سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آموزش جستجو کردن حرفه ای با گوگل | نحوه جستجو صحیح در اینترنت با google

میلیاردها وب سایت بر روی شبـکه جهانی ایـنتـرنت وجـود دارند و هـر ۵ ثـانیه نـیز یـک سـایت به آن اضـافه می شود. این دنیا آنقدر بزرگ است که کاربران برای استفاده درست و بهینه از آن نیازمند موتورهای جستجو هستند اما اکثر کاربران این موتورهای جستجو با روش های صحیح جستجو آشنایی ندارند که این امر موجب می شود یا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نکنند یا وقت زیادی را برای این منظور صرف کنند.

جستجو کردن حرفه ای در گوگل

آشنایی با روش های جستجو در موتور جستجوی گوگل

موتورهای جستجوی مختلف در جهان وجود دارند اما بدون شک پرکاربردترین و مفیدترین آنها موتور جستجو گوگل می باشد که روز به روز بر تعداد کاربران آن اضافه می شود. اکثر کاربران اینترنت حداقل برای یکبار از این موتور جستجو استفاده کرده اند. این موتور جستجو با پشتیبانی از زبان­های مختلف نظر اکثر کاربران جهان را به خود جذب کرده است و البته پشتیبانی آن از زبان فارسی باعث شده که در میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته باشد. با وجود آسانی کار با این موتور جستجو دانستن تکنیک ها و روش­های جستجوی صحیح در گوگل به ما کمک می کند تا بتوانیم خیلی زودتر و دقیق تر به نتیجه دلخواه خود برسیم.

معمولا برای جستجو یک موضوع در گوگل چند کلمه را در نوار جستجو تایپ می کنیم تا به لیستی از وب سایت­های مرتبط با موضوع جستجو شده برسیم، گوگل هم وب سایت­هایی را نمایش می دهد که همه آنها کلمات مورد جستجوی ما را در خود دارند اما باید تلاش کنیم کلماتی را وارد نماییم که مهم تر هستند و کلمات اضافی را حذف کنیم تا نتایج جستجو به آنچه که ما می خواهیم نزدیکتر باشند. در ادامه با برخی از تکنیک ها و روش­های جستجوی صحیح آشنا می شویم.

ـ حرف اضافه وارد نکنید

چون گوگل سایت ­هائی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو شما در آنها وجود دارد پس دیگر  نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو خود از حرف اضافه و حروف ربط مانند “و” استفاده کنید. وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به و …. بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد داشت پس بهتر است از آنها استفاده نکنید، گوگل هم برای افزایش کیفیت جستجوها کلمات معمولی و عبارتهایی مانند “کجا” و “چطور” را از کلمات مورد جستجو حذف می کند.

♦ همچنین به خاطر داشته باشید گـوگل نـسبت بـه بـزرگی و کـوچکی حـروف حـساس نـمی باشد و همه عبارت لاتینی که شما در نوار جستجو وارد می کنید در نهایت هنگام جستجو به حروف کوچک تبدیل خواهند شد.

 ـ امکان جستجوی طبقه بندی شده در گوگل

اگر می خواهید جستجوهای شما دقیق­تر و علمی تر باشند می توانید directory.google.com مـراجعه نـمایـید. در آنـجا فـهرسـت خـوبی از وب سایت­ها با توجه به موضوعات آنها وجود دارد.

ـ استفاده از جستجوی پیشرفته گوگل

در نوار جستجوی گوگل گزینه «جستجوی پیشرفته» (Advanced Search) وجود دارد. شما با کلیک روی این گزینه و استفاده از ویژگی­های این بخش و بکار بردن عملگرهای خاصی قادر خواهید جستجویی دقیق­تر داشته باشید. اگـر شـما از بـخش فـارسی مـوتور جسـتجوی گـوگل استفاده می کنید به راحتی می توانید از همه گزینه های این بخش استفاده کنید.

