سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آنچه در مورد لیزر موهای زائد غلط است!

فواید و مضرات لیزر موهای زائد 

لیزر موهای زائد را کم و نازک می کند، اما باعث از بین رفتن آنها نمی شود. لیزر به دلیل وارد کردن نور با سرعت بالا به داخل بافت پوست برای سوزاندن ریشه موهای زائد، باعث ایجاد کمی درد و سوزش می شود، اما این درد، قابل تحمل و بسیار زودگذر خواهد بود.

لیزر موهای زائد

لیزر باعث از بین رفتن موهای زائد می شود‎

 

لیزر باعث از بین رفتن موهای زائد می شود

لیزر موهای زائد را کم و نازک می کند، اما باعث از بین رفتن آنها نمی شود. ما معمولا ۴ تا ۶ جلسه لیزر را به فاصله ماهی یک بار برای صورت و به فاصله سه ماه یک بار برای بدن تکرار می کنیم. معمولا با انجام ۴ تا ۷ جلسه لیزر، تعداد موها خیلی کمتر می شود.البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی نداشته باشد، در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد زیاد است و لیزر موهای زائد فایده ای نخواهد داشت. پس اگر در آزمایش ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارید، می توانید لیزر را شروع کنید، اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، تعداد موهای زائد را هرگز صفر نمی کند.

خیلی ها گمان می کنند اگر رشد موهای زائدشان بعد از ۲ تا ۳ جلسه لیزردرمانی متوقف شد، دیگر نیازی به ادامه درمان وجود ندارد. این در حالی است که در هر مرحله از لیزر، تنها فولیکول موهایی که در فاز رشد قرار دارند، تحت تاثیر اشعه لیزر قرار می گیرند و از بین می روند.

به عبارت ساده تر، زمانی که شما برای لیزر موهای زائد خود به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است برخی از موها در فاز استراحت باشند و لیزر کوچک ترین تاثیری روی آنها نگذارد. به این ترتیب، شما باید ۴ تا ۶ جلسه موهای زائد خود را لیزر کنید تا در نهایت، تمام موها در فاز رشد، با اشعه لیزر تماس پیدا کنند. البته در بهترین شرایط هم، امکان رشد مجدد ۲۵ درصد موهای لیزر شده وجود خواهد داشت.

 

لیزر برای پوست های تیره و موهای روشن مناسب نیست

زمانی که انجمن پوست آمریکا اعلام کرد افراد با پوست های روشن و موهای تیره، بهترین گزینه برای انجام لیزر موهای زائد هستند، خیلی از افرادی که پوست های تیره یا موهای کرکی و روشن داشتند، از انجام لیزر منصرف شدند. اما بهتر است این گروه از افراد بدانند نسل های ابتدایی دستگاه های لیزر موهای زائد، طول موج های کوتاهی داشتند و فقط فولیکول های تیره مو را تحت تاثیر قرار می دادند.
به همین دلیل هم گاهی این دستگاه ها، رنگ پوست تیره را با فولیکول سیاه مو اشتباه می گرفتند و با وارد کردن حرارت روی رنگدانه های پوست های تیره، سوختگی های شدیدی را در برخی از طرفداران لیزر موهای زائد ایجاد می کردند.

این در حالی است که این روزها، دستگاه های لیزری مانند دایود یا ndYAG و با طول موج های بالا به بازار آمده اند که عمق نفوذ بیشتری به پوست دارند و خطر سوختگی را برای پوست های تیره کمتر می کنند. ضمن اینکه دستگاه های شبه لیزر جدیدی مانند آی پی ال هم در بازار وجود دارند که اثر خوبی در از بین بردن موهای روشن، سفید و کرکی خواهند داشت.

 

لیزر موهای زائد در نواحی شکم و پهلو باعث ناباروری می شود

یکی از نادرست ترین باورهای رایج درباره لیزر موهای زائد، این است که این روش درمانی باعث آسیب رساندن به تخمدان ها و افزایش خطر ناباروری می شود. این در حالی است که عمق نفوذ اشعه این نوع لیزر به داخل پوست، تنها تا حد ریشه یا فولیکول موهاست و به لایه دوم پوست هم نمی رسد؛ چه برسد به اینکه بخواهد روی ارگان های داخلی مانند تخمدان ها، تاثیر منفی بگذارد و باعث ناباروری شود.

