جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

نوروز به کجا سفر کنیم ؟ (۵)

عید ۱۴۰۲ به کجای ایران سفر کنیم ؟ (۵)

نزدیک نوروز که می شود همه دوست دارند برای تعطیلات برنامه سفر داشته باشند و از مکان های تازه دیدن کنند. برخی توان مالی زیادی دارند و به کشورهای دیگر می روند. اما برخی، نمی توانند یا نمی خواهند از ایران خارج شوند و ترجیح می دهند این عید باستانی را در کشور خودشان سپری کنند.برای اینکه در روزهای شاد و متفاوت عید نوروز، جاهای جدید را ببینید و علاوه بر لذت بردن از طبیعت، آثار باستانی و مکان های دیدنی با فرهنگ های تازه هم آشنا بشوید، مطلبی سریالی برای معرفی جاهای مختلف ایران برایتان در نظر گرفته ایم که به اختصار شما را با گوشه‌وکنار کشور چهار فصلمان، ایران، آشنا می کند.
قلعه تاریخی شوش – خوزستان

قلعه تاریخی شوش، از آثار به جا مانده دوران قاجاریه است. این قلعه به قلعه اکروپل یا قلعه فرانسوی‌ها نیز شهرت دارد به دست هیئت باستان شناسی فرانسوی در سال ۱۸۹۷ میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده است. جالب است بدانید این قلعه بسیار شبیه زندان باستیل فرانسه است اما از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است.

نوروز به کجا سفر کنیم ؟ (5)

این قلعه بسیار زیبا و در کنار کاخ آکروپل ساخته شده است. پلان قلعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال واقع شده است. دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده و ردیف اتاق‌هایی به سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته‌اند.

تقسیم بندی کلی قلعه با دو حیاط و فضاهای پیرامون این حیاط شکل می‌گیرد. قلعه دارای سه ورودی است که یکی از آنها در حال حاضر مسدود است. بافت اصلی دیوارها از خشت است. از دیگر قسمت‌های قلعه شوش می‌توان به اتاقک شیشه‌ای موسوم به کلاه فرنگی و برج استوانه‌ای که در ضلع غربی قرار دارد و به عنوان کبوترخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین برجی دیگر که در وسط حیاط اول قرار دارد، اشاره کرد.

از دیگر تزئینات این قلعه نیز، نعل درگاه‌های قوسی و ایجاد نماهای تزئینی با آجر و همچنین نقاشی‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه‌دار چشمگیرتر هستند.

قلعه تاریخی شوش در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


برج رادکان – گلستان

برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است.

این برج حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از ۲ قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و  کشیده و به صورت ۲ پوسته‌ای است. این بنا در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عید کجای ایران بریم؟ (4)

مصالح بنا از آجر و نوعی گچ است که در نمای خارجی آن نیز در بین سرآجرها تزئینات گچی تورفته با انگشت دست وجود دارد.

ورودی هلالی شکل بنا در ضلع جنوبی است که در بالای سردر آن یک قاب مستطیل شکل با کتیبه‌ای به خط کوفی و تزئینات گچی و آجری وجود دارد که قسمتی از آن از بین رفته است. نمای داخلی بنای برج رادکان کردکوی نیز به صورت مدور و با گچ‌اندود شده است.

برج رادکان استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


پارک جنگلی ماسوله (شهر ماسوله)

شهر ماسوله در فومن جلوه های خاص طبیعی دارد به طوری که در گذشته از ماسوله به نام شهر صخره ها نام می بردند.

مسافرت - سفر - سفر نوروزی - دیدنی های ایران - طبیعت ایران

پارک جنگلی ماسوله ۲۰۴۱ هکتار وسعت دارد و قسمت اعظم آن کوهستانی و میانبند است. فاصله این پارک تا مرکز استان ۶۲ کیلومتر و تا فومن ۳۵ کیلومتر است. منطقه فوق با توجه به ویژگی های تاریخی و ژئومورفولوژی و اقلیم خزری توام با کوهستانی یکی از مهم ترین سایت های ایرانگردی است. ویژگی های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده است و چشم انداز آنها به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه، پذیرای مشتاقان بی‌شماری است.


غار پَراو – کرمانشاه

مسافرت - سفر - سفر نوروزی - دیدنی های ایران - طبیعت ایران

غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پر آب) نام غاری است در ارتفاع ۳۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش، بزرگ ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه به ثبت رسیده است.


کوه سهند – تبریز

تعطیلات عید نوروز به کجاها سفر کنیم

سهند نام قله و رشته‌کوهی آتش‌فشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه، شرق آذرشهر و غرب بستان‌آباد در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آن‌ها (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ترین نقطهٔ استان محسوب می‌شود. رشته‌کوه سهند به‌دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهور شده‌است.


آتشکده کاریان – فارس

آتشکده کاریان در شهر فیروزآباد در ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. این آتشکده در زمان اردشیر بابکان بنا شده و بعد از حمله تازیان آتش آن به عقداى یزد منتقل شده  و تا ۷۰۰ سال در آنجا از آن نگهدارى می‌شد. پس از آن به اردکان یزد جا به جا می‌شود و سال ۱۳۱۸ شمسی به آتشکده شهر یزد برده می‌شود که هنوز نیز کماکان در آن محل افروخته می‌باشد. مکان آن در شهر فیروز آباد یا در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز است و کاخ بزرگ آن که توسط شاهنشاه اردشیر بابکان ساخته شده بود هم اکنون فرو ریخته است.

