سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

بهترین روش درس خواندن

 

بهترین روش درس خواندن

مدل درس خواندن خود را عوض کن !

بسیاری افراد از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. ممکن است تاکنون روش های مطالعه مختلفی را امتحان کرده باشیم از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق که گاهی برایمان نتیجه بخش بوده و گاهی هم خیر. به شما پیشنهاد می کنیم روش زیر را امتحان کنید. یک روش موثر برای بهتر فهمیدن و بهتر حفظ کردن مفاهیم و اطلاعات کلیدی روش PQRST است که در زبان فارسی به آن روش «پس خبا» می گویند.

 

نام این روش برگرفته از نخستین حرف نام هر یک از مراحل پنگانه مطالعه متون است. در این مطلب هم پنج مرحله این روش را توضیح داده ایم و هم روش های دیگر درس خواندن را پیشنهاد کرده ایم.

روش درس خواندن PQRST

۱- پیشخوانی یا مرور اجمالی (PREVIEW)

در قدم اول، باید فصل معین و مورد نظر کتاب را به طور کلی مرور کنید تا با موضوعات کلی مطرح در آن آشنا شوید. برای این منظور، به فهرست و عناوین بخش های مختلف و تصاویر و نمودارها نگاهی بیندازید و در نهایت چکیده فصل را با دقت مطالعه کنید. این مرحله تصویر کلی از مطالب فصل و سازمان بندی آن را برای شما نمایش می دهد.

 

۲- سوال کردن (QUESTING)

قبل از مطالعه مطالب هر بخش، نخست عناوین آن بخش (عناوین اصلی و فرعی) را بخوانید. سپس در حین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید که بعدا باید به آنها پاسخ دهید.

 

۳- خواندن (READING)

در این مرحله، مطالب را کامل بخوانید و سعی کنید به سوالاتی که در مرحله قبل مطرح شده بود پاسخ دهید. زیر قسمت های مهم هم خط بکشید.

 

۴- به خود پس دادن(SELF-RECITATION)

بعد از خواندن هر فصل، سعی کنید مطالب مهم آن قسمت را به یاد بیاورید و اطلاعات را از حفظ بگویید. چنانچه تنها هستید، آنچه یاد گرفته اید را بلند بگویید؛ بعد با متن کتاب تطبیق دهید تا مطمئن شوید درست به یاد آورده اید. این کار به سازماندهی ذهن تان کمک می کند.

 

۵- آزمون (TEST)

پس از خواندن مطالب فصل، باید به آزمون و مرور مطالب پرداخت. نخستین مرور فصل باید بلافاصله پس از خواندن آن انجام شود.

 

شیوه های صحیح مطالعه چند مزیت دارد:

* میزان یادگیری را افزایش می دهد.

* زمان مطالعه را کاهش می دهد.

* مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

 

چند نکته طلایی در مطالعه صحیح

۱- عشق و علاقه به مطلب (بی استعدادترین افراد کاری را که مورد توجه و علاقه شان است، در کوتاه ترین مدت و به بهترین شکل انجام می دهند.)

۲- تا قبل از مرور فصل قبل سراغ جدیدتر نروید.

۳- در طول مطالعه به هدف نهایی خود از یادگیری مطالب بیندیشید.

۴- زیر مطالب مهم با خودکار آبی و مطالب خیلی مهم با خودکار قرمز خط بکشید. مطالب فرّار را در حاشیه کتاب با جزوه یادداشت کنید.

۵- خلاصه نویسی کنید.

ماهنامه سپیده دانایی – زهرا صابر، کارشناس روانشناسی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 4,14 از 5)
Loading...