سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

تازه نگه داشتن لیمو ترش به مدت طولانی

روش نگهداری لیمو ترش در طولانی مدت

اگر می‌خواهید لیمو ترش برای مدت طولانی به صورت تازه نگهداری کنید با ما همراه باشید. همچنین نکاتی درباره نحوه نگهداری آب لیمو ترش هم بیان خواهد شد.
یکی از اقداماتی که می‌تواند مواد را برای مدت طولانی نگهداری کند، فریز کردن آن است.

نگهداری لیمو ترش در فریزر

برای اینکه بتوانیم لیموترش را در فریزر نگهداری کنیم باید زمان خرید لیمو ترش توجه کنیم و لیموهایی را انتخاب کنیم که:

– بزرگ‌تر باشند؛ چون هر چه لیمو بزرگ‌تر باشد، آب بیشتری دارد و برای نگهداری مناسب است.

– توجه داشته باشید که پوست لیمو صاف و شفاف، درخشان و سالم و بدون هیچ نوع لک قهوه‌ای باشد.

– لیمو‎هایی را انتخاب کنید که وزن زیادی نسبت به سایزشان دارند.

– پوست لیمو باید نازک باشد لیموهای دارای پوست کلفت و اسفنجی کم آب هستند.

– چنانچه روی پوست لیمو، زدگی و خرابی وجود داشته باشد، نشانه شرایط نگهداری و انبار کردن غیر استاندارد است.

– لیموهایی را انتخاب کنید که رسیده باشند چون لیمو ترش بعد از چیده شدن نمی‌رسد.

چنانچه لیموهایی که انتخاب کردید این خصوصیات را داشته باشند می‌توانید آنها را داخل یخچال به مدت یک هفته نگهداری کنید.

تازه نگه داشتن لیمو ترش با جاذب اتیلن

جاذب اتیلن یک ماده جاذب است که سبب حذف گازهای اتیلن میشود. جاذب اتیلن، به تازه نگه داشتن لیموترش، کمک خیلی زیادی می‌کند. استفاده از جاذب اتیلن بهترین و آسان ترین شیوه نگهداری لیموترش در طولانی مدت است. جاذب اتیلن به صورت بسته‌های کوچک کاغذی، موجود بوده که برای ماندگاری مواد غذایی برای مدت طولانی استفاده می‌شود.

شیوه تازه نگه داشتن لیمو ترش در یخچال

به صورت کلی، شما نمی‌توانید در یک مدت زمان طولانی از یخچال برای تازه نگه داشتن لیمو ترش، استفاده کنید به جز اینکه لیمو ترش به صورت آبلیمو، باشد. به جای یخچال، فریزر انتخاب خوبی برای تازه نگه داشتن لیمو ترش است. برای تازه نگه داشتن لیمو ترش در فریز، اول لیموها را به خوبی شسته و به مدت چند ساعت روی یک دستمال برای خشک شدن بگذارید. پس از آن، لیمو ترش‌ها را همراه با جاذب اتیلن درون نایلون و یا زیپ پک گذاشته و داخل فریزر، قرار دهید.

نگهداری لیمو ترش در شیشه

یکی از شیوه‌های تازه نگه داشتن لیموترش، نگهداری آن در ظروف شیشه‌ای بوده و از گذاشتن آنها در ظروف پلاستیکی به شدت پرهیز کنید. برای تازه نگه داشتن لیمو ترش، نخست هسته‌های آن را بگیرید؛ چون وجود آن، در طولانی مدت یک مزه تلخی به لیمو می‌دهد. بعد از آن لیموها را در ظروف شیشه‌ای به همراه جاذب اتیلن قرار دهید. این کار باعث تازه ماندن لیمو ترش، در زمان طولانی می‌شود.

نگهداری لیمو ترش در سرکه

نگهداری لیموترش در سرکه و درست کردن ترشی آن، یکی از روش‌های تازه نگه داشتن لیمو ترش است. از مزایای این شیوه این است که استرس را پایین آورده و به درمان بیماری اگزما و آفت دهان کمک می‌کند. همین طور نگهداری لیموترش در سرکه، برای بیماران سرطانی و جلوگیری از سرطان خیلی موثر است.

