سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه و مجلسی بدانید

 ترفندهای پخت جوجه کباب حرفه ای

ترفندهای پخت جوجه کباب به سبک حرفه ای  ها

پخت جوجه کباب شاید ساده به نظر برسه، پیاز و آبلیمو و نمک و زعفران رو به تکه های جوجه اضافه کرده و روی آتش کباب می کنیم، اما نکاتی داره که رعایت کردنشون جوجه کباب های خونگی رو بسیار لذیذ می کنه بدون اینکه گوشتش سفت یا بی مزه شده باشه.

مزه دار کردن جوجه کباب

برای پخت جوجه کباب، آبلیمو و نمک مرغ رو کی بزنیم؟ اول اینکه آبلیو و نمک جوجه رو سفت میکنه. حذفشون هم جوجه رو بی مزه میکنه. برس کشیدن ترکیب آبلیمو و نمک به جوجه ی نیم پز شده هم به اندازه ی کافی بهش طعم و مزه نمیده و باید همراه این مواد بمونه تا طعم بگیره.
خوب پس چی کار کنیم که هم گوشت سفت نشه و هم به اندازه ی کافی طعم بگیره.
ما باید دور تا دور جوجه ها رو باید با روغن مایع کاور کنیم تا در اثر موندن طولانی از نفود آبلیمو و نمک به تکه های جوجه جلوگیری کنه در عین حال حسابی طعم دار بشه.
پس قبل از اضافه کردن آبلیمو و نمک بهش روغن مایع (نه کره توضیح میدم) اضافه میکنیم و خوب مخلوط میکنیم تا جوجه ها با روغن کاور بشن بعد آبلیمو و نمک اضافه میکنیم به این شکل جوجه های طعم دار شده ی ما هرگز و هرگز سفت نخواهند شد.
کره هم چون در اثر سرما سفت میشه حتی اگر ذوبش کنیم باز چون جوجه ها سردند سفت میشه و جوجه ها خوب کاور نمیشن و جوجه در اثر تماس با آبلیمو و نمک سفت میشه برای این قسمت توصیه نمیشه.
اما در آخر میتونید برای عطر و طعم بیشتر بهش ۱ ق غ کره ی مذاب اضافه کنید.

ترفندهای پخت جوجه کباب حرفه ای

روش خرد کردن پیاز برای جوجه کباب

بعضی افراد پیاز رو رنده میکنند تا تکه های جوجه رو خوب بپوشونه. بعضی هم پیاز رو داخل خرد کن یا بلندر له میکنن تا جوجه ها حسابی مزه بگیرند.
به نظر من این روش غلطه. چرا ؟ چون اگر پیاز له یا رنده بشه به تکه های جوجه میچسبه و جدا نمیشه. بعد ما روی حرارت کباب میکنیم و این پیاز ها سریع میسوزند و ما گمان میکنیم رنگ جوجه عوض شده و پختش کافیه.
در حالیکه این پیازها هستند که طلایی (و بعضا قهوه ای و سیاه شدند و سوختند) و این باعث میشه پخت رو متوقف کنیم و گوشت مرغ به خوبی نپزه و همچنین پیازهای سطح جوجه بسوزن و تلخ بشن.
اگر پیاز رو به این شکل له کنید ما در جوجه کبابمون یک کاور تلخ و سوخته ی پیازی و گوشتی نپخته داریم.
پس رنده و له کردن پیاز ممنوع
بهترین شکل خرد کردن پیاز خلال کردنش هست.

دم کردن زعفران برای جوجه کباب

یک جوجه کباب اصل و حرفه ای حتما حتما زعفران اون هم به مقدار زیاد داره. منتها مشکلی که وجود داره اینه که ما زعفران دم کرده (یا به اصطلاح آب زعفران) رو به جوجه ها اضافه میکنیم اما به جای اینکه تکه های جوجه طعم زعفرانی بگیرند پیازها و روغن و آبلیمو و خلاصه هرچی که داخلش ریختیم طعم زعفران میگیرند و بعدا این مواد زعفرانی دور ریخته میشه که به نظر من خسارته.خوب پس چی کار میکنیم؟ قبل از اضافه کردن هر چیزی به جوجه (هرچیزی شامل پیاز و آبلیمو و ……) به تکه های جوجه خام و خالص رعفران دم کرده اضافه میکنیم و به مدت ۱ ساعت (یا بیشتر) استراحت میدیم تا تکه های جوجه طعم و رنگ زعفران بگیرند بدون اینکه نگران رنگ و طعم گرفتن پیازها و آبلیمو و سایر مواد باشیم. بعد بهش سایر مواد رو اضافه میکنیم.

ترفندهای پخت جوجه کباب حرفه ای

ادویه های مخصوص جوجه کباب

مرغ ذاتا بوی خاصی داره که ناپسنده. این بو به میزان قابل توجهی با پیاز و زعفران گرفته میشه. اما اضافه کردن سایر ادویه جات هم به رفع بوی بد مرغ و بهتر شدن طعم و بوش کمک شایانی میکنه.این مورد کاملا سلیقه ایه اما ادویه های پیشنهادی من ۱- پودر پیاز ۲- فلفل سیاه تازه آسیاب شده (نه مونده! توضیح میدم) ۳-مقدار بسیار اندکی پودر سیر

و یک نکته هم که حتما خودتون خوب میدونید اینه که به صورت کلی هر نوع ادویه ای رو دقیقا در همون لحظه ی مصرف باید آسیاب کرد. ادویه های آسیاب شده اگر بمونن به سرعت بو و طعم خودشون رو از دست میدن.

این یک قانون کلیه. هل. زعفران. فلفل سیاه. تخم گشنیز. و هر ادویه ی دیگه رو دقیقا در همون لحظه ی استفاده باید آسیاب کرد تا بیشترین میزان بو و طعم رو داشته باشیم.

پس مراحل مزه دار کردن جوجه کباب به این شکله:

اول به تکه های جوجه ی خرد شده محلول غلیظ زعفران اضافه میکنیم و اجازه میدیم تکه های جوجه همراه با محلول زعفران ۱ ساعت بمونه.
بعد بهش روغن مایع اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا تکه های جوجه کاملا با روغن مایع کاور شن.

بعد بهش آبلیمو و نمک و ادویه جات تازه آسیاب شده اضافه میکنیم مجددا یک ساعت استراحت میدیم و در نهایت بهش پیازی که خلالی خرد شده و در صورت دلخواه فلفل دلمه ای خرد شده اضافه میکنم حداقل برای مدت ۲ ساعت و حداکثر یک شب در یخچال بهش استراحت میدیم تا حسابی مزه بگیره.

بعدهم روی شعله ای یکنواخت و متوسط ( واز اون بهتر زغال سرخ) کبابشون میکنیم و با پلوی زعفرانی و کره و گوجه ی کبابی سرو میکنیم..

(پس با این حساب برای درست کردن یک جوجه کباب با کیفیت حداقل ۴ ساعت زمان لازمه. بهتره برنامه ریزی کنیم که زمان کم نیاریم)

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 123, میانگین امتیاز: 4,25 از 5)
Loading...