ـ استفاده از عملگرها

علاوه بر بخش جستجوی پیشرفته، گوگل از یک سری عملگرها برای محدود کردن جستجوها استفاده می کند و شما می توانید بدون استفاده از بخش جستجوی پیشرفته با استفاده از این عملگرها جستجوی دقیق­تر و سریع­تری داشته باشید.

۱# عملگر “+”

همان طور که قبلا اشاره کردیم گوگل کلمات معمولی را بصورت خودکار حذف می کند ولی اگر شما به آنها نیاز دارید می توانید با قراردادن علامت “+” در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. همچنین اگر می خواهید دو عبارت و کلمه را همزمان در نتایج جستجوی خود داشته باشید، از این عملگرد استفاده کنید. البته دقت کنید که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله (space) قرار دهید و کلمه بعدی را بدون فاصله بعد از آن بیاورید.

۲# کوتیشن ”    “

از کوتیشن می توان برای جستجوی عبارت یا کلمه ای خاص استفاده کرد برای این منظور بهتر است کلمه مورد نظر را در کوتیشن (” “) قرار دهید. برای مثال اگر می خواهید عبارت سریال پایتخت ۲ را جستجو کنید، گوگل عدد ۲ در جستجو لحاظ نمی کند، ولی اگر آن را به صورت بصورت سریال پایتخت + ۲ یا ” سریال پایتخت ۲″ بنویسید به نتیجه دلخواه می رسید.

۳# عملگر  “-“

در مواردی ممکن است شما دنبال کلمه ای باشید که بیش از یک معنا دارد یا می خواهید عبارتی را جستجو کنید که در نتایج جستجو یکی از موضوعات وابسته به آن عبارت نمایش داده نشود به طور مثال در مورد عبارت گز فروشی در حال جستجو هستید و چون خود شما اهل اصفهان هستید می خواهید اطلاعاتی در مورد گز فروشی های سایر شهرها بدست آورید در این صورت می توانید عبارت گز فروشی را وارد کرده و سپس کلمه اصفهان را بعد از از عملگر” – ” قرار دهید. (گز فروشی – اصفهان) در این صـورت گـوگل بـه دنـبال سـایت­هایی می گردد که کلمه گز فروشی در آنها باشد ولی کلمه اصفهان در آنها نباشد. فقط دقت کنید که قبل از کاراکتر “-” باید یک فاصله (Space) قرار داده و کلمه بعدی را بدون فاصله بیاورید. مثلاً در مثال بالا باید بنویسید: گز فروشی -اصفهان.

۴# عملگر ” ~ “

ممکن است شما فقط در نتایج جستجوی خود به دنبال عبارت خاص نباشید و کلمات مرتبط با آن عبارت نیز برای شما حائز اهمیت باشد در این صورت می توانید از عملگر عملگر ” ~ ” استفاده نمایید. مثلا اگر شما در نوار جستجو عبارت «توپ فوتبال» را تایپ کنید در نتیجه جستجو وب سـایـت­هـایی را مـشاهـده خـواهـید کـرد کـه کـلمـه «توپ» و کـلمـه «فـوتبال» در آنـها وجـود داشــته بـاشد. امـا اگـر تـایپ کنید «~توپ ~فوتبال» گوگل دنبال وب سایت­هایی می گردد که درباره توپ فوتبال در آنها اطلاعاتی وجود داشته باشد.

۵# عملگر “یا”

هنگامی­که دنبال کلمه ای خاص و همچنین کلمه ای به عنوان جایگزین آن هستید، می توانید در بین این دو کلمه هنگام جستجو از عملگر “یا” استفاده کنید. مثلا اگر در نوار جستجو تایپ کنید «هتل­ آپارتمان کیش یا قشم» گوگل به دنبال وب سایت­هایی می گردد که در آنها اطلاعاتی در خصوص هتل­ آپارتمان های کیش و یا قشم  وجود داشته باشد.

