سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

جلوگیری از شکستن ناخن ها

علت شکستن ناخن ها و جلوگیری از آن

دلایل شکستن ناخن ها و جلوگیری از آن

 

ناخن ها یکی از عناصری هستند که در زیبایی و جذابیت خانم ها نقش بسیار مهمی ایفا میکنند اما یکی از مشکلاتی که برای اکثر خانم ها اتفاق می افتد شکستن ناخن ها است که دلایل مختلفی میتواند داشته باشد اما با انجام روش هایی میتوان از شکستن ناخن ها جلوگیری کرد.

در این مطلب از ایران مادام به بررسی علت ها و دلایل شکستن ناخن در خانم ها و همچنین ارائه راهها و روش هایی برای جلوگیری از شکستن ناخن ها میپردازیم.
 
دلایل شکستن ناخن ها :

۱- آسیب‌های تکراری : کسی که هر روز با مواد شوینده کار می‌کند، به دلیل اینکه به‌طور روزانه این آسیب به ناخن وارد می‌شود باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

۲- بلندی ناخن‌ها : ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه ناخن بلندتر باشد، شکنندگی آن بیشتر است و به کسانی که این مشکل را دارند توصیه می‌کنم که همیشه ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارند.

۳- شغل افراد : نجارها، کفاش‌ها، آهنگرها و پزشک‌ها (چون از حلال‌ها استفاده می‌کنند) معمولا شکنندگی ناخن را تجربه می‌کنند.

۴- لاک زدن و پاک کردن مداوم : لاک‌ باعث شکنندگی ناخن نمی‌شود ولی کسانی که با فاصله زمانی خیلی کم لاک خود را با استون پاک می‌کنند، در معرض آسیب ناخن هستند چون استون ماده حلال است.

۵- سن و سال : سن و سال هم ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه سن بالاتر و فرد مسن‌تر باشد، شکنندگی ناخن بیشتر می‌شود. در خانم‌ها چون ناخن آنها نازک‌تر است، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است.

 

جلوگیری از شکستن ناخن ها

 

۶- بیماری‌های پوستی : بعضی بیماری‌های پوستی هم موجب شکنندگی ناخن می‌شوند. کسانی که مشکل خشکی پوست دارند شکنندگی ناخن هم دارند.

۷- کمبود های تغذیه ای : کسانی که کمبودهای تغذیه‌‌‌ای دارند، مخصوصا کسانی که دچار کمبود آهن یا روی هستند یا ویتامین‌های A، B، C، D و E را کمتر دارند در معرض شکنندگی ناخن هستند.

۸- بیماری های خونی : کم خونی ناشی از فقر آهن نیز باعث شکنندگی ناخن می شود. کم خونی وضعیتی است که در آن، تعداد یا اندازه گلبول های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول ها دچار اختلال می شود.

۹- مشکلات غدد : مشکلات غده تیروئید مثل کم کاری تیروئید.

۱۰- مانیکور و پدیکور : انجام کارهای زیبایی بر روی ناخن ها مثل مانیکور کردن یا استفاده از ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن نیز باعث شکنندگی ناخن می شود.

 

راههای جلوگیری از شکستگی ناخن ها :

محافظت از ناخن ها زمانی که می‌خواهید آن‌ها را بلند کرده تا برای یک مانیکور زیبا هزینه کنید، اهمیت زیادی پیدا میکنند. ناخن های شما هر روز در خطر شکستن هستند. برای قوی و سالم نگه داشتن ناخن هایتان کمی به آن‌ها رسیدگی کنید.

 

۱- در یک جهت سوهان بزنید
این شاید یکی از قدیمی ترین ترفند های جلوگیری از شکستگی ناخن باشد اما مطمئناً توصیه ی بسیار خوبی است! امتحانش کنید. اول کمی دشوار خواهد بود اما مسلماً به آن عادت خواهید کرد. سوهان زدن در یک جهت باعث می شود فشار زیادی به سر شکننده ی ناخن ها وارد نشود و لایه های ناخن هم از یکدیگر جدا نشوند بنابراین ناخن هایی قوی، بلند و زیبا خواهید داشت!

 

علت شکستن ناخن ها و جلوگیری از آن

 

۲- ناخن ها را رنگ شده نگه دارید

لاک ناخن رنگی یا بی‌رنگ بزنید. یک لاک ساده به حفظ رطوبت ناخن هایتان کمک میکند. حتی انواع لاکی هم وجود دارد که مخصوص قوی‌تر کردن ناخن های شما طراحی شده اند. لاک خود را پس از یک هفته پاک کرده و دوباره یک لاک تازه به آن بزنید. از پاک کردن لاک ناخنتان با استون دوری کنید، استون ناخن هایتان را خشک می‌کند.

یک لایه رنگ محکم کننده یا دو لایه لاک ساده ناخن های شکننده را تقویت کرده و مقاومت آن ها را به میزان زیادی افزایش خواهد داد. من این توصیه را امتحان کردم و صادقانه بگویم حتی لاک ناخن هم این کار را به خوبی انجام می دهد و من با آن توانستم بلندی ناخن هایم را حفظ کنم با وجود اینکه بیشتر تابستان را در ساحل می گذرانم و از وقتی که به آپارتمان جدید-مان نقل مکان کردیم مدام در حال شستن، تمیز کردن، رنگ کردن یا تعمیر چیزی هستم.

