مدام از انواع خط چشم های مایع یا مدادی استفاده می کنند. برخی خانم ها هم دوست دارند برای پرتر نشان دادن ابروهای خود از انواع پرکننده های ابرو مانند مداد، سایه یا حتی ماژیک های ابرو کمک بگیرند. بد نیست این گروه از خانم ها بدانند استفاده روزانه و مکرر از لوازم آرایش مخصوص چشم و ابرو می تواند در طولانی مدت باعث ریزش مژه ها و ابروها شود.

این محصولات باعث ایجاد آلرژی های مختلف پوستی هم می شوند، آن هم به حدی که برخی متخصصان پوست معتقدند شایع ترین علت آلرژی یا اگزمای اطراف چشم، استفاده از لوازم آرایش چشمی، به خصوص خط چشم است. ممکن است شما سال ها از یک خط چشم خاص استفاده کنید و مشکلی هم برایتان ایجاد نشود اما پوست اطراف چشمتان بعد از چند سال به آن واکنش نشان دهد و شما را به آلرژی های پوستی مبتلا کند.

این نوع آلرژی که در اثر استفاده از خط چشم ایجاد می شود، می تواند علایمی مانند قرمزی، خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست لبه های پلک و اطراف چشم ها را به دنبال داشته باشد. اگر با استفاده از یک محصول آرایشی جدید دچار قرمزی، خارش و التهاب لبه پلک ها شدید، بلافاصله اقدام به حذف ماده آلرژن، یعنی پرهیز از استفاده مجدد از خط چشم یا ریمل کنید.

ریمل‌ هایی که پایه اصلی آنها روغن است، در برابر عرق کردن، ریزش اشک و آب مقاوم هستند و متأسفانه به مدت طولانی روی مژه می‌ماند و از آنجا که به سختی پاک می‌شود، موجب ریزش مژه‌ها و چسبندگی آنها می‌شود.

«چشم از حساس‌ترین اعضای بدن است و نیاز به مراقبت خاص دارد»، حساسیت‌ چشم به حدی است که بر اثر عوامل محیطی مانند اشعه مضر آفتاب، کم‌خوابی، تغذیه نامناسب، عوامل استرس‌زا و لوازم آرایش بسرعت آزرده شده و دچار پیری زودرس می‌شود، از این رو برای داشتن چشم‌هایی سالم و زیبا، آگاهی از برخی نکات در انتخاب لوازم آرایشی مناسب ضروری است.

«سلول‌های پوست دور چشم بسیار نازک و حساس هستند، موادشیمیایی براحتی جذب آن می‌شود»، در چنین شرایطی، احتمال عفونت‌های چشمی نیز بالا می‌رود که حتی در موارد شدیدتر به قرنیه چشم آسیب می‌رسانند و در نهایت لک قرنیه و اشکال در بینایی بوجود می‌آورند.

این فراورده‌ها بدلیل داشتن مواد نگهدارنده و رنگی می‌توانند موجب التهاب و حساسیت شوند که بصورت عوارضی چون آبریزش، خارش، و پف آلودگی پلک‌ها، و سوزش چشم بروز می‌کند، بهتر است مصرف آنها محدود شود.

«استفاده طولانی‌مدت از ریمل موجب بسته‌شدن منافذ پوست و تغییر رنگ و بدشکل شدن مژه شده و مژه‌ها بعد از مدتی استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند»، توصیه می شود با ریمل نخوابید، زیرا فولیکول‌های مژه مسدود شده و احتمال ریزش آن هنگام شست‌و‌شو بیش‌تر می‌شود.

لوازم آرایش,آرایش چشم,محصولات آرایشی چشمی آلوده

 

هشدارهای چشم پزشکان
۱- هرگز از خط چشم یا مدادهای ابروی مشترک استفاده نکنید. امکان انتقال ناراحتی های پوستی یا حتی چشمی در اثر استفاده از محصولات آرایشی چشمی آلوده از فردی به فرد دیگر بسیار زیاد است.
۲- در صورت بازکردن بسته خط چشم های مایع یا ماژیک های ابرو می توانید آنها را حداکثر ۴ ۳ ماه استفاده کنید. رطوبت موجود در این محصولات می تواند به سادگی باعث ایجاد فضایی مناسب برای رشد انواع میکروارگانیسم ها شود و زمینه ابتلای چشم و پوست اطراف آن را به انواع بیماری های آلرژیک و عفونی فراهم کند.

