سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

جوش شیرین و کاربردهای آن در زیبایی

کاربرد جوش شیرین

جوش شیرین یا اکسیر زیبایی!

جوش شیرین از آن دسته موادی است که از روزگارهای‌ گذشته کاربرد‌های فراوانی هم در آشپزی، هم به‌عنوان یک ماده درمانی و حتی به‌عنوان یک ماده تمیز‌کننده داشته‌ و جالب است بدانید جوش شیرین می‌تواند یک زیبا‌کننده پوست و مو نیز باشد.

 

قطعا نخستین چیزی که با شنیدن کلمه جوش شیرین به ذهن شما می‌آید ماده‌ای است که در شیرینی‌پزی از آن استفاده می‌کنند اما این ماده می‌تواند یک ماده زیبا‌کننده فوق‌العاده نیز باشد.

جوش شیرین از آن دسته موادی است که از روزگارهای‌ گذشته کاربرد‌های فراوانی هم در آشپزی، هم به‌عنوان یک ماده درمانی و حتی به‌عنوان یک ماده تمیز‌کننده داشته‌ و جالب است بدانید جوش شیرین می‌تواند یک زیبا‌کننده پوست و مو نیز باشد.

در واقع جوش شیرین این ماده همه‌کاره و طبیعی که از کربنات سدیم ساخته شده است و استفاده‌های فراوانی دارد، از پخت نان و کیک گرفته تا خوشبوکردن فضا، تمیزکردن خانه و حتی زیبایی! با استفاده از جوش شیرین می‌توانید،‌ خوشبو تر باشید و ناخن‌های سالم‌تری هم داشته باشید،‌اینها تنها بخشی از کاربردهای استفاده از جوش‌شیرین است. با ما همراه شوید تا به به شما بگوییم که چگونه می‌توانید از این ماده مفید استفاده کنید. نگران نباشید،‌کار دشواری نیست.فقط کافی است کمی جوش شیرین در منزل داشته باشید تا بتوانید خیلی از محصولات زیبایی را به راحتی در منزل تهیه کنید.

 

معجزه جوش شیرین برای موها

اگر در تمیزی موهای‌تان وسواس دارید: یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به بطری شامپوی‌تان اضافه کنید و طبق معمول موهای‌تان را شامپو کنید و سپس با آب، این ترکیب جوش شیرین و شامپو را بشویید. این کار تمام آلودگی‌ها و مواد حالت‌دهنده‌ای را که روی موهای شما وجود دارد به‌خوبی پاک می‌کند و حالت‌پذیری موها را بهبود می‌بخشد.

اگر خیلی عجله دارید: اگر موهای خیلی چربی دارید و به‌دلیلی فرصت شست‌وشوی آن‌ها را ندارید و خیلی عجله دارید، می‌توانید از جوش شیرین به‌عنوان شامپوی خشک استفاده کنید به این طریق که مقداری از آن را روی موها بپاشید و سپس موها را شانه کنید و سپس با یک سشوار موها را پف دهید.

اگر عادت دارید مرتب به استخر بروید: کلر موجود در استخرها معمولا رنگ موها را کدر و مات و بدرنگ می‌کند. برای شست‌وشوی کلر از روی موها نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در کمتر از نصف لیتر آب حل کنید و موهای‌تان را با آن آبکشی کنید.

برای تمیزی شانه و برس‌ها: معمولا اسپری‌ها یا روغن‌های مو روی شانه و برس‌ها می‌نشینند و به مرور آن‌ها را آلوده می‌کنند، برای پاک‌کردن این مواد از روی شانه و برس‌ها در یک لگن آب گرم که به آن ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۳ قاشق غذاخوری ماده ضدعفونی‌کننده اضافه شده خیس کنید.

 

برای رهایی از بوی غذاها

یکی از مشکلات خانم‌ها بعد از آشپزی این است که دست‌های‌شان بوی مواد‌غذایی را به‌خود می‌گیرد به خصوص مواد‌غذایی بدبو. اگر می‌خواهید دست‌ها بعد از آشپزی بوی ماهی، پیاز و سیر نگیرد ۳ قسمت جوش شیرین را با یک قسمت آب یا صابون مایع مخلوط کنید، این مخلوط را به دست‌های‌تان بمالید و سپس آب بکشید.

 

پینه‌ها را محو کنید

اگر روی پاشنه‌پاهای‌تان پینه بسته یا خیلی زبر و خشن شده است و این وضعیت آزارتان می‌دهد، جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و سپس با این مخلوط چسبی شکل زبری‌های پاشنه را نرم و صاف کنید. اگر هم پاهای‌تان خارش دارد ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید و سپس پاها را حدود ۱۰دقیقه در آن بگذارید، با این کار خارش پاها آرام می‌گیرد. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید با جوش شیرین خستگی ‌پاها را نیز از بین ببرید، کافی‌است ۳‌قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لگن آب گرم حل کنید و سپس پاهای خسته‌تان را درون آن بگذارید تا حسابی خستگی و هرنوع از پاهای‌تان بیرون رود.

