سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

با عجیب‌ترین موجودات جهان آشنا شوید

عجیب‌ترین موجودات کشف شده در جهان

در این پست با تعدادی از عجیب‌ترین موجودات که توسط کاوش‌گران و دانشمندان کشف شده‌اند آشنا می شوید. برخی از این موجودات بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند.

هر چند وقت یک بار، خبری از گوشه و کنار جهان به گوش می رسد که دانشمندان توانسته اند یک حیوان جدید را در این کره خاکی کشف کنند.

پیش از تماشای عجیب‌ترین موجودات ، بهتر است بدانید که اسامی اغلب این موجودات اصولا به گونه ای انتخاب نشده اند که برای ما فارسی زبان ها به راحتی قابل تلفظ باشند؛ هر چند بسیاری از نام های فارسی سازی شده اند. به هر حال اگر از پس تلفظ بعضی از این موجودات برنیامدید، از خودتان نا امید نشوید!

با هم به تماشای عجیب‌ترین موجودات جهان می نشینیم.

 

خوکچه دریایی، اسکوتوپلان (Scotoplane)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

خوکچه دریایی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده 

 
این موجود دریایی کوچک که در کف دریاها زندگی می کند، عمدتا با نام خوکچه دریای شناخته می شوند. خوکچه های دریایی، ۱۵ سانتی متر طول دارند و زندگی شان را در میان شن و لاشه های کف دریا می گذرانند. آن ها در عمق ۳ تا ۵ هزار متری در زیر سطح آب مشغول خوردن گل و لای هستند و با این کار در واقع مواد مغذی که از بالاتر به کف دریا رسیده اند، می بلعند. این موجودات حلقه ای مهم از زنجیره غذایی دریا را تشکیل می دهند.

 

آبیسینی نوک شاخ زمینی (Abyssinian ground hornbill)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

آبیسینی نوک شاخ زمینی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده 

 
بوکوروس آبیسینکوس یک پرنده آفریقایی است که شمال استوا یافت می شود. جنس نر این پرنده دارای کسیه ای قرمز رنگ زیر گلویش است. البته جنس ماده هم دقیقا کیسه ای مشابه را دارد؛ با این تفاوت که رنگ آن آبی است.

 

قورباغه ماهی خط خطی (Striated frogfish)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

قورباغه ماهی خط خطی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
این ماهی زیبا و عجیب کوچک (فراگ فیش) که تنها ۲۰ سانتی متر طول دارد، می تواند در مواقع لازم رنگ خود را عوض کند. این ماهی رنگدانه های زیادی در پوست خود دارد که به کمک آن ها  الگوی پوست خود را تغییر می دهد. همچنین این ماهی از استراتژی خوبی برای شکار استفاده می کند. اولین شعاع باله در پشت این ماهی به صورت آزاد است که باعث شده، شبیه به یک کرم به نظر برسد. این اندام کرم مانند کارش جذب ماهی هایی است که به تصور خوردن یک وعده غذایی خوشمزه به سمت قورباغه ماهی شنا می کنند و خودشان به یک وعده غذایی تبدیل می شوند.

 

دلفین نهنگی پوزه کوتاه (Irrawaddy dolphin)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

دلفین نهنگی پوزه کوتاه یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
دلفین نهنگی پوزه کوتاه در آب های شور زندگی می کند. سر این دلفین بزرگ و گرد است و بر خلاف چیزی که بیشتر نهنگ ها و دلفین ها، دلفین نهنگی تقریبا هیچ پوزه ای ندارد که باعث ظاهر عجیب این حیوان می شود.

 

خفاش ماهی لب قرمز (Red lipped Bat Fish)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

خفاش ماهی لب قرمز یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
این ماهی عجیب و غریب در اعماق دریا در اطراف جزیره گالاپاگوس یافت می شود. این ماهی اصلا شناگر خوبی محسوب نمی شود و از باله های تغییر یافته خود برای حرکت به این سو و آن سو استفاده می کند. علت نام گذاری این جانور هم احتمالا نیازی به توضیح ندارد. این ماهی بد اخلاق از میگوها، ماهی های کوچک و خرچنگ ها تغذیه می کند.

 

میگوی آخوندکی (Mantis shrimp)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

میگوی آخوندکی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
بر خلاف اسمش، این موجود (منتیس شریمپ) نه میگوست و نه آخوندک! ولی مهم نیست. هر چه باشد ظاهر زیبای آن ها هر کسی را شیفته خود می کند. طول میگوی آخوندکی حدود ۳۰ سانتی متر است. میگوی آخوندکی یکی از پیچیده ترین چشم ها را در میان انواع جانوران دارد و قادر است طیف وسیعی از نورهای مختلف را ببیند. انبرک های این جانور بسیار قدرمند است که برای شکار حیوانات کوچک استفاده می شود. در ضمن بهتر است این جانور در فضای بسته به خصوص آکواریوم نگهداری نشود، زیرا می تواند با یک ضربه آن را بشکند!

