سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آیا مواد بی حسی دندانپزشکی روزه را باطل می کند؟

image_13930410904614

مواد بی حسی دندانپزشکی روزه را باطل می کند؟

 

بسیاری از شهروندان با تصور اینکه انجام اعمال دندانپزشکی، روزه آنها را باطل می کند از مراجعه به دندانپزشک در ماه مبارک رمضان خودداری می کنند که این موضوع، بعضا مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد می کند.این درحالیست که برخی مراجع تقلید، بسیاری از امور دندانپزشکی در حین روزه داری را بلامانع می دانند و افراد می توانند با مراجعه به استفتائات مراجع تقلید خود از احکام آن مطلع شده و با اطمینان از باطل نشدن روزه خود برای موارد ترمیمی و درمانی به دندانپزشک مراجعه کنند.

یک متخصص دندانپزشکی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به استعلام دندانپزشکان از برخی مراجع تقلید درخصوص فعالیت های دندانپزشکی در حین روزه داری اشاره کرد و گفت: برپایه این استعلام ها، انجام امور عمومی و تزریق مواد بی حسی دندانپزشکی، روزه را باطل نمی کند.

دکتر «کاوه محمدیان» افزود: برخی از امور دندانپزشکی مانند ارتودنسی، نیازی به بی حسی ندارد زیرا دهان، شستشوی زیاد نمی خواهد و ابزارهایی همچون توربین های تراش دندان نیز چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای فعالیت های عمومی دندانپزشکی که به منظور ترمیم دندان ها، عصب کشی یا زیبایی انجام می شود، نیاز به تزریق مواد بی حسی است و از آنجا که این دسته از مواد، جزو ویتامین ها یا مواد مغذی به شمار نمی آید روزه را باطل نمی کند.

محمدیان یادآور شد: این درحالیست که دستگاه های مکنده قوی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که تمام آبی که وارد دهان بیمار می شود را جمع و خارج می کند.

این متخصص دندانپزشکی اظهار کرد: فقط در برخی جراحی های دندانپزشکی ممکن است بیمار دچار افت قندخون و ضعف عمومی بدن شود یا نیاز به مصرف داروهای مکمل داشته باشد که در اینصورت به افراد توصیه می شود هنگام روزه داری به دندانپزشک مراجعه نکنند.

بسیاری از شهروندان با تصور اینکه انجام اعمال دندانپزشکی، روزه آنها را باطل می کند از مراجعه به دندانپزشک در ماه مبارک رمضان خودداری می کنند که این موضوع، بعضا مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد می کند.

این درحالیست که برخی مراجع تقلید، بسیاری از امور دندانپزشکی در حین روزه داری را بلامانع می دانند.

به عنوان مثال، برخی مراجع تقلید بر افراد روزه دار احتیاط واجب دانسته اند که از تزریق آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کنند اما به حکم آنها تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به عنوان دارو به کار می رود، در مدت روزه داری اشکال ندارد.

در برخی درمان های دندان پزشکی مانند درمان ریشه (عصب کشی) یا جراحی لثه، دندانپزشک ممکن است دندان را به صورت موقت پانسمان کند که این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد؛ حتی در این موارد نیز براساس نظر مراجع تقلید، فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد.

 

برخی استفتائات مراجع عالیقدر دراین زمینه:
**احکام مقام معظم رهبری، آیت الله العظمی خامنه ای: استفاده از آمپول هایی که برای بی حسی به کار می رود برای روزه دار مانعی ندارد

در استفتاء شماره ۱۸۹ از مجموعه استفتائات مقام معظم رهبری درباره احکام تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان، سوال شده است.

معظم له در پاسخ به این سوال اظهار کردند: ˈاحتیاط واجب آن است که روزه‏دار از آمپول های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می ‏شود و نیز انواع سرم ‏ها خودداری کند، لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می ‏شود و نیز آمپول هایی که برای بی‏حسّ کردن به کار می ‏رود، مانعی نداردˈ.

همچنین در استفتاء شماره ۱۹۳ این سوال مطرح شده که آیا کارهای دندانپزشکی از قبیل کشیدن دندان، عصب کشی، بی حسی، پر کردن، روزه را باطل می کند؟

پاسخ مقام معظم رهبری به این پرسش این است که ˈاگر چیزی وارد حلق نشود، روزه صحیح استˈ.

 

*** احکام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی درباره پرکردن دندان در ماه مبارک رمضان
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در یکی از استفتائات درباره حکم پرکردن دندان در ماه رمضان، تاکید کردند:

ˈ پر کردن، جرم‎گیری و کشیدن دندان در ماه رمضان برای پزشکان مانعی ندارد و برای شخص روزه‎دار، زمانی جایز است که مطمئن باشد خون یا آبی که به وسیله دستگاه، وارد فضای دهان می‎شود، فرو نخواهد رفت. والله العالمˈ

 

– تزریق سرم یا آمپول

 

این مرجع عالیقدر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شخص روزه دار در ماه مبارک رمضان، می تواند سرم یا آمپول، تزریق کند؟، تصریح کردند :ˈاحتیاط مستحب آن است که از استعمال آمپول و سرم خودداری کند و اگر لازم شد و تزریق کرد، روزه اش باطل نمی شود.ˈ

 

***احکام آیت الله العظمی مکارم شیرازی :
در یک استفتاء، دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی درباره امور دندانپزشکی در ایام روزه داری مورد پرسش قرار گرفت با این مضمون که ˈ در ترمیم و قالب گیری دندان، از موادّی استفاده می شود که قابل حل شدن با آب دهان است و مزّه آن چشیده می شود، آیا برای روزه اشکال دارد؟

در پاسخ این مرجع تقلید آمده است :ˈاگر آب دهان را بیرون بریزد اشکالی نداردˈ.
تعداد دیگری از مراجع عظام نیز نظرات مشابهی درباره مراجعه به دندانپزشک در ایام روزه داری ارائه کرده اند.

منبع:salamatnews.com
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...