جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

نوروز به کجا سفر کنیم ؟ (۸)

عید ۱۴۰۲ به کجای ایران سفر کنیم ؟ (۸)

از این قسمت به بعد یکی از استان ها و مکان های گردشگری آنها را نیز در کنار دیگر موارد برایتان انتخاب و معرفی کرده ایم.

غار سنگ‌تراشان – جهرم

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

غار سنگ‌تراشان جهرم در جنوب غربی شهرستان جهرم در استان فارس، عظیم، دست‌ساز و دیدنی است. عده‌ای سنگ‌تراش این غار را به‌وجود آورده‌اند و تاریخ دقیق ساخت آن روشن نیست؛ اما حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد. وسعت این غار حدود ۲۰ هزار متر مربع با ارتفاع متوسط سه متر است. سنگ‌تراشان جهرمی این غار را برای تفریح نساخته‌اند، بلکه هدف آنها، برداشت سنگ برای امرار معاش بوده است؛ ولی با تیشهٔ سنگ‌شکن خود، جاذبه‌ای زیبا خلق کرده‌اند که به یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌ساز جهان تبدیل شده و میراثی است، بسیار زیبا با چشم‌اندازی دیدنی. سنگ‌شکنان هنگام برداشت سنگ برای جلوگیری از تخریب غار بعد از چند متر پیشروی، ستون‌هایی به‌جا گذاشته‌اند که این امر، موجب زیبایی دوچندان غار شده‌است. این مجموعه تاکنون مرمت نشده و هشت دهانه دارد که ورودی دو دهانهٔ آن تخریب شده‌است.

متأسفانه در سال‌های اخیر، تعدادی از ستون‌های غار تخریب شده‌اند که این امر، علاوه بر ایجاد ترک‌هایی در سقف، سبب ناامنی قسمت‌هایی از غار شده‌است.


چُغازَنبیل – خوزستان

چُغازَنبیل نیایشگاهی باستانی است و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است. چغازنبیل بخش به‌جامانده از شهر دوراونتش است و در نزدیکی شوش (شهر باستانی) در استان خوزستان قرار دارد. این سازه در ۱۹۷۹ اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. جامعه بین‌المللی برای آن ارزش استثنائی و جهانی قایل است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

خاورشناسان چغازنبیل را نخستین ساختمان مذهبی ایران می دانند.

در چغازنبیل کتیبه‌ای با متن زیر به پیدا شد: «من اونتاش گال: آجرهای طلائی را حکاکی کردم. من در اینجا این مأوا را برای خدایان گال و ابنشوشیناک برپا کردم و این مکان مقدس را هدیه کردم. باشد که کارهای من که هدیه‌ای است برای خدایان گال و اینشوشیانک پذیرفته شود.»

بلندی اصلی این سازه، ۵۲ متر و ۵ طبقه بوده‌است. اما امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده‌است. زیربنای چغازنبیل یک مربع ۱۰۵ متر در ۱۰۵ متر است.


سد سلیمان تنگه-مازندران

سد سلیمان تنگه، از معدود سازه های عمرانی کشور است که برای بازدید و استفاده گردشگران و مسافران بهسازی شده است. این سد که رسما به نام «سد شهید رجایی» نام‌گذاری شده حدودا از ۱۰ سال پیش با اتمام عملیات بهسازی جهت بازدید آماده شد و هم اکنون یکی از اقامت گاه های جذاب منطقه به شمار می رود.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

مسافران میتوانند روی تاج سد پیاده قدم بزنند و از مناظر و سازه های سد دیدن کنند. این موقعیت در هیچ سد دیگری ای وجود ندارد. در صورتی که خوش شانس باشید میتوانید خروج آب از دهانه خروجی سد را هم مشاهده کنید که منظره بدیع و زیبایی است.

وقتی از بالای سد به پایین نگاه می کنید ارتفاع به قدری زیاد است که حتی با محکم گرفتن میله های محافظ سد که امکان پرت شدن را به صفر میرساند باز هم وحشت ارتفاع و تصور پرت شدن از آن فاصله ترسناک است. اینجا جایی است که میتوانید بی واسطه ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر از زمین را ببینید.

