پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آموزش مسائل جنسی به کودکان [باید ها و نباید ها]

چگونه با کودک در مورد رابطه جنسی حرف بزنیم

آموزش مسائل جنسی لزوما نباید به صورت بحث مستقیم باشد. نشانه ها و کنجکاوی های کودکتان را تشخیص دهید و در مواقع نیاز، توضیحات لازم را به او بدهید.

آموزش مسائل جنسی به صورت بسیار سربسته و مبهم در دروس علوم به کودکان آموزش داده می شود. اما در طول سنین کودکی معمولا سوالات خاصی در مورد مسائل جنسی برای تمام کودکان پیش خواهد آمد. اگر نمی دانید در پاسخ به سوالات جنسی کودک چه بگویید بهتر است ادامه این مطلب را با دقت بخوانید و در سوالات بعدی کودکتان از آن استفاده کنید.

سوالات دقیق به جواب های دقیق نیاز دارد

کودکان نوپا و پیش دبستانی اغلب سوالاتی در مورد تولد نوزادان می پرسند و معمولا با پاسخ های سر بسته و مبهم راضی می شوند. اما کودکان مدرسه ای ممکن است سوالات دقیق تری در مورد نوزادان و تمایلات جنسی (و یا حتی در مورد روابط جنسی) بپرسند. اگر سوال کودک شما در مورد مسائل جنسی پیچیده (و یا شرم آور) باشد و نتواند از شما بپرسد، ممکن است برای دریافت پاسخ به دوستان و یا سایر منابع اطلاعاتی روی بیاورد. لذا به کودکانتان اجازه بدهید که آزادانه در مورد مسائل جنسی سوال بپرسند.

هنگامی که کودک مدرسه ای شما در مورد روابط جنسی سوالی می پرسد، از او بخواهید که هر چه در این مورد میداند را بگوید. سعی کنید تمام تصورات نادرست او را تصحیح کنید و به اندازه لزوم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار او بگذارید. هرگز به سوالات کودکتان نخندید و برای نام بردن اندام های جنسی از نام های اختصاری استفاده نکنید. این کار باعث می شود که این تابو به وجود بیاید که نباید در مورد این اندام ها حرف زد. این قضیه می تواند باعث بروز مشکلات بسیار جدی و خطرناکی در آینده شود.

این مثال ها می توانند الگوهای مناسبی برای پاسخ های شما باشند:

نعوظ چیست؟

شما می توانید بگوئید که “آلت تناسلی پسر ها در حالت عادی نرم است اما گاهی اوقات سخت می شود و راست می ایستد. به این حالت نعوظ گفته می شود.” همچنین می توانید بسته به سن کودکتان در مورد علت نعوظ و همچنین در مورد نعوظ در هنگام خواب و بعد از تحریک شدن نیز توضیح دهید. شاید حتی لازم باشد در مورد ارضا شدن در خواب نیز به وی توضیحاتی بدهید.
دوره قاعدگی چیست؟ شما می توانید بگوئید که “دوره قاعدگی به این معنی است که بدن یک دختر به آن اندازه رشد پیدا کرده و بالغ شده است که می تواند باردار شود.” در مورد این قضیه که قاعدگی بخشی از چرخه تولید مثل است نیز توضیح دهید. ممکن است لازم شود در مورد خونریزی قاعدگی و محصولات بهداشتی مورد نیاز نیز توضیحاتی بدهید.
رابطه جنسی چیست؟ اگر کودک شما در مورد مکانیزم تولید مثل کنجکاو بود، صادق باشید. شما می توانید بگوئید که “مرد آلت تناسلی خود را داخل واژن زن می کند” حتی می توانید تصاویری گرافیکی نیز برای او بکشید و یا به او نشان دهید. فراموش نکنید که کودک شما پاسخ سوالات خود را به هر شکلی که شده پیدا خواهد کرد، لذا بهتر است خودتان این کار را انجام دهید تا اینکه او به منابع نا معتبر و خطرناک روی آورد.
آیا دو نفر پسر یا دو نفر دختر می توانند با هم رابطه جنسی داشته باشند؟ برای جواب دادن به این سوال بسیار مواظب باشید. سعی کنید از قبل خود را برای این سوال آماده کنید و اطلاعات خود را در مورد همجنس گرایی و مشکلات و ویژگی های آنها بالا ببرید.

