سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

بیوگرافی کیت بلانشت + عکس

کیت بلانشت، ستاره توانا و بی‌حاشیه هالیوود (+عکس)

کیت بلانشت، ستاره توانا و بی‌حاشیه هالیوود

برنده یک جایزه اسکار، دو جایزه گوی طلایی و دو جایزه بافتا

 

کاترین الیز بلانشت معروف به کیت بلانشت (متولد: ۱۴ مه ۱۹۶۹) (به انگلیسی: Catherine Élise “Cate” Blanchett)
شروع فعالیت سینمایی از سال ۱۹۹۳
همسر: اندرو آپتون (زمان ازدواج ۱۹۹۷ تا حال حاضر)
کیت بلانشت,بیوگرافی کیت بلانشت,تصاویر کیت بلانشت

کاترین الیز “کیت” بلانشت

(متولد ۱۴ می‌۱۹۶۹) بازیگر استرالیایی سینما و تئاتر، برنده چندین جایزه قابل توجه، شامل ۲ جایزه SAG ، دو جایزه گلدن گلاب، ۲ جایزه بافتا و یک جایزه اسکار می‌باشد و نیز در ۶۴ امین جشنواره فیلم ونیز برنده بهترین بازیگر زن شد.
او شهرت خود را  در سال ۱۹۹۸ با حضور در فیلم الیزابت به کارگردانی شکار کاپور Shekhar Kapur کسب کرد، او در این فیلم نقش الیزابت ملکه اول انگلستان را بازی کرد. او همچنین شهرت خود را مدیون فیلمهای دیگری مثل نقش ملکه اِلف «ارباب حلقه‌ها»ی پیتر جکسون، نقش  ایرینا اسپالکو در «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» و نقش کاترین هپبورن در فیلم «هوانورد» مارتین اسکورسیزی می‌باشد. که این نقش جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برایش به ارمغان آورد.  او همراه با شوهرش اندرو آپتون اخیرا مدیریت کمپانی تئاتر سیدنی را برعهده گرفته اند.

زندگی و تحصیلات

بلانشت در Ivanhoe یکی از شهرهای حومه ای در ملبورن استرالیا به دنیا آمد. مادرش جین بلانشت مشاور مالی و معلم، و پدرش رابرت  “باب” بلانشت متولد تگزاس و معاون افسر نگهبان دریایى درجه‌دار نیروى دریایى آمریکا بود. پدرش وقتیکه که او تنها ۱۰ سال داشت در اثر حمله قلبی درگذشت. او دوران کودکی خودش را به اسم “دوران برونگرا، و دوران درونگرا” تشریح می‌کند. او یک برادر بزرگتر به اسم باب (مهندس کامپیوتر) و یک خواهر کوچکتر به نام Genevieve دارد. خواهر او هم در زمینه طراحی تئاتر کار می‌کند و مدرک لیسانس طراحی معماری اش را در آپریل ۲۰۰۸ کسب کرد.
بلانشت دوران ابتدایی مدرسه را در ملبورن گذرانده و سپس در کالج بانوان متودیست ادامه تحصیل داد. در همین مکان بود که عشق و علاقه اش به بازیگری شکوفا شد. او قبل از ترک کردن استرالیا به منظور مسافرتهای خارج از کشور در دانشگاه ملبورن در رشته‌های اقتصاد و هنرهای زیبا تحصیل کرد. در سن ۱۸ سالگی به مصر سفر کرد. در مصر با فردی معمولی در هتل ارزان قیمت کائیرو آشنا شد که از کیت خواست در فیلمی ‌بازی کند. فردای آن روز کیت خودش را در میان جمعیتی یافت که بوکسور آمریکایی را در فیلم Kaboria تشویق می‌کرد. او بعد از بازگشت به استرالیا برای تحصیل در موسسه ملی هنرهای نمایشی به سیدنی رفت و بعد از فارغ التحصیل شدن در سال ۱۹۹۲ کارش را در تئاتر شروع کرد.