۶# عملگر Site

هنگامی که قصد دارید در یک وب سایت خاص دنبال عبارت و موضوع خود بگردید باید بعد از وارد نمودن کلمه مورد نظر خود عملگرSite: را قرار دهید و پس از آن آدرس سایت مورد نظرتان را بیاورید. برای مثال بـرای جـستـجوی عـبارت مدل مانتو در سـایت مجله تصویر زندگی بـاید بـنـویـسید:

سرما خوردگی  site:www.tasvirezendegi.com

همونطور که تو تصویر زیر مشاهده می کنید سرما خوردگی رو  فقط تو آدرس www.tasvirezendegi.com جستجو کرده است.

۷# عملگر define

اگر دنبال معنی یک کلمه بدون رفتن به آدرس https://translate.google.com هستید کافیه  :define و کلمه مد نظرتو رو وارد کنید.

۸# عملگر cache

بعضی اوقات زمانی که از جستجو گوگل استفاده می کنید ممکنه به خاطر مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سایت مد نظر  از دسترس خارج باشه و شما به محتوای اون دسترسی نداشته باشید. چه بد 😩 ولی ناراحت نباشید می تونید با استفاده از عبارت :cache لینک مد نظرتون آخرین باری که گوگل اون صفحه رو دیده و به اصطلاح کش کرده رو ببینید.

نتیجه :

۹# عملگر filetype

اگر به دنبال یه فایل در اینترنت هستید کافیه از  :filetype سپس پسوند مد نظرتون ( PDF, DOCX, TXT, PPT و …) و موضوع مد نظرتون رو سرچ کنید فک کنم با تصویر بهتر متوجه بشین.

من میخوام دنبال فایل pdf رمان حریم عشق بگردم

یا دنبال فایل ورد در باره دیجیتال مارکتینگ می گردم:

۱۰# عملگر intitle

با استفاده از این عملگر می تونین دنبال صفحاتی تو وب بگردین که حتما عبارت مد نظرتون رو تو عنوان خودش داشته باشه

مثال : من میخوام دنبال صفحه ای بگردم که تو  عنوانش کتاب برنامه نویسی به زبان ++C رو داشته باشه ( همونطور که می بینید لینک حاوی کلمات مد نظر من هستش)

توجه:بین عبارت مدنظرتون و intitle:فاصله نباید باشه (برای عملگر های دیگه هم همینطور)

۱۱#عملگر  inurl

از این عملگر برای پیدا کردن عبارت داخل ادرس ها استفاده میشه . مثلا میخوایم لینک هایی که داخلش کلمه سرما خوردگی رو داشته باشه جستجو کنم

۱۲# عملگر intext

از این عملگر برا پیدا کردن صفحات حاوی کلمه یا جمله مد نظرمون داخل محتوای اون استفاده میشه (جستجو عبارت سرماخوردگی در سایت خودمون- راستی شما می تونید از عملگرها کنار هم استفاده کنید)

مثال :

درمان سرماخوردگی:site:www.tasvirezendegi.com intext

الان عبارت درمان سرماخوردگی داخل توضیحات نشون داده شده داخل صفحه هم استفاده شده ببینید :)

۱۳# عملگر weather

از weather برای اطلاع از آب و هوای یک شهر و منطقه می تونید استفاده کنید و مثال من آب و هوای تبریز رو سرچ می کنم.

۱۴# عملگر های ریاضی ( + ، – ، / ، * و …. )

گوگل می تونه محاسبات ریاضی رو هم براتون انجام بده

محاسبه جمع  ۱۰۰+۳۵۸

محاسبه سینوس یک عدد:

۱۵# عملگر  time

همونطور که از اسمش پیداست می تونید زمان رو از گوگل خان بخواید.

۱۶# عملگر date

خب اگر  مثل من تاریخ از دستتون در میره  می تونید از گوگل تاریخ امروز رو بپرسید.

علاوه بر این عملگر هایی که ذکر شد عملگر های دیگه ای () وجود داره که بخاطر طولانی شدن مطلب ازشون چشم پوشی کردیم.

سوال و نظر خودتونو ازطریق قسمت دیدگاه پایین همین صفحه با من به اشتراک بگذارید

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 34, میانگین امتیاز: 4,18 از 5)
Loading...