بهتر است بدانید تاکنون هیچ تحقیقی در هیچ کجای دنیا نتوانسته این مساله را اثبات کند که لیزر موهای زائد می تواند باعث ناباروری شود، یا اگر در دوران بارداری انجام شود، روی جنین تاثیر منفی می گذارد. به عبارت ساده تر، با اینکه ممنوعیت انجام هر نوع لیزری در دوران بارداری توصیه می شود، اما ممنوعیتی برای لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود ندارد.

 

لیزر موهای زائد دردناک است

لیزر باعث از بین رفتن موهای زائد می شود‎

 

لیزر موهای زائد باعث ضخیم شدن موهای کرکی می شود

تجربه برخی افراد از لیزر موهای زائد به آنها نشان داده است که لیزر می تواند باعث تیره و ضخیم شدن موهای کرکی شود. از این رو به دیگران توصیه می کنند دور لیزر موهای زائد را خط بکشند. این در حالی است که اگر شما تحت نظر یک پزشک متخصص پوست و آشنا با دستگاه لیزری که استفاده می کند، این کار را انجام دهید، دچار چنین مشکلی نخواهید شد.

به عبارت ساده تر، زمانی لیزر موهای زائد باعث ضخیم و تیره شدن موهای کرکی می شود که محدوده پوست برای انجام لیزر و طول موج مناسب برای تابش در نظر گرفته نشود. در این صورت، گرمای غیرطبیعی ایجاد شده روی پوست بر موهای کرکی تاثیر می گذارد و آنها را تحریک به تیره و ضخیم تر شدن می کند. به همین دلیل هم متخصصان همیشه توصیه می کنند لیزر را زیر نظر متخصصان پوست و در کلینیک های معتبر انجام دهید.

 

در تابستان نمی شود لیزر موهای زائد انجام داد

یکی از رایج ترین باورهای نادرست درباره لیزر موهای زائد این است که در تابستان نمی شود لیزر کرد. ریشه این باور هم از آنجا آمده که بسیاری از متخصصان توصیه می کنند برای پیشگیری از ایجاد لک پوستی ناشی از تماس با نور آفتاب، از انجام لیزر برای جوان سازی یا پاک سازی پوست در فصل تابستان (به دلیل نازک کردن پوست) خودداری کنید، اما لیزر موهای زائد، تاثیری در نازک شدن پوست ندارد. بنابراین ممنوعیتی هم برای انجام آن در هیچ فصلی از سال هم وجود نخواهد داشت.

 

لیزر موهای زائد دردناک است

لیزر به دلیل وارد کردن نور با سرعت بالا به داخل بافت پوست برای سوزاندن ریشه موها، باعث ایجاد کمی درد و سوزش می شود، اما این درد، قابل تحمل و بسیار موقتی خواهد بود.
میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی متر است، بنابراین اصلا به بافت های داخلی بدن نمی رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند

برخی از افراد آستانه درد پایینی دارند و نمی توانند همین میزان اندک از درد را هم تحمل کنند.

به همین دلیل هم استفاده از اسپری یا پمادهای بی حس کننده، حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه قبل از لیزر برای رفع درد ناشی از این کار بسیار موثر خواهد بود.

 

لیزر موهای زائد هیچ عارضه ای ندارد

اینطور نیست. اگر فرد آفتاب گرفته باشد (برنزه کردن پوست)، ممکن است پوستش در اثر لیزر بسوزد و جای آن لک های سفیدی ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت های لازم را رعایت نکنید، یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کنید و تاول ایجاد شود، ممکن است جای زخم، اسکار باقی بماند.

علاوه بر این اگر پزشکی که لیزر را انجام می دهد، تبحر کافی در این کار نداشته باشد و شرایط دستگاه را بر اساس رنگ پوست بیمار به درستی تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول در پوست شود.

 

لیزر موهای زائد روی اجزای داخلی بدن تاثیر بد می گذارد

خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می شود، هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی متر است، بنابراین اصلا به بافت های داخلی بدن نمی رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی کند، بلکه فقط تا قسمت های سطحی از پوست نفوذ می کند.

 

همه می توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند

کسانی که باردار هستند، کسانی که بیماری های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل شان مجبورند ساعت های طولانی زیر نور آفتاب باشند، نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند. همچنین کسانی که در محل مورد نظر برای لیزر، عفونت یا زخم دارند، باید بعد از بهبودی عفونت و زخم شان، از لیزر موهای زائد استفاده کنند.

 

منبع:بیتوته

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...