سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

تهیه لیست برنامه های نصب شده بر روی ویندوز

barname

تهیه لیست برنامه های نصب شده بر روی ویندوز 

در این ترفند قصد داریم نحوه مشاهده و تهیه لیست کامل کلیه نرم‏ افزارهای نصب شده بر روی ویندوز به همراه نسخه دقیق هر یک را برای شما بازگو کنیم. آن هم بدون استفاده از هر گونه برنامه جانبی و تنها از طریق خود ویندوز.

تاکنون شده است که بخواهید جهت اطلاع خودتان یا در اختیار قرار دادن دیگران، لیستی از نرم ‏افزارهایی که بر روی ویندوزتان نصب است را تهیه کنید تا مطلع شوید دقیقاً چه برنامه‏ هایی بر روی ویندوزتان نصب است؟ برای این کار چه می‏کنید؟ از منوی Start به All Programs می‏روید یا در نهایت به صفحه Add/Remove Programs در Control Panel مراجعه می‏کنید؟

حال اگر بخواهید نام این برنامه ‏ها را در اختیار دیگران قرار دهید چه می‏کنید؟ از صفحه عکس می‏گیرید یا شروع به تایپ نام برنامه‏ ها می‏کنید؟ باید بدانید که همه این راه‏هایی که مطرح شد غیراصولی هستند.

در این ترفند قصد داریم نحوه مشاهده و تهیه لیست کامل کلیه نرم‏افزارهای نصب شده بر روی ویندوز به همراه نسخه دقیق هر یک را برای شما بازگو کنیم. آن هم بدون استفاده از هر گونه برنامه جانبی و تنها از طریق خود ویندوز.

این نکته را یادآور بشویم که این ترفند قابل انجام روی تمامی نسخه های ویندوز است.

برای این کار:

ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید

سپس اگر از ویندوز XP استفاده می‏‏کنید Run را انتخاب کرده و عبارت cmd را وارد کنید و Enter بزنید. و اگر از ویندوز ویستا یا ۷ استفاده می‏کنید پس از باز کردن منوی Start بلافاصله عبارت cmd را تایپ نموده و کلید Enter را از روی کیبورد فشار دهید.

پس از باز شدن پنجره Command Prompt، عبارت wmic را تایپ کنید و Enter بزنید.

اکنون دستور زیر را عیناً وارد کنید و مجدد Enter بزنید:

product get name,version

پس از وارد کردن این دستور بسته به تعداد نرم‏افزارهای نصب شده بر روی ویندوز بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‏کشد تا لیست برنامه‏ها همراه با نسخه دقیق هر کدام ظاهر شود.

در صورتی که می‏خواهید فقط عنوان برنامه‏ ها بدون درج ورژن هر کدام نمایش داده شود به جای دستور بالا از دستور زیر استفاده کنید:

product get name

همچنین اگر بخواهید از لیست این برنامه ‏ها خروجی بگیرید، می‏توانید به سادگی خروجی با فرمت txt و html بگیرید و بروی هارد ذخیره کنید.

برای گرفتن خروجی با فرمت txt از دستور زیر:

output:c:sobhaneh.txt product get name,version/

و برای گرفتن خروجی با فرمت html از دستور زیر استفاده کنید:

output:c:sobahenh.html product get name,version/

دقت کنید، دستورات فوق را کپی نکنید، بلکه تنها در محیط CMD آنها را تایپ نمایید. همچنین همانطور که مشخص شده است فایل با نامکه شامل لیست برنامه ‏ها است در درایو C ذخیره می‏شود. شما می‏توانید مسیر ذخیره این فایل و نام آن را در دستور تغییر دهید.

 

باشگاه خبرنگاران

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,50 از 5)
Loading...