سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

تشخیص هندوانه رسیده / راهنمای خرید خربزه و طالبی

تشخیص هندوانه رسیده , خرید خربزه , طالبی رسیده

روش های تشخیص هندوانه رسیده / راهنمای خرید طالبی و خربزه رسیده

تشخیص هندوانه رسیده یکی از دغدغه های خرید علاقمندان به این میوه آبدار و خوشمزه است. در این مطلب روش های تشخیص هندوانه رسیده ، خربزه و طالبی رسیده تقدیم شما عزیزان و همراهان مجله تصویر زندگی می شود.

 

راهنمای تشخیص هندوانه رسیده, تشخیص هندوانه و طالبی رسیده, شناخت هندوانه و طالبی و خریزه شیرین, راهنمای خرید هندوانه, تکنیک های خرید هندوانه, نحوه خرید خربزه شیرین, مهارت های خرید هندوانه, نحوه انتخاب طالبی رسیده, طرز خرید هندوانه شیرین, خرید هندوانه شیرین و قرمز

 

یکی از محبوبترین میوه های تابستان، هندوانه است که بسیاری آن را دوست دارند، اما باید بدانیم که چگونه هندوانه ای را انتخاب کنیم که کال و یا بیش از حد رسیده نباشد.
اگر در گرمای تابستان و حین عرق‌ریزی و عطش به خوردنی‌ای دلچسب فکر کرده باشید، احتمالا مواقعی را به یاد خواهید آورد که هوس خوردن هندوانه، طالبی، یا خربزه‌ای شیرین و خنک گوشه‌ای از ذهنتان پرکشیده است.
راهنمای پی آمده را بخوانید تا پس از عملی کردن چنان هوس و آرزویی، حالتان از هدر رفتن پول و خرید محصولی پوک و بی‌مزه گرفته نشود!

 

روش های تشخیص هندوانه رسیده:

مطالعات نشان می دهد بهترین علامت رسیدن میوه تغییر رنگ پوست میوه است. به هنگام رسیدن میوه رنگ پوست روشن تر می شود. این تغییر رنگ در نقطه تماس میوه با زمین به خوبی هویدا است. رنگ نقطه تماس میوه نارس سفید متمایل به سبز است ولی پس از رسیدن رنگ این نقطه به زرد روشن تبدیل می شود.

در نتیجه برای تشخیص هندوانه رسیده روش های متعددی وجود دارد. یک روش صدایی است که با انگشت روی هندوانه زده می شود. هندوانه نارس صدای تو خالی نسبتا تیزی داشته ولی هندوانه رسیده صدای آرامتری دارد باید توجه داشت هندوانه بیمار یا نارس که زود از ساقه چیده و پلاسیده شده نیز صدای پر و آرامی دارد.

شکل ظاهری هندوانه باید منظم، بدون ضربه یا خراش باشد، در غیر این صورت باید بدانید مدت طولانی در معرض آب یا حرارت آفتاب بوده و نامناسب است.

 

تشخیص هندوانه رسیده , خرید خربزه , طالبی رسیده

هندوانه شیرین و رسیده پوستی نازک، صاف و براق دارد

 

یکی از راه های تشخیص هندوانه رسیده فشردن هندوانه بین دو دست است. شنیدن صدای نازک که از شکاف داخلی گوشت بوجود می آید به عنوان علامت تردی میوه شناخته شده و معرف رسیده بودن آن است. (به این روش هم خیلی اطمینان نکنید چون ممکن است نشانه پوکی آن باشد!). هندوانۀ سفت با شکل یکنواخت و سنگین مطلوب است. اگر رنگ پوست آن کمرنگ و شیری باشد مطلوب نیست. گوشت آن باید سفت بافت تازه و تخمهای آن کاملا رسیده و پر باشد.

هر چه هندوانه نسبت به حجمش سبک تر باشد و چگالی اش کمتر باشد بهتر است و نشانه‌ی رسیدن مطلوب آن است.
پوک بودن (معیار صوتی). پوک بودن را اگر چه می توان زیر مجموعه چگالی آورد ولی از آن جا که روش آزمایش آن از طریق صوت و لامسه است آن را جدا آوردیم!