۳- مدادهای ابرو یا خط چشم های مدادی جامد را می توان حداکثر به مدت ۱۲ ماه استفاده کرد.

۴- به هیچ وجه لوازم آرایش چشمی را از دستفروشان نخرید.

۵- تمام محصولات آرایش چشمی باید دارای تاییدیه های بهداشتی لازم کشور باشند. محصولات وارداتی هم باید تاییدیه های بهداشتی معتبر را داشته باشند.

۶- برای پاک کردن آرایش و پیشگیری از آسیب پوست اطراف چشم، حتما از پنبه و پاک کننده های مخصوص چشم (شیرپاک کن ) استفاده کنید.

۷- هرچه مدت زمان ماندگاری لوازم آرایش در اطراف چشم کمتر باشد، امکان ایجاد آلرژی یا واکنش های پوستی هم کمتر می شود بنابراین حتما پس از بازگشت به منزل یا اتمام مهمانی آرایش چشمتان را پاک کنید و هرگز با آرایش به رختخواب نروید. ریزش خط چشم یا ریمل به داخل چشم ها می تواند باعث ایجاد آلرژی و عفونت های چشمی شود.

۸- هرگز خط چشم مایع یا مدادی را داخل چشمتان نکشید. در غیر این صورت امکان ابتلا به حساسیت و عفونت های چشمی را در خود افزایش می دهید.

۹- اگر پوست اطراف ابرو یا مژه هایتان به هر دلیل آسیب دیده و دچار خراش و بریدگی شده است، به هیچ وجه تا بهبود کامل ضایعات از خط چشم یا مدادهای ابرو استفاده نکنید. واردشدن مواد شیمیایی این محصولات به زخم ها و بریدگی ها می تواند زمینه مناسبی را برای ایجاد عفونت های پوستی فراهم کند.

۱۰- اگر گل مژه زده اید یا به بیماری های چشمی مبتلا شده اید، تا زمان بهبود کامل دور استفاده از انواع لوازم آرایش چشمی را خط بکشید.

۱۱- اگر واکنش حساسیتی به خط چشم یا مداد ابرو تا چند روز از بین نرفت و همچنان باقی ماند، به چشم پزشک مراجعه کنید تا با توجه به شدت ضایعه ایجادشده، درمان های لازم برایتان شروع شوند. مثلا ابتدا به بیمار توصیه می شود روزی ۳ ۲ مرتبه پلک های خود را آرام با شامپوی بچه بشوید. اگر علایم التهاب فروکش نکردند، باید درمان های التهابی ویژه تری برای بیمار آغاز شود. این درمان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علاوه بر اینکه نمی توان یک نسخه واحد برای همه افراد در این زمینه پیچید، باید تاکید کرد که بیمار از تجربه های احتمالی دیگران در درمان چنین مشکلی استفاده نکند و با مراجعه به پزشک، درمان مخصوص خود را دریافت کند.

beautiful-eyes-wallpaper

از لوازم آرایش قاچاق تا حساسیت و عفونت چشم
استفاده از انواع لوازم آرایش چشمی مانند خط چشم های مایع یا مدادی و سرمه هایی که داخل چشم کشیده می شوند، مشکلاتی را برای خانم ها به وجود می آورد. این مواد شیمیایی قادرند با بافت داخلی پلک و اشک چشم تماس پیدا کنند و وقتی با اشک چشم مخلوط و به تدریج وارد سطح داخلی چشم شوند، با سفیدی و سیاهی چشم هم در ارتباط مستقیم قرار می گیرند و قرنیه و ملتحمه چشم را تحت تاثیر قرار می دهند.

جریان این مواد شیمیایی در نقاط مختلف چشم هم باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت های چشمی می شود. از سوی دیگر، متاسفانه این روزها استفاده و عرضه لوازم آرایش قاچاق، ناسالم و بی کیفیت هم زیاد شده است و تماس چنین موادی با چشم افراد که یکی از حساس ترین قسمت های بدن است، خطر ابتلا به عفونت های چشمی، تورم و التهاب پلک، حساسیت های شدید و دردناک چشمی و سطح پلک ها یا گل مژه و عفونت را به دنبال دارد.

 

منبع:لاپلاس

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...