سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت چیست ؟

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت چیست ؟

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت چیست ؟ چگونه آرد ذرت و نشاسته ذرت را تشخیص دهیم ؟ چگونه بدست می آیند و کاربرد هر کدام چیست ؟ نشاسته ذرت و آرد ذرت دو محصول به دست آمده از ذرت هستند که در آشپزی و شیرینی پزی استفاده می شوند.

 

آرد ذرت : 

آرد ذرت از آسیاب کردن دانه های خشک شده ذرت تهیه میشه و بسته به رنگ دانه های ذرت رنگش متغیره. چون ذرتها نژادهای مختلفی دارن و می توننسفید یا زرد یا آبی و بنفش و سیاه باشن. پس آرد ذرت هم میتونه رنگهای مختلفی داشته باشه. نوع متداولش رنگ زرد هستش که در تصویر زیر میبینید.

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

 

این آرد با توجه به دانه بندی ای که داره مصارف مختلفی در آشپزی داره. یعنی میتونه بافتش زبر و یا نرم باشه. ولی در هر حال معمولا میزان نرمیش به پای آرد گندم نمیرسه.

آرد ذرت برای ترد کردن بعضی خمیرها مثل خمیر بنیه یا خمیر جوجه چینی استفاده می شود. آرد ذرت موارد استفاده محدود تری نسبت به نشاسته ذرت دارد.

آرد ذرت میتونه درجه زبری متفاوتی داشته باشه. الان چیزی که در تصویر مشاهده میکنید نرم ترین نوعش هست که باز همینطور که توی عکس مشخصه اندکی از آرد سفید یا آرد گندم بافتش زبرتره.
یعنی آرد ذرت هم دقیقا مثل آرد سمولینا درجه زبری متفاوتی داره که همین امر باعث میشه مصارف خاصی در امر آشپزی پیدا کنه.

 

نشاسته ذرت :

نشاسته ذرت نوعی نشاسته است که طی فرایندی از دانه های ذرت گرفته میشه. و مانند نشاسته های دیگه معمولا عامل غلظت در غذاها و شیرینی هاست.
در دستورات شیرینی عموما از نشاسته ذرت استفاده می شود که گاهی آرد ذرت می نویسند . ولی منظور همان نشاسته ذرت است.

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

نشاسته ذرت معمولا برای لطافت کیک و شیرینی به جای مقداری از آرد دستور جایگزین می شود .
یا در تهیه دسرهایی مثل پودینگ و کاسترد کاربرد داره. و یا عامل غلیظ کننده سوپهاست. به دلیل اینکه نشاسته ذرت پس از مخلوط شدن در مایعات و پخته شدن رنگش تقریبا بی رنگه میشه از این خصیصه اش بهره زیادی برد.
علاوه بر این به دلیل خنثی بودنش از لحاظ طعم و بو و رنگ در شیرینی پزی و کیک پزی و همچنین تزئینهایی که با فوندانت صورت میگیره کاربرد زیادی داره.
در برخی کرم ها نیز از نشاسته ذرت و آرد گندم برای غلظت استفاده می شود. در دستور رولت و کیک اسفنجی ساده از نشاسته ذرت برای لطافت بافت کیک استفاده شده است.

در نظر داشته باشید که در بیشتر دستورها و نه همه دستورکیک ها می توان در حد یکی دوقاشق از آرد دستور را با نشاسته ذرت جایگزین کرد تا کیک و شیرینی لطیف تر شود.

 

نشاسته ذرت جایگزین مناسبی برای پودرکاستارد به همان میزان است .
موفق باشید.

 

منبع:سوران

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 269, میانگین امتیاز: 4,26 از 5)
Loading...