در طرف دیگه دریاچه سد و منظره گستره اون تا جایی که چشم کار می کند ادامه دارد. آب زلال و آبی رنگ که در بعضی جاها به رنگ سبز متمایل می شود و آسمان صاف و آرام منظره ای است که میتوانید از دیدن آن لذت ببرید.

مسیر راهپیمایی در سد حدود ۲۰۰ متره و با طی این مسافت و رسیدن به نقطه میانی امکان ادامه مسیر وجود ندارد. این قسمت همان بخشی است که سر ریز های سد قرار دارند. شما با خرید بلیط اجازه ورود به تاج سد را دارید اما با تاریک شدن هوا ورود به تاج سد دیگر امکان پذیر نیست .


پارک جنگلی سراوان (جاده رشت به قزوین)

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

پارک جنگلی سراوان به مساحت ۱۴۸۷ هکتار با داشتن طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر در قسمت غربی جاده رشت به قزوین و در فاصله ۱۷ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

پارک سراوان جاذبه های خاص طبیعی و گونه های متنوع درختی و درختچه ای، پرندگان و جانوران گوناگون دارد. از جمله امکانات رفاهی آن می توان به آلاچیق، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر و … اشاره کرد.


دریاچه ولشت

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

دریاچه کوهستانی ولشت در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی کلاردشت قرار دارد. دریاچه ولشت یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود که در این منطقه واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم نموده است. گونه‌های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

دریاچه ولشت از جمله دریاچه های است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است.


آتشکده دارابگرد – فارس

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

آتشکده دارابگرد به فرمان اشو زرتشت ساخته شد. زرتشت به یستاف شاه فرمان داد تا آتش مقدس جمشید شاه را که مورد احترام وی بوده است بیاورند. یستاف شاه این آتش را در خوارزم پیدا کرد و به دارابجرد فارس آورد و اطرف آن را شهر زیبایی ساخت.

این آتشکده در سال ۳۳۲ هجری قمری به نام آتشکده آذر جوی نامیده می‌شده است. شهر قدیم دارابگرد دردوران هخامنشیان منطقه‌ای آباد و پررونق بوده‌است. ظاهراً این منطقه درآغاز تحت حکومت آریامنه قرار داشته‌است. در دوران سلوکیان و اشکانیان ولایت دارابگرد دارای حکومت نیمه مستقلی بوده که پادشاهان آن از حاکم پارس اطاعت می‌کرده‌اند.


شهمیرزاد؛ بهشت گم شده ایران

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

شهمیرزاد در شمال شهر سمنان ـ مرکز استان – واقع شده است و پس از ۲۰ دقیقه طی مسیر و برانداز مناظر سبز و زیبای کوهستانی، این شهر با طبیعت بکر و ناشناخته و البته زیبایش در برابر مسافران قرار می گیرد.

این شهر از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی سرسبز تشکیل شده است و میانگین دمای سالیانه آن ۱۱ درجه سانتیگراد است که بین ۱۶ درجه زیر صفر سردترین و ۳۴ درجه بالای صفر در گرمترین ماه سال متغیر است. اختلاف ارتفاع سمنان و شهمیرزاد از سطح دریا بیش از هزار متر است و این امر از عجایب طبیعت استان سمنان است که در فاصله ۲۰ کیلومتری تا این اندازه اختلاف دما وجود دارد بر همین اساس بی جهت نیست که شهمیرزاد را بهشت کویر نیز نامیده اند.

چشمه های بی نظیر این شهر که از دیواره های البرز می جوشد و جاری می شود از بهترین آبهای معدنی به حساب می آید.

در بخش شمالی شهر، پیست اسکی جاذبه های زمستانی این شهر را نمایان می سازد و زمستان این شهر نیز گردشگران زیادی را برای ورزشهای مفرح زمستانی به سوی خود می کشد.

درختان سر به فلک کشیده و کهنسال چندین هزار ساله نظیر گردو، چنار و درختانی نظیر تبریزی و بید مجنون مناظر بسیار زیبا و دلفریبی را در این شهر پدید آورده و استاد و نقاش چیره دست طبیعت تابلوی زیبایی را در این بخش از کشور آفریده که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

شهمیرزاد دارای چندین قله و تپه است که بلندترین قله شهمیرزاد با ارتفاع ۳۸۱۰ متر ، «نیزوا» نام دارد که در دهستان چاشم بخش شهمیرزاد قرار گرفته است. سه قلعه تاریخی شیر قلعه، قلعه شیخی و دژ وهل از قلاع مهم این شهر است.