پوک بودن هندوانه که از نواختن بر روی آن مشخص می شود (هم صدا هم لامسه‌ی دست) نشانه‌ی تقریبا کاملی است که به ما اخباری از عمق هندوانه را گزارش می دهد.

چگالی کم هندوانه را می توان معیاری برای پوک بودن دانست. این معیار ترد بودن را برای هندوانه تضمین می کند. ولی معیار کاملی برای شیرینی نیست.

برای تست شیرینی هندوانه بایست پوکی آن را از طریق صدا سنجید. پوکی نشان می دهد که آب مازاد هندوانه جذب شده است. (مقدار قند ثابت در آب کمتر= شیرینی بیشتر محصول)

هر چه صدا بم تر باشد بهتر است. هر چه انعکاس صدا سریع تر به گوش برسد بهتر است.

اگر بین دو دست، نزدیک گوشتان بگیرید و اندکی فشار دهید، صدای قرچ‌مانندی حاکی از ترک برداشتن محتویاتش خواهد داشت.

با کف دست یا پشت ناخن انگشتتان، به آن ضربات کوتاه و متوالی بزنید. در صورتی که صدای بم، آهسته و طبل مانندی مثل تاپ تاپ داد، رسیده است و در صورتی که صدایی زیر و بلند مثل تق تق داشت، زمان چیدن یا خوردن آن نرسیده است.

به قسمتی که هندوانه از بوته جدا شده نگاه کنید؛ اگر هنوز مقداری از ساقه به آن چسبیده، احتمال شیرین بودنش اندک است، چون هنوز نارس و کال به بازار آمده، اما اگر ساقه کاملا از هندوانه جدا شده و تورفتگی ایجاد کرده، به‌دلیل رسیدگی، آسان تر چیده و جدا شده، بنابراین شیرین تر است. هر قدر ترک‌های ریز در این قسمت بیشتر باشد، هندوانه شیرین تری انتخاب کرده‌اید.
رنگ ساقۀ هندوانه باید زرد مایل به کرم باشد، هر چه پر رنگ تر باشد مناسب تر است، اما اگر کم رنگ یا سفید باشد نشانه آن است که قبل از رسیدن چیده شده است، و به همین دلیل داخل آن قرمز نیست.
چند ضربه به هندوانه بزنید اگر صدای آن مانند طبل بود آن را بخرید، در غیر این صورت اگر صدایش غیر واضح بود آن را نخرید، رنگ هندوانه رسیده، باید سبز پررنگ براق باشد.

 

تشخیص هندوانه رسیده , خرید خربزه , طالبی رسیده

 

روش های تشخیص طالبی رسیده :

اگر آن را از نزدیک بو کنید، عطر خوبی دارد و بوی خوشایندی می‌دهد.

پوستی زبر دارد.

سر طالبی، آنجا که شبیه دکمه به نظر می‌رسد، اندکی نرم‌تر است (مواظب باشید همه قسمت‌ها نرم نباشد چون در این صورت احتمالا از رسیدگی هم گذشته و در حال ترشیدن است).

یا رنگی زرد و فقط اندکی متمایل به سبز دارد؛ یا زردی آن کمرنگ و کرم‌مانند است.

خطوط آن سبز کمرنگ است (خطوط سبز با تیرگی بیشتر، معمولا نشانه ماندگی محصول در مغازه است).

 

تشخیص هندوانه رسیده , خرید خربزه , طالبی رسیده

 

روش های تشخیص خربزه رسیده :
برعکس طالبی، هیچ قسمت آن نرم نیست (هر قدر نرم‌تر باشد نشانه اسیدی شدن بیشتر یا قرار داشتن در آستانه ترشیدگی است).

همانند هندوانه، ساقه یا ریشه آن، هنگام برداشت براحتی از خربزه جدا شده و برآمدگی اندکی دارد یا حتی فرورفتگی ایجاد کرده است.

همانند طالبی، پوستی زبر و زرد دارد.

راه‌های طولی آن به رنگ سبز کمرنگ است.

سراغ خربزه‌های نوبر نروید! چون معمولا بی مزه اند. خربزه شیرین حدود یک ماه بعد از نوبرانه به بازار می‌آید.

 

 

منابع:شفاف/باشگاه خبرنگاران/شبکه العالم/بیتوته

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...