 

۳- مراقب ناخن های خیس باشید
ناخن ها بسیار ظریف اند و به طرزی بارو نکردنی وقتی خیس هستند به راحتی می شکنند، اما اگر مثل من بی حواس و بی دقت-اید حتماً خودتان این را می دانستید! نکته ی نهایی برای کاهش شکستن ناخن؟ وقتی ناخن ها خیس اند سعی کنید تا آنجا که می توانید مراقب باشید، تا یک ساعت کار های سنگین نکنید و اجازه دهید ناخن ها کاملاً خشک شوند.

 

۴- ناخن ها را مرطوب کنید
لایه های بلند شده و شکستگی نشانه های خشکی ناخن هستند. نکته ی بعدی برای کاهش شکستگی ناخن بسیار ساده است- پماد مخصوص ناخن های شکننده بخرید یا خودتان آن را درست کنید و فراموش نکنید که از آن استفاده کنید! پماد تقویت ناخن، کرم یا روغنی که در خانه درست شده اگر در طول شب روی ناخن ها بمانند بهترین تاثیر را خواهند کرد. به همین دلیل من معمولاً قبل از رفتن به رختخواب از آن ها استفاده می کنم.

دستانتان را دو بار در روز، مرطوب کنید، و لوسیون یا کرم مرطوب کننده ی خود را به ناخن ها و پوست اطراف ناخنتان نیز بمالید. ناخن ها به اندازه ی پوست به مرطوب کننده احتیاج دارند. پس از شستن دست‌ها و یا پاک کردن لاک ناخن هایتان دوباره به آن مرطوب کننده بمالید.

 

علت شکستن ناخن ها و جلوگیری از آن

 

۵- از یک ناخن گیر با کیفیت استفاده کنید
اگر می خواهید ناخن هایتان را قوی نگه دارید و از پاره شدن آن ها جلوگیری کنید، فقط از ناخن گیری استفاده کنید که تیز و پهنای آن به اندازه ی ناخن ها باشد. یک ناخن گیر مناسب بخرید و تفاوت را احساس کنید! چنین وسیله ای ناخن ها را نیمه-جویده و مستعد لایه لایه شدن نمی کند. هم چنین باعث می شود که با یک برش به شکل دلخواه ناخن برسید و نیاز به سوهان زدن اضافه نداشته باشید.

 

۶- ناخن ها ابزار نیستند
تا به حال چند بار سعی کرده اید با ناخن هایتان پیچ شلی را سفت کنید، در چیزی را باز کنید یا پوست چیزی را بکنید؟ از آن مهم تر- چند بار این کار تان باعث آسیب قابل توجه به ناخن ها شده؟ خب، خانم های عزیز، ناخن ها وسیله نیستند و اینکه همیشه دم دست هستند به این معنی نیست که باید از آن ها برای انجام کار ها استفاده کنید. یک آچار و چند میله ی ضامن کوچک جایگزین سبک و راحتی است- تنها کاری که باید انجام دهید این است که خود را عادت دهید به جای ناخن های ظریفتان از آن ها استفاده کنید.

 

۷- لاک را با خیساندن پاک کنید
مالیدن ناخن ها با پنبه ی آغشته به لاک پاک کن برای پاک کردن لاک می تواند آسیب زیادی به ناخن ها بزند. می دانستید؟ ذرات خشن بستر ناخن را می تراشند و باعث هزاران خراش ریز می شوند که درست به همان اندازه که به نظر می رسد بد هستند! راه حل؟ خیساندن! از یک لاک پاک کن بدون آستون و ملایم استفاده کنید، یک پنبه را به آن آغشته کنید سپس پنبه را به ناخن فشار دهید، چند لحظه صبر کنید تا لاک ناخن جدا شود. با یک حرکت رفت و بر گشت آن را پاک کنید- تمام لاک پاک خواهد شد! بهتر از آن خراشیدن مداوم روزانه است. نه؟

 

۸ – مراقب مواد شیمیایی باشید

زمانی که گردگیری میکنید یا در حال رسیدگی به گل و گیاهتان هستید، دستکش دست کنید. اکثر مواد شیمیایی خانگی برای ناخن های شما ضرر دارند، و هر چیز مضری ناخن شما را به سمت شکستن هدایت می‌کند.

 

۹ – یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

به مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید و غلات سبوس دار و سبزیجات را نیز برای آهنی که دارند فراموش نکنید. شیر و تخم مرغ هم علاوه بر پروتئین دارای زینک نیز هستند. بیوتین و ویتامین ب-کمپلکس هم بعنوان مکمل غذایی علاوه بر ناخن هایتان برای موی شما نیز مفید است.

 

نکته:

اگر از محصولات سفت کننده ی ناخن استفاده می‌کنید، از آن‌هایی که دارای تولوئن سولفونامید یا فرمالدئید هستند دوری کنید. این مواد می‌توانند پوست شما را ملتهب کنند.
اگر ناخن های شما با این مراقبت ها هنوز شکننده هستند و درمان نمی‌شوند، احتمال وجود یک مشکل پزشکی می‌رود.

اگر ضعیف بودن ناخن هایتان، لکه یا خط‌ های سفید رنگ، زرد شدن ناخن یا مشکلات دیگری شما را نگران کرده حتما به پزشک خود رجوع کنید.

 

 

iranmadam.com/sorkhabsefidab.com

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 4,42 از 5)
Loading...