 

کیت بلانشت

 

اولین نقش اصلی او سال ۱۹۹۳  در نمایش Oleanna بود که نقش مقابل جئوفری راش را باز کرد و برای این نقش آفرینی جایزه بهترین هنرپیشه تازه کار تئاتر سیدنی را برد. او همچنین در نمایش تحسین شده هملت به کارگردانی نیل آرمفیلد در کنار راش و ریچارد راکسبرگ نقش افلیا را بازی کرد. او در سری سریالهای کوتاه تلویزیونی Bordertown با هوگو ویوینگ در قسمت “The Loaded Boy”  اپیزود نجات پلیس نقش آفرینی کرد. بلانشت اولین فیلم بین المللی‌اش را  با یک نقش مکمل برای فیلم «جاده بهشتی» بروس برسفورد (۱۹۹۷) در نقش پرستاری استرالیایی آغاز کرد، پرستاری که در جنگ جهانی دوم توسط ارتش ژاپن دستگیر می‌شود. اولین نقش اصلی اش نیز در سال ۱۹۹۷ برای نقش لوسیندا نقش مقابل Ralph Fiennes در فیلم «اسکار و لوسیندا»  بود. تصادفا وقتیکه Peter Carey نویسنده استرالیایی کتاب «اسکار و لوسیندا»   و برنده جایزه بوکر با بلانشت در کار تبلیغاتی ملبورن همکاری می‌کردند متوجه شدند که این نویسنده با باب پدر بلانشت آشنایی داشته.

 

اولین نقش آفرینی حرفه ای بلانشت در سال ۱۹۹۸ برای نقش ملکه الیزابت اول انگلستان در فیلم الیزابت بود، که به خاطر این فیلم نیز نامزد بهترین بازیگر زن اسکار شد. اما بهترین نقش اول زن نصیب گوئینت پالترو برای فیلم «شکسپیر عاشق» شد. اما او بالاخره جایزه بافتا و گلدن گلاب را از آن خود کرد. سال بعد هم برای بازی در فیلم «آقای ریپلی بااستعداد» نامزد جایزه نقش مکمل زن شده ولی جایزه را نبرد.
بلانشت با حضور در «ارباب حلقه‌ها»ی پیتر جکسون هواداران پر و پاقرصی پیدا کرده و تحسین همگان را برانگیخت. او در هر سه فیلم نقش گالادریل را بازی کرد.
در سال ۲۰۰۵ برای نقش «کاترین هپبورن» در فیلم «هوانورد» مارتین اسکورسیزی جایزه اسکار بهترین نقش مکمل زن را از آن خود کرد.
سال ۲۰۰۶ در فیلم «بابل» در مقابل براد پیت، «آلمانی خوب» همراه با جورج کلونی و بالاخره در «یادداشت‌هایی بر یک رسوایی» در کنار جودی دنچ خوش درخشید.
در سال ۲۰۰۷ مجله تایم او را در زمره یکی از ۱۰۰فرد تاثیرگذار و بانفوذ قرار داد و مجله فوربس هم وی را به عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران زن انتخاب کرد.

 

کیت بلانشت,بیوگرافی کیت بلانشت,تصاویر کیت بلانشت
در سال ۲۰۰۷ برای در فیلم «من آنجا نیستم» زندگی باب دیلن و «الیزابت: عصر طلایی» قسمت آخر فیلم  زندگی ملکه الیزابت، به ترتیب برنده جایزه گلدن گلاب در مقام بهترین بازیگر نقش مکمل و برنده  بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره ونیز شد.  هشتادمین مراسم اسکار برای او دو نامزدی اسکار به همراه داشت: یکی بهترین بازیگر نقش اول زن برای «الیزابت: عصر طلایی» و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «من آنجا نیستم». او یازدهمین بازیگری بود که طور همزمان برای برای دو فیلم در یک سال نامزد می‌شد و اولین بازیگر زنی بود که برای فیلمی‌ دنباله دار نامزد اسکار می‌شد.

 

images

 

او پس از این در «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» استیون اسپیلبرگ و در «مورد عجیب بنجامین باتن» دیوید فینچر ظاهر شد که دراین فیلم برای بار دوم در کنار براد پیت قرار گرفت.
در ۵ دسامبر ۲۰۰۸ بلانشت در پیاده روی مشهور ‌هالیوود ستاره گرفت.
تا سال ۲۰۰۸بلانشت در ۷ فیلم ظاهر شد که نامزد اسکار شدند؛ این فیلمها عبارتند از: الیزابت (۱۹۹۸)، سه گانه ارباب حلقه‌ها (۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳)، هوانورد (۲۰۰۴)، بابل (۲۰۰۶) و مورد عجیب بنجامین باتن (۲۰۰۸).
آخرین فعالیتهای بلانشت یکی انیمیشن «پونیو» به عنوان صداپیشه و دیگری «رابین هود» ریدلی اسکات است که در این فیلم در مقابل راسل کرو بازی کرده و قرار است ۱۴ می‌۲۰۱۰ اکران شود.