 

برای درمان آکنه

برای درمان بیماری‌های شایع پوستی مثل آکنه، مصرف موضعی جوش شیرین می‌تواند موثر باشد. جوش شیرین سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و اسیدمازاد در بدن را خنثی می‌کند و به‌ویژه برای درمان آکنه که اغلب به‌علت مسدود شدن منافذ پوستی به‌وجود می‌آید مفید است. کمی جوش شیرین مخلوط شده با آب را روی آکنه بمالید تا پوست مرده از بین برود و منافذ مسدود شده آن را باز کند. جوش شیرین با خنثی کردن اسید در بدن مانع عفونت‌های باکتریایی در پیاز مو می‌شود و در نتیجه از بروز آکنه پیش‌گیری می‌کند.

 

کاربرد جوش شیرین

 

برای نرم کردن آرنج

بعضی اوقات پوست آرنج یا زانو به دلایل مختلف زمخت و زبر می‌شود و این حالت به‌خصوص برای خانم‌ها بسیار آزاردهنده است اما یک راه‌حل آسان و کم خرج برای این حالت وجود دارد شما باید اول مقداری جوش شیرین را با مقدار خیلی کمی آب مخلوط کنید تا مخلوط حالت چسبی شکل پیدا کند حالا این مخلوط چسبی را به زانو یا آرنج بمالید تا پوست زبر و خشن نرم شود.

 

یک حمام آرام‌بخش زیبا کننده

برای داشتن این حمام لطیف و آرام‌بخش، احتیاج به ۴ قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین، حدود ۶ قاشق غذاخوری عسل روان، ۲ لیوان شیر، ۱۶ قاشق سوپ‌خوری نمک، و ۳ قاشق غذاخوری روغن بچه دارید.در یک ظرف بزرگ جوش شیرین، عسل، شیر و نمک را مخلوط کنید و به‌خوبی هم بزنید. مخلوط را در وان آب گرم بریزید و سپس روغن بچه را اضافه کنید. برای هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌های‌تان کمک بگیرید و بعد قدم در این حمام تسکین‌دهنده و آرام‌بخش بگذارید. این حمام برای نرم و صاف کردن پوست مفید است.

 

دئودورانت گیاهی بسازید

اگر جزو کسانی هستید که تعریق‌شان بوی خوشایندی ندارد، می‌توانید با جوش شیرین دئودورانت بسازید، کافی است، اول مقداری نشاسته یا آرد ذرت را به زیر بغل بمالید و بعد روی آن جوش شیرین بزنید، این کار تا حد زیادی شما را از شر بوی نامطبوع عرق خلاص می‌کند.

 

سفیدکننده دندان بسازید

شما می‌توانید با جوش شیرین یک خمیردندان خانگی بسازید. اول باید ۳ قسمت جوش شیرین را با یک قسمت نمک مخلوط کنید بعد به آن ۳ قاشق چای‌خوری گلیسیرین اضافه کنید و برای خوشبو شدن نیز ۱۰ تا ۲۰ قطره از یک اسانس مورد علاقه‌تان (نعنا، دارچین یا…) به آن بیفزایید. سپس به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا کاملا حالت خمیری شکل پیدا کند شما می‌توانید این خمیر دندان را در بطری کوچک نگهداری کنید.

از آن جا که جوش شیرین یک سفید‌کننده دندان طبیعی است این خمیر دندان حسابی دندان‌ها را سفید می‌کند و از پوسیدگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند، اگر هم فرصت ندارید می‌توانید برای سفید‌تر شدن دندان‌های‌تان مسواک‌تر خود را درون جوش شیرین فرو برید سپس با آن دندان‌های‌تان را مسواک بزیند. همچنین می‌توانید روی خمیر دندان اندکی جوش شیرین بپاشید و سپس دندان‌ها را مسواک بزنید.

 

ژل اصلاح برای آقایان

بعضی از آقایان به دلیل پوست حساسی که دارند معمولا هنگام اصلاح دچار التهاب و سوزش‌های پوستی می‌شوند اما یک راه‌حل خوب برای این افراد این است، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کنند و از این محلول برای التیام پوست بعد از اصلاح یا حتی قبل از اصلاح استفاده کنند. اگر هم بعد از اصلاح دچار سوزش می‌شوید، می‌توانید یک پارچه مرطوب نخی را به کمی جوش شیرین آغشته کنید و روی محل سوزش بگذارید.

 

لایه‌بردار و شوینده‌ پوست‌

بسیاری‌ از خانم‌ها برای‌ خرید شوینده‌های‌ خارجی‌ پوست‌، (اسکراب) هزینه‌ زیادی‌ می‌پردازند. از این‌ به‌ بعد پول‌تان‌ را در جیب‌ نگه‌ دارید و خودتان‌ در منزل‌ این‌ مواد را تهیه‌ کنید. مخلوط جوش‌ شیرین‌ و ماست‌ برای‌ پاک‌کردن‌ و ازبین‌بردن‌ سلول‌های‌ مرده‌ پوست‌ توصیه‌ می‌شود. برای‌ این‌ منظور، از مخلوط جوش‌ شیرین‌ و ماست‌ خمیری‌ درست‌ کنید و به‌مدت‌ چند دقیقه‌ روی‌ پوست‌ بگذارید و سپس‌ بشویید.

 

منبع:مجله سیب سبز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 4,28 از 5)
Loading...