جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

بیوگرافی هنگامه اخوان , خواننده موسیقی سنتی+ عکس

زندگی نامه هنگامه اخوان خواننده موسیقی سنتی 

هنگامه اخوان خواننده موسیقی سنتی ایرانی که از سال ۱۳۵۴ شروع به خواندن در رادیو کرد و کار خود را با بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز کرد. اخوان با گروه های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی همکاری داشت. هنگامه اخوان کنسرت های زیادی در ایران و اروپا برگزار کرده است.

بیوگرافی هنگامه اخوان ,هنگامه اخوان خواننده ایرانی , عکس هنگامه اخوان

هنگامه اخوان ، خواننده موسیقی سنتی

 

زندگینامه هنگامه اخوان

هنگامه اخوان در سال ۱۳۳۴ در فومن دیده به جهان گشود. صدای خوش در خانواده هنگامه موروثی بود اما او تنها کسی بود که آموختن آواز را به طور جدی و حرفه ای دنبال کرد. هنگامه اخوان خواندن را از ۱۰ سالگی با آموختن آواز دشتی نزد پدرش آغاز کرد. اولین بار پدر با او در مورد قمرالملوک وزیری صحبت کرد. اخوان شخصیت قمر را نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان انسانی خیر و نیکوکار می ستود.
هنگامه اخوان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی برای دیدن خواهرش به تهران رفت. هنگام اقامت در تهران خواهر و برادرش هنگامه را تشویق به ماندن و تکمیل تحصیلات موسیقی کردند. اخوان در آزمون رادیو برای خوانندگی شرکت کرد. هنگامه در کاستی که از صدای خود ضبط و ارائه کرده بود یکی از آثار استاد تجویدی و تعدادی از ملودی هایی که پدرش به او آموخته بود اجرا شده بود. هیئت داوران متشکل از پنج نفر بود: علی تجویدی، مرتضی حنانه، حبیب ا… بدیعی، جواد معروفی و فلاح که همه از موسیقی دانان مطرح زمان بودند. سه نفر از داوران او را پذیرفته ولی دو نفر از او خواستند در آزمون دیگری شرکت کند. در آزمون دوم اخوان به دلیل ندانستن ردیف پذیرفته نشد.

 

هنگامه اخوان در کلاس های ردیف رادیو ثبت نام کرد و پس از تکمیل آموخته های خود در آزمون پذیرفته شد. هنگامه با تشویق مرحوم تجویدی اخوان نزد استاد ادیب خوانساری به آموختن ردیف و تکنیک های آوازی پرداخت. ابراهیم سرخوش (نوازنده ی مشهور تار) اغلب کلاس را به منظور کمک و همنوازی با هنرآموزان همراهی می کرد. اخوان مدت ده سال نزد استاد خوانساری تلمذ کرد. کلاس ها ابتدا در رادیو و سپس در منزل استاد تشکیل می شد.

 

هنگامه اخوان,بیوگرافی هنگامه اخوان,عکس هنگامه اخوان

عکس های هنگامه اخوان

 

هنگامه اخوان و کار در رادیو

از سال ۱۳۵۴ هنگامه اخوان شروع به خواندن در رادیو کرد و کار خود را با بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز کرد. همچنین با گروه های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی همکاری داشت. هنگامه اخوان کنسرت های زیادی در ایران و اروپا برگزار کرده است.

 

برنامه گل های تازه

هنگامه اخوان روزگاری ۱۸ سال بیشتر نداشت که تصنیف مرغ سحر او در برنامه گلهای تازه شماره ۲۰۱ رادیو پخش شد و بعد‌تر هم آواز افشاری او با آهنگسازی و نوزاندگی محمدرضا لطفی منتشر شد و این بار تصنیف «بازآمدم» بود که در دهان‌ها می‌چرخید و حتی زنده یاد پرویز مشکانیان نیز برای هنگامه که در آواز هنگامه‏ ای به پا کرده بود و تحریرهای دراوج زیبایی دوچندانی را داشت قطعه‏ ای در دشتی ساخته بود که این ترانه های اخوان در آلبوم‏های موسسه چاووش منتشر شدند و بعد از مدتی که مساله ممنوعیت پیش آمد از بازار جمع‏ آوری گردید.

 

آثار هنگامه اخوان

هنگامه اخوان از سال ۱۳۵۵ با گروه شیدا, سماعی و عارف آغاز به کار کرد و فعالیتش را با بازسازی آثار قمرالملوک وزیری شروع کرد. تصنیف دشتی “موسم گل” با شعر وحید دستگردی، آهنگ موسی خان.  تصنیف “عاشقی محنت بسیار کشید” با شعر ایرج میرزا در دستگاه همایون و آهنگ مرتضی نی داوود و آواز شور، آواز و تصنیف “مرغ سحر ناله سر کن”, “گل های ۲۰۱” در دستگاه ماهور با شعر ملک الشعرای بهار و آواز بیات، رد “گل های ۲۰۰” در دستگاه شور با شعر سعدی، آواز افشارِ “باز آمدم” با شعر مولانا و آهنگ محمدرضا لطفی با گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی، تصنیف “فروردین” در دستگاه ماهور با شعر ملک الشعرا بهار و آهنگ زرین پنجه با گروه سماعی آواز و تصنیف دشتی با گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان از زبده آثار هنـگامه اخوان است.

 

بیوگرافی هنگامه اخوان,هنگامه اخوان,عکس های هنگامه اخوان

تصاویر هنگامه اخوان

 

هنگامه اخوان از بهترین خوانندگان زن ایران

استاد نصرالله ناصح‌پور در مورد وی گفته‌است: هنگامه اخوان یکی از بهترین خوانندگان زن ایرانی و صدای او یادآور صدای آسمانی قمر است. با این‌ حال لازم به ذکر است که عمده آثار به‌جای‌مانده از اخوان منحصر به بازخوانی‌های تصنیف‌ها و آوازهای زنده‌یادان قمرالملوک وزیری و روح‌انگیز است. لذا اخوان همانند بیشتر هم‌دوره‌هایش (پریسا، سوسن مطلوبی و…) را نمی‌توان صاحب‌سبک دانست ولو اینکه گستره و جذابیت صدا و تکنیک او از دو نفر نامبرده دیگر بسیار افزون‌تر بود.

 

هنگامه اخوان در چهارمین مجمع عمومی کانون خوانندگان خانه موسیقی به عنوان رئیس این کانون انتخاب شد. از شاگردان ایشان می‌توان تارا تیبا و پرواز همای سرپرست و خواننده گروه مستان را نام برد.

 

ادامه ی فعالیت هنری هنگامه اخوان پس از انقلاب

هنگامه اخوان پس از مدت ها خاموشی سال ۱۳۶۳ از سوی آرشیو صدا وسیما دعوت به همکاری شد و به عنوان کارشناس آرشیو در انجمن حفظ و اشاعه ی موسیقی ایرانی, سرگرم به کار شد. اخوان در خلال سال های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰ هم در سمت مربی آواز در آن انجمن به فعالیت پرداخت ولی به دلیل مشکلاتی که پیش آمد از ادامه ی کار منصرف شد و در کلاس های خصوصی به تعلیم آواز بانوان سرگرم شد. هنگامه از سال ۱۳۷۰ با سرپرستی گروه موسیقی «بهار» چند کنسرت برای بانوان اجرا کرده است.

 

منبع:بیتوته

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,17 از 5)
Loading...