پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

نفخ شکم علل و درمان

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

یکی از شایع‌ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می‌آید. از قدیم گفته می‌شد‌ مصرف غذاهای باددار و نفاخ باعث دل‌درد و ایجاد گاز معده می‌شود. سندروم روده تحریک‌پذیر از شایع‌ترین اختلالات گوارشی است که دردهای شکمی شدید، گاز و نفخ معده را ایجاد می‌کند و با مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند ارتباط مستقیمی دارد.

 

از این‌رو، متخصصان به مبتلایان توصیه می‌کنند با رعایت برخی اصول ساده و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی روزانه، براحتی بیماری خود را مهار و درمان کنند. به‌طور قطع مصرف برخی مواد غذایی خاص و چشم‌پوشی از برخی دیگر از مواد به درمان و بهبود نفخ شکم کمک می‌کند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

کیوی
یکی از مشکلات عمده‌ای که به بروز نفخ معده منجر می‌شود، حرکات آهسته روده و ماندن بیش از حد مدفوع در طول مسیر روده بزرگ است؛ در برخی موارد، فرد مبتلا تا چند روز احساس دفع ندارد و به اصطلاح دچار یبوست شده. محققان معتقدند میوه کیوی به دلیل فیبر زیادی که دارد مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند. مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر که به مدت چهار هفته، هر روز دو عدد کیوی مصرف می‌کنند کمتر دچار یبوست می‌شوند و علائم سندروم روده تحریک‌پذیر در آنها کاهش می‌یابد.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

چای نعناع
نعناع قرن‌ها به مثابه دارویی گیاهی برای کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رفت و اکنون نیز در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. پژوهشگران معتقدند در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، مصرف روغن نعناع به مدت چهار‌هفته علائم این بیماری را تا نصف کاهش می‌دهد. نعناع توانایی بالایی در فعال کردن کانال «ضددرد» در روده بزرگ دارد که التهاب مجاری معده و روده را کاهش می‌دهد. این ماده معطر به عنوان کاهنده خفیف اشتها عمل می‌کند. از این‌رو، محققان برای کاهش نفخ معده و کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر توصیه می‌کنند که افـراد یک فنجان چای نعنا‌ع بنوشند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

زردچوبه
این ادویه در آشپزی برخی کشورها بویژه هندوستان جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند، اما در این میان، زردچوبه ناراحتی‌های معده را نیز تسکین می‌دهد. محققان معتقدند از خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌توان در درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده کرد. تاثیر مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از این ماده، چهار بار در هفته حدود‌ دو‌برابر داروهایی است که برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رود.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

موز
پژوهشگران می‌گویند موز حاوی فیبرهایی است که باکتری‌های مفید موجود در معده و روده را تقویت و هضم غذا را تسهیل می‌کند. زنانی که روزانه دو عدد موز به مدت ۶۰ روز به عنوان پیش‌غذا می‌خورند میزان باکتری‌های مفید در بدن آنها افزایش پیدا می‌کند و نفخ معده تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

دوغ
دوغ‌ حاوی آنزیمی به نام «لاکتاز» است که قند موجود در شیر موسوم به «لاکتوز» را تجزیه می‌کند. بسیاری از افراد به قند شیر حساسیت دارند و معده آنها قادر به تحمل و هضم آن نیست. بررسی‌هایی که در دانشگاه ایالتی اوهایو صورت گرفته حاکی از آن است که مصرف دوغ علائم ناشی از تحمل نکردن لاکتوز را از قبیل نفخ، درد و گاز معده تا ۷۰ درصد کم می‌کند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

زنجبیل
گیاه زنجبیل از هزاران سال پیش برای بهبود دل‌دردها و ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رفت و چینی‌ها از چهار قرن پیش از میلاد مسیح از این گیاه در طب سنتی خود بهره می‌بردند.‌ بررسی‌هایی که بتازگی روی زنجبیل انجام شده، نشان می‌دهد این گیاه به عنوان شل‌کننده عضلانی عمل می‌کند و به تخلیه گاز از معده کمک می‌کند. زنجبیل را به اشکال مختلف مصرف می‌کنند، ولی گیاه تازه آن غنی از ترکیباتی است که بیشترین فایده را برای سلامت انسان دارند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

گشنیز
گنجاندن گیاه گشنیز در رژیم غذایی به قوی‌‌شدن ماهیچه‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند و علائم نفخ را از بین می‌برد. گشنیز نوعی دارو و غذای طبیعی برای از بین بردن سموم بدن است و با خوردن آن، مواد اضافه از معده و بدن خارج می‌شود و نفخ از بین می‌رود.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

خربزه
متخصصان می‌گویند خربزه حاوی مقادیر بالای ترکیباتی است که ادرارآور بوده و از آن می‌توان برای درمان ورم و نفخ معده استفاده کرد.
خربزه با وجود این که به تخلیه راحت‌تر ادرار از مجاری ادراری کمک می‌کند، به دلیل میزان پتاسیم بالایی که دارد جایگزینی طبیعی برای الکترولیت‌های از دست‌رفته بدن است.
منبع:jamejamonline.ir

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 1,33 از 5)
Loading...