 

کیت بلانشت و اندرو آپتون
کیت بلانشت و اندرو آپتون (همسر)

زندگی شخصی
اندرو آپتون شوهر کیت بلانشت در زمینه فیلمنامه نویسی فعالیت می‌کند. آنها سال ۱۹۹۶ با یکدیگر آشنا شدند. خودشان می‌گویند در نگاه اول عاشق نشدند؛ البته بعدها کیت اقرار کرد که: «او فکر می‌کرد که من یک آدم منزوی و من فکر می‌کردم که او خیلی ازخودراضی و مغرور است.». آنها در ۲۹ دسامبر ۱۹۹۷ ازدواج کردند و در حال حاضر سه پسر دارند: داشیل جان (متولد ۳دسامبر ۲۰۰۱)، رومن رابرت (متولد ۲۳ آپریل ۲۰۰۴) و ایگناتیوس مارتین (متولد ۱۳ آپریل ۲۰۰۸).
بعد از ازدواج آنها دوست داشتند که به زادگاهشان استرالیا برگردند. در نوامبر  ۲۰۰۶ کیت توضیح داد: «در آرزوی این بوده که برای فرزندانش خانه‌ای دائمی ‌و همیشگی داشته باشد تا هم به خوانده‌اش نزدیکتر باشد و هم حس وطن دوستی و علاقه اش به استرالیا ارضا شود. او خانواده اش را به منطقه‌ای به اسم Bulwarra در قسمت حومه ای Hunters Hill سیدنی برد و در یک خانه بسیار بزرگ کاخ مانند را انتخاب کرد. آنها خانه را در سال ۲۰۰۴ به قیمت ۱۰.۲ میلیون دلار استرالیا خریدند و درسال ۲۰۰۷ هم اقدام به بازسازی و تعمیر آن کردند.

 

کیت بلانشت

 

فیلمهای مهم و قابل توجه
نجات پلیس- ۱۹۹۴
Parklands- 1996
جاده بهشتی- ۱۹۹۷
Thank God He Met Lizzie- 1997
اسکار و لوسیندا- ۱۹۹۷
الیزابت- ۱۹۹۸
شوهر ایده آل- ۱۹۹۹
Pushing Tin- 1999
آقای ریپلی بااستعداد- ۱۹۹۹
مردی که گریست- ۲۰۰۰
موهبت – ۲۰۰۰
Bandits- 2001
ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه- ۲۰۰۱
کارلوت گری- ۲۰۰۱
The Shipping News- 2001
بهشت- ۲۰۰۲
ارباب حلقه‌ها: دو برج- ۲۰۰۲
ورونیکا جئورین- ۲۰۰۳
قهوه و سیگار، ۲۰۰۳
گمشده- ۲۰۰۳
ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه- ۲۰۰۳
The Life Aquatic- 2004
هوانورد- ۲۰۰۴
ماهی کوچولو- ۲۰۰۵
بابل-  ۲۰۰۶
آلمانی خوب- ۲۰۰۶
من آنجا نیستم- ۲۰۰۷
ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین- ۲۰۰۸
مورد عجیب بنجامین باتن- ۲۰۰۸
آقای فاکس شگفت انگیز- ۲۰۰۹
صداپیشگی در پونیو- ۲۰۰۹
بانو ماریان در رابین هود- ۲۰۱۰

 

تصاویر کیت بلانشت

کیت بلانشت,بیوگرافی کیت بلانشت,تصاویر کیت بلانشت

تصاویر کیت بلانشت

کیت بلانشت,بیوگرافی کیت بلانشت,تصاویر کیت بلانشت

 تصاویر کیت بلانشت

 کیت بلانشت,بیوگرافی کیت بلانشت,تصاویر کیت بلانشت

 تصاویر کیت بلانشت

 

  تصاویر کیت بلانشت

Cate-blanchett  کیت بلانشت

 تصاویر کیت بلانشت

cate-blanchett  کیت بلانشت

 تصاویر کیت بلانشت

کیت بلانشت,بیوگرافی کیت بلانشت,تصاویر کیت بلانشت

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,80 از 5)
Loading...