ایلام؛ کشور طلوع خورشید

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

ایلام به معنای مکان مرتفع و کوهستانی است. در کتیبه‌های بابلی، ایلام را “آلامتو” یا “اِلام” خوانده‌اند، که به قولی به معنای کوهستان یا “کشور طلوع خورشید” است. از دیدنی های این شهر و مناطق اطراف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

طاق شیرین و فرهاد مربوط به دوره ساسانی است و در استان ایلام، شهرستان ایوان، بخش زرنه، روستای چهل زرعی، تنگ کوشک واقع شده است. اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع تشکیل می‌دهد. اطلاق نام طاق به این بنا، اشاره دارد به یک اتاقک نیمه زیرزمینی به طول ۳۲۰ سانتیمتر و عرض ۲۹۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتر از کف طاق.

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو آبدانان در نزدیکی شهرستان آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پائین دست است که عمق هر کدام از آن‌ها به بیش از ۲۰ متر می‌رسد. این دو دریاچه توسط یک کانال ۱۰ متری به هم وصل شده‌اند. سرچشمه این دو دریاچه‌ از اعماق زمین است.

مسافرت, سفر, سفر نوروزی,دیدنی های ایران, طبیعت ایران

آبشار آما در نزدیکی روستای آما و پشت سد ایلام واقع شده است. زیبایی این آبشار در کنار دیواره‌های پوشیده از خزه و سرخس پرسیاوشان، صد چندان می‌شود. درختان زیبای انجیر کوهی، انگور و بلوط پیرامون این محل سرسبز را فرا گرفته‌اند. ارتفاع این آبشار حدود بیست متر است.

غار عظیم کناتاریکه بره زرد در ارتفاعات سیوان‌کوه بدره و در نزدیکی روستای پاکل قرار دارد. این غار یک حوضچه آبی پرده‌های سنگی، صد‌ها ستون و مجسمه استالاکتیکی و استالاگمیتی دارد. ارتفاع بعضی از تالار‌های داخل غار به ۱۲ متر می‌رسد.

قلعه‌ پوراشرف در ۶ کیلومتری ضلع جنوب شرقی شهرستان دره‌شهر در روستای شیخ مکان قرار گرفته است. قلعه دارای سه طبقه به همراه زیرزمین و برج دیده‌بانی است. در راس و در وسط ضلع غربی، یعنی در محل واقع شدن برج‌های دیده‌بانی، به فواصل یکسان از برج، محل‌هایی به‌صورت تیرکش وجود دارد که نشانه‌ی استفاده نظامی از قلعه است.

آتشکده چهارطاقی در حاشیه دره‌شهر در روستای سرخ‌آباد در محلی معروف به “تنوره سرخ گچی” واقع شده است. چارطاقی‌ها را آتشکده‌های دوره ساسانی می‌دانند.

شهر باستانی ماداکتو با قدمت بیش از ۱۴۰۰ سال متعلق به دوران ساسانیان است. این‌ شهر دارای برج‌های نگهبانی، خیابان، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب بوده است که بنا به قولی در اثر یک زلزله تخریب و از بین رفته و هم‌اکنون بقایای کمی از این شهر بر جای مانده است.

از مهم‌ترین چشمه‌های استان ایلام چشمه آبگرم دهلران است. این چشمه در فاصله ۳ کیلومتر شهر دهلران قرار دارد. چشمه آبگرم ‌با خواص گوگردی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پارک جنگلی چقاسبز یکی از فضاهای زیبا و دلنشین ایلام است. این پارک جنگلی حدود چهار هزار هکتار وسعت دارد. در میان این جنگل انبوه که از درختان بلوط، پسته، زالزالک و انواع گونه‌های گیاهی پوشیده شدهب است. درختانی همچون کاج، سرو، اقاقیا، ارجن، بادام کوهی و گردو را نیز می‌توان در این مجموعه یافت. این پارک جنگلی پرندگان کمیاب و زیبایی مانند بوتیمار نیز دارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...