 

آرمادیلوی پری وار صورتی (Pink Fairy armadillo)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

آرمادیلوی پری وار صورتی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
شاید حتی انیماتورهای ژاپنی هم از پس خلق چنین موجود عجیب و غریب و بانمکی برنیایند! آرمادیلوی پری وار صورتی در واقع یک پستاندار است که به خاطر بدن پشمالو و یک سپر محکم روی پشتش، ظاهری متفاوت نسبت به بقیه پستانداران پیدا کرده است. البته گونه های آرمادیلو به طور کلی شکل و شمایلی غیر معمول دارند ولی در میان آن ها آرمادیلوی پری وار صورتی متمایزتر به نظر می رسد. اگر می خواهید این موجود عجیب را از نزدیک ببینید باید یک سفر کوتاه (!) به آرژانتین داشته باشید و به دنبال لانه مورچه ها باشید، زیرا مورچه ها و لاروها غذای این پستاندار را تشکیل می دهند.

 

خرچنگ مشت زن (boxer crab)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

خرچنگ مشت زن یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
چرا به این خرچنگ ها مشت زن گفته می شود؛ دلیلش واضح است. انبرک های عجیب این خرچنگ که برای گرفتن ذرات ریز در آب طراحی شده اند، باعث شده که این خرچنگ زیبا و ظریف شبیه به یک بوکسور حرفه ای به نظر برسد. این خرچنگ زندگی خود را از طریق همزیستی مسالمت آمیز با شقایق های دریایی می چرخاند. این خرچنگ کوچک از شقایق دریایی محافظت می کند و در عوض ذرات بیشتری را برای شکار به دست می آورد که یک موقعیت برد-برد را برای هر دو طرف ایجاد می کند.

 

نرم پشت غول آسای آسیایی (Asian giant softshell turtle)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

نرم پشت غول آسا یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
حتما می توانید شباهت هایی میان این موجود عجیب با لاک پشت پیدا کنید. تفاوت اصلی این موجود با لاک پشت، در لاک آن هاست. با آن که نرم پشت غول آسای آسیایی جزو گونه لاک پشت ها به حساب می آید، پشت آن بر خلاف لاک پشت های دیگر سفت نیست. این لاک پشت از نظر دسته بندی جزو لاک پشت های آب شیرین محسوب می شود؛ هر چند ۹۵ درصد عمر خود را در زیر شن و بدون حرکت می گذارند!

بنابراین اگر در یکی از کشور های جنوب شرقی آسیا در حال قدم زدن در ساحل بودید و ناگهان یک موجود پهن، گوشتی با رنگ زیتونی از زیر پایتان در آمد، تعجب نکنید.

 

اژدهای آبی (Blue Dragon)

عجیب‌ترین موجودات جهان

اژدهای آبی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
اژدهای آبی از نرم تنان دریایی محسوب می شود. این موجودات که به فرشته های آبی نیز شهرت دارند از لیسه های دریایی لجن نشین به حساب می آیند و از موجودات دریایی کوچک تر تغذیه می کنند. با آن که زیبایی این موجود دریایی خیره کننده است، شاید اگر آن ها در اندازه واقعی ببینید چندان شگفت زده نشوید، چون طول این موجود حدود ۳ سانتی متر بیشتر نیست.

 

پولک پوست زمینی (Ground pangolin)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

پولک پوست زمینی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
احتمالا با دیدن این موجود اولین اسمی که به ذهن می رسد، دایناسور است. این موجود عجیب و غریب که در آفریقا زندگی می کند پانگولین (pangolin) نام دارد و یکی از قدیمی ترین پستانداران روی زمین است. شاید به همین دلیل باشد ظاهر آن ها شباهت زیادی به دایناسورها و موجودات ماقبل تاریخی دارد. سطح بدن این حیوان از فلس های بسیار سخت پوشیده شده است که تقریبا نفوذ ناپذیر هستند. این حیوان وقتی احساس خطر می کند خودش را گرد کرده و مانند دژ مستحکم از بخش آسیب پذیر بدنش، یعنی شکم، محافظت می کند. پانگولین ها ناخن هایی بلند و منحنی شکل دارند که برای کندن زمین بسیار مناسب است، ولی برای راه رفتن اصلا کارایی ندارد! برای همین آن ها هنگام راه رفتن مجبورند روی بخش عقبی پاهای جلوی خود راه بروند و پنجه های خود را به سمت بالا نگه دارند تا راه رفتن برای آن ها ممکن شود.