شیوه فریز کردن لیمو ترش با فویل

رنده کردن لیموترش و گذاشتن آن در فویل یا ورقه پخت سیلیکونی یکی از شیوه‌های تازه نگه داشتن لیمو ترش است. برای این کار اول لیمو ترش را رنده کرده، آنگاه روی فویل یا ورقه‌ پخت سیلیکونی همراه با بسته‌های جاذب اتیلن در فریزر بگذارید. دقت کنید که هوای کیسه پلاستیک را خالی نموده و حتما از جاذب اتیلن و یا جاذب رطوبتی برای تازه نگه داشتن لیمو ترش استفاده کنید.

لیمو را رنده کنید

برای اینکه هم لیمو و هم رنده‌ پوست لیمو داشته باشید به روشی که گفته‌ایم عمل کنید: اول لیمو را رنده کنید و سپس آن را روی یک ورقه‌ پخت سیلیکونی خوب پخش کنید. ورقه‌ سیلیکونی را چند ساعت داخل فریزر بگذارید. پس از گذشت این زمان ورقه را بیرون بیاورید و لیموی یخ زده را از روی آن جدا کنید.

برای فریز کردن لیموهایی که پوست آن‌ها را رنده کرده‌اید، خیلی ساده آن‌ها را داخل سلفون پلاستیکی یا فویل آلومینیومی بگذارید تا خشک نشوند. لیموی پیچیده در سلفون یا فویل را درون کیسه‌ فریزر قرار دهید و تا جایی که امکان دارد هوای آن را خالی کنید. آنگاه آن‌ها را درون فریزر بگذارید یا می‌توانید لیمو را درون یک ظرف دردار ذخیره کنید.

هر وقت که لیموی رنده شده احتیاج دارید، تکه‌ای از آن را برمی دارید و باز بقیه را داخل فریزر قرار می دهید.

روش نگهداری لیمو ترش در فریزر

اگر می‌خواهید در زمستان نیز آب‎ لیمو مصرف کنید: با آب لیموگیری ساده‌ دستی یا برقی می‌توانید آب لیمو تهیه کنید. آب لیمو را پس از گرفتن داخل قالب مکعبی یخ بریزید.

نگهداری عصاره لیمو ترش در قطعات مکعبی یخ به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید آب لیموترش را برای مدتی طولانی‌تر حفظ کنید.

بعد از یخ زدن آب لیمو، قالب‌ها را درون یک کیسه‌ی فریزر بریزید و روی آن برچسب بزنید.

تازه نگهداشتن لیمو ترش

ترفندی ساده برای تازه نگه‌داشتن لیمو ترش برای یک ماه

لیمو یکی از مرکبات پرخاصیت و مفید و مورد علاقه است که می تواند خواص درمانی شگفت انگیزی داشته باشد. این میوه سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها بوده و می تواند به جذب مواد غذایی کمک کند.

می توانید آن را به تمام آبمیوه های مورد علاقه خود اضافه کنید و یا کمی از آن را در صبح میل کنید. همچنین می توانید کمی لیمو را روی میز اتاق نشیمن خود و یا روی میز آشپزخانه نگه داشته و هر موقع خواستید از آن بخورید.

اما نکته ای که حائز اهمیت است تازه و آبدار نگه داشتن لیمو است. به طوری که خشک نشده و آب خود را از دست ندهد. برخلاف دیگر سبزیجات مانند گوجه فرنگی، پیاز و حتی سیب زمینی که مردم ترجیح می دهند آن را در یخچال نگه داشته و ارزش غذایی آن را حفظ کنند.

لیمو معمولا در یخچال نگهداری نمی شود. اما در دمای اتاق هم لیمو به سرعت خواص خود را از دست می دهد چرا که ویتامین C به نور و گرما حساس است. اگر به دنبال یک راه خوب برای نگه داشتن لیمو هستید نه رها کردن آن در یخچال ایده خوبی است و نه نگه داشتن آن در دمای اتاق.

بهترین کار این است که لیمو را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال یا فریزر نگه داری کنید. کیسه های فریزر می تواند خواص لیمو را برای مدت بیشتری حفظ کنند. با قرار دادن لیمو در یخچال تنها روند تنفسی و خشک شدن آن را به تاخیر می اندازید ولی نگه داری آن در داخل فریزر می تواند این مدت را برای مدت بیشتری طولانی کند.

به علاوه توصیه می شود که لیمو را در یک جای تاریک و بدون نور نگه دارید چرا که نور می تواند خواص لیمو را از بین ببرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 4,58 از 5)
Loading...