عید کجای ایران بریم؟ (4)

نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه بوده که اضلاع جلویی آن در حدود ۵ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارند. در جلو این ضلع سکویی به ارتفاع ۱.۵ متر از سطح زمین واقع شده‌است. بر فراز این سکو در ارتفاع ۳متری روی دیواره حفره‌ای مثلثی شکل وجود دارد. مصالح به کار رفته در دیواره این آتشکده آجر و گل می‌باشد. روی صفهٔ آتشکده آثاری از راهرو و اتاق دیده می‌شود که به درون فرو ریخته‌است.

این آتشکده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده‌های زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته‌است.


پارک جنگلی بی بی یانلو – آستارا

پارک جنگلی بی بی یانلو به وسعت ۱۵۱۲ هکتار، جزو جنگل های هیرکانی غربی است که در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده است و فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر می باشد.

عید کجای ایران بریم؟ (4)

این پارک جاذبه های طبیعی زیبا و خاصی دارد. علاوه بر تنوع گونه های جانوری، چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و یال های نسبتا بلند و چندین قله دارد و چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجه ای ایجاد کرده است.


آبشار کمردوغ

مسافرت - سفر - سفر نوروزی - دیدنی های ایران - طبیعت ایران

آبشار کمردوغ با ارتفاع ۱۰۰ متر قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد. این آبشار زیبا و دیدنی که نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰متر عرض دارد. برای رفتن به چاروسا باید جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی را از میان جنگل‌های بلوط در شمال شهر دهدشت به طول ۷۰ کیلومتر طی کرد.


پارک جنگلی مخمل‌کوه – شهر خرم‌آباد

عید کجای ایران بریم؟ (4)

پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. مساحت این پارک ۵۰۰ هکتار است، پارک جنگلی مخمل‌کوه در مسیر خرم‌آباد به الشتر و در کیلومتر ۱۵ این جاده واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است.


دریاچه نئور

دریاچه نئور در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی جاده اردبیل به خلخال و در دامنه رشته کوه باغرو واقع شده است. این دریاچه با وسعت بیش از ۲۲۰ هکتار، شامل دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار این دو به هم پیوسته و دریاچه واحدی را تشکیل می دهند. عمق دریاچه در زمان پرآبی به ۵.۵ متر می رسد ولی در کل میانگین عمق آن سه متر است.

مسافرت - سفر - سفر نوروزی - دیدنی های ایران - طبیعت ایران

سرچشمه اصلی دریاچه نئور، چشمه های متعدد کف دریاچه و اطراف آن و نیز بارش های مناسب جوی است که باعث بوجود آمدن این دریاچه با آب شیرین شده است. این دریاچه از جمله زیستگاه پرندگان مهاجر عبوری و نیز ماهی قزل آلای رنگین کمان به شمار می آید. ماهی های دریاچه پیش از زمستان و یخ زدن دریاچه، صید و جمع‌آوری می شوند و پس از زمستان دوباره ماهی های کوچک پرورشی در نئور رها می شوند که همین صید ماهی، باعث برگزاری هرساله مسابقه ماهیگیری در این دریاچه می شود.

این دریاچه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در یکی از دره‌های کوهسـتانی باغیرو قرار دارد.


غار یخ‌مراد -جاده چالوس

غار یخی به هر غار طبیعی گفته می‌شود که مقدار قابل توجهی یخ دایمی درون خود داشته باشد یا دست کم بخش یا بخش‌هایی از غار باید در تمام طول سال دمایی زیر صفر درجه سانتیگراد یا ۳۲ درجه فارنهایت داشته باشد و آب باید به منطقه زیر صفر غار جریان داشته باشد.

مسافرت - سفر - سفر نوروزی - دیدنی های ایران - طبیعت ایران

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس نمونه ای از غار یخی در ایران است. فاصله این غار از تهران حدود ۶۵ کیلومتر است. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموما شیب‌دار و رو به پایین است که نهایتا با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت های اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانه آن سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماه های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند. نکته قابل توجه این غار مطبق بودن آن می‌باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند.


دریاچه اُوان – قزوین

دریاچه اوان کجاست دریاچه اوان(ovan)  دریاچه طبیعی که در کنار روستای اوان و در استان قزوین قراردارد، چشم‌انداز این دریاچه بسیار بسیار زیباست و یکی از زیباترین مناطق ایران به شمار می رود.

مسافرت - سفر - سفر نوروزی - دیدنی های ایران - طبیعت ایران

جهت دسترسی از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت کنید و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( ۲ کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو «الموت» نشان داده شده است را ادامه دهید. برای طی مسیر می توانید از نقشه زیر کمک بگیرید. پس از طی مسافت تقریبی ۴۰ کیلومتری به رجایی دشت می رسید، اگر قصد خرید وسایل یا خوراکی دارید باید از رجایی دشت خریداری کنید چون تا دریاچه دیگر جایی برای خرید وجود ندارد و فقط روستاهای اطراف دریاچه وسایل محدودی برای فروش دارند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...