 

شب پره پشمالویی ونزوئلایی (Venezuelan Poodle Moth)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

شب پره پشمالو یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
این گونه از شب پره ها که بی شباهت به موجودات فضایی هم نیست، در سال ۲۰۰۹ کشف شد. از آن جا که این گونه نسبتا جدید است، هنوز چیز زیادی در مورد آن ها نمی دانیم؛ بنابراین در این مورد باید به لذت بردن از تصویر بسنده کنید.

 

مورچه پاندا (Panda ant)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

مورچه پاندا یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
با آنکه این موجود مورچه پاندا نامگذاری شده است، نوعی زنبور به شمار می آید. ظاهر زیبا و دو رنگ این زنبور ها ما را به یاد خرس های پاندای بی آزار و مهربان می اندازد، ولی گول ظاهرشان را نباید خورد. مورچه پاندا اصلا با شما شوخی ندارد و اگر به او نزدیک شوید، با نیش زهرآگین خود از شما پذیرایی می کند. اگر هم از این زنبور نیش خوردید، بهتر است به فکر اشهد خواندن باشید، چون نیش این زنبور بسیار قوی است و به آن لقب گاوکش (Cow Killer) داده اند.

 

دیو کوسه، گوبلین شارک (Goblin shark)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

دیو کوسه یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
میتسوکورینا اوستونی گونه هایی بسیار نادر از کوسه ها هستند که گاهی به آن ها فسیل زنده هم گفته می شود. اگر دوباره نگاهی به تصویر این موجود عجیب بیندازید، خودتان دلیل آن را خواهید فهمید. این گونه که عمری به قدمت ۱۲۵ میلیون سال دارد، دارای پوزه ای بسیار کشیده است. آرواره های این کوسه بسیار برآمده و دندان های آن برآمده و صورتی رنگ است. چنین چیزی در هیچ کوسه دیگری قابل مشاهده نیست. طول این جانور ۳ تا ۴ متر است و در عمق ۱۰۰ متری در دریاها زندگی می کند. خوشبختانه این ماهی ترسناک، کاری به انسان ها ندارد و شکار خود را از میان سخت پوستان و ماهی های کف آب و در اعماق زیاد انتخاب می کند. سلاح خاص این کوسه هم در پوزه دراز آن نهفته است. این بخش از بدن او دارای گیرنده های زیادی است که می تواند میدان الکتریکی بسیار ضعیف اطراف بدن ماهی ها را تشخیص دهد.

 

آی-آی (Aye-Aye)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

آی آی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
آی-آی نام یک نوع میمون پوزه دار و ترسناک است که در جنگل های ماداگاسکاری زندگی می کند. حما شما هم قبول دارید که این میمون ترسناک شباهت زیادی به موجودات ماوراء الطبیعه دارد! صرف نظر از قیافه عجیب این میمون، نکته دیگری هم هست که این جانور را خاص کرده است. این میمون یک انگشت بسیار بلند دارد که با آن به تنه درخت ها ضربه می زند و به این طریق از وجود کرم ها و حشرات در داخل آن آگاه می شود. بعد با پنجه هایش تنه درخت را کنده و با همین انگشت بلند و عجیبش حشره نگون بخت را بیرون می کشد و میل می کند.

 

حباب ماهی (Blob fish)

عجیب‌ترین موجودات کشف شده

حباب ماهی یکی از عجیب‌ترین موجودات کشف شده

 
چهره حباب ماهی به غیر از شگفت زدگی، احتمالا دل شما را هم به رحم می آورد. گوشت و بافت های بدن حباب ماهی ژلاتینی هستند و همین باعث شده که ما این ماهی را به شکل یک چهره ناراحت، با دماغی بزرگ و پهن و لب هایی افتاده ببینیم. جالب است که بدانید چگالی بدن این ماهی آنقدر کم است که حتی از آب هم سبک تر است و همین باعث می شود که حباب ماهی بدون نیاز به صرف انرژی زیاد در کف دریا حرکت کند. از آن جایی که این ماهی عملا هیچ عضله ای ندارد، استراتژی عجیبی برای غذا خوردن دارد. در واقع این ماهی هیچ کاری انجام نمی دهد و همین طور که به سمت جلو حرکت می کند، مواد مغذی و قابل خوردن را به سمت دهان خود هدایت می کند.

 

منبع:تابناک باتو – عباس رهامی

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 37, میانگین امتیاز: 4,30 از 5)
Loading...