خودارضایی چیست؟

شما می توانید بگوئید که “خودارضایی حالتی است که پسرها یا دخترها آلت تناسلی خود را می مالند.” سعی کنید در مورد خودارضایی، خطرات، نکات بهداشتی و عوارض آن اطلاعات کافی و معتبری به دست آورید و در اختیار کودکتان قرار دهید. یادآوری کنید که خودارضایی یک فعالیت عادی و البته خصوصی است.

سعی کنید فضای گفتگو را باز و آزاد بگذارید و صادقانه در مورد مسائلی که در آینده کودک شما با آن مواجه خواهد شد توضیح دهید. مطمئن باشید توضیحات شما در پاسخ به سوالات کودکتان بسیار بهتر است تا اینکه کودک شما به دوستان، ماهواره یا اینترنت روی بیاورد.

احساس نگرانی کودکان قبل از سن بلوغ

کودکان اغلب در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی نسبت به اینکه آیا “طبیعی هستند یا خیر” احساس نگرانی می کنند. کم کم کودک شما با مسائلی مانند طول آلت تناسلی و یا اندازه پستان ها نیز مواجه می شود. در این حالت در مورد تغییراتی که در دوران بلوغ برای پسرها و دختر ها اتفاق می افتد توضیح دهید. به کودکتان توضیح دهید که سن بلوغ در افراد مختلف متفاوت است و در نهایت در تمام افراد رخ می دهد. شما می توانید در مورد نگرانی های دوران کودکی خود و بهبود آنها بعد از سن بلوغ برای کودکتان مثال هایی بیاورید تا خیال او را راحتتر کنید.

مسئولیت ها و عواقب

در مورد عواقب عاطفی و جسمی فعالیت های جنسی مانند عاشق شدن، بارداری و بیماری های مقاربتی به کودکتان توضیحات کاملی بدهید. این کار باعث می شود که احتمال بروز اتفاقات ناخوشایند احتمالی در آینده کمتر شود. البته فراموش نکنید که این قضایا را نباید به نحوی توضیح دهید که کودکتان احساس ترس کند و نتواند در آینده از توانایی های جنسی و عاطفی خود لذت ببرد. به کودکتان توضیح دهید که رابطه جنسی عاشقانه و متعهدانه می تواند بسیار زیبا و لذت بخش باشد.

لحظات روزمره ی کلیدی

از فرصت هایی که در طول روز پیش می آیند استفاده کنید و مسائل جنسی را به مرور به کودکتان بیاموزید. مثلا اگر شما در فامیل یا دوستان خود یک زن باردار دارید، می توانید در مورد باردار شدن و رشد جنین و تولد نوزاد به کودکتان توضیحاتی بدهید. اگر در یک فروشگاه با کودکتان نوار بهداشتی دیدید می توانید از این فرصت استفاده کنید و در این زمینه به کودکتان توضیحاتی بدهید. یا زمانی که یک زن و مرد در تلویزیون با هم عاشقانه و در مورد ازدواج حرف می زنند می توانید از این موقعیت استفاده کنید و در مورد ازدواج و روابط عاشقانه و حتی شکست های عشقی توضیحاتی را به کودکتان بدهید.

نقش خودتان را برای آموزش مسائل جنسی به کودکتان جدی بگیرید. کودکتان را تشویق کنید که از بدن خود مراقبت کند و به اندام های جنسی خود احترام بگذارد و بدن خود را دوست داشت باشد. منابع اطلاعاتی معتبر و سالم را در اختیار کودکتان قرار دهید.

داشتن رویکردی عاقلانه و علمی در مورد آموزش مسائل جنسی به کودکتان می تواند یک عمر سلامت جنسی و روانی را برای کودکتان به ارمغان بیاورد.

منبع: MayoClinic
مترجم: محمد نورسی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 45, میانگین امتیاز: 4,07 از 5)
Loading...