شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

مسجد شیخ لطف اله شاهکاری هنری

برای یک دانش آموز بازیگوش و سر به هوای مقطع راهنمای، اردوی دانش آموزی چه فرقی میکند زیر گنبدهای فیروزه ای اصفهان باشد یا بازدید از یک اثر باستانی باشکوه و یا یک منظقه بکر ودست نخورده ، دیدن بهترین جاها همراه با هم کلاسی ها برای او چون کلاس درس است که باید از آن گریزان باشد و به دنبال یک حس مبهم بدون اینکه کنجکاو باشد کمی دورتر پرسه بزند نه اینکه نخواد که نمی تواند همراه  با جمع ، گوش فرا دهد و آموزش بپذیرد ، وقتی که به اندازه یه خواب از اصفهان در ذهن مانده باشد نباید زیاد افسوس خورد چون عاقبت بی قراری و شیطنت همین است … من خیلی زودتر ازآنکه ارزش وقدر هنر وآثار تاریخی را درک کنم به اصفهان رفته بودم.

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای دیدن دوباره اصفهان بود شهری که ویل دورانت آثار معماری دوران شاه عباس  آنرا در کنار تخت جمشید داریوش معرف هنر ایرانیان می داند که باعث شگفتی همگان می شود.

این بار هم اگر از جمع جدا بودم داستان فرق میکرد ، دیگه من آن نوجوان بازیگوش و گریزان از آموزش نبودم ، جوانی بودم علاقمند وعاشق که به دنبال یه حس آشنا بود …..

 ارزش آثار تاریخی را خوب درک کرده بودم از ساعتها ماندن وگشتن در مکان های تاریخی فاخر خسته نمی شدم ، بی اغراق گاهی آنقدر می ماندم ، نگاه می کردم ودقت می کردم تا دیوارها  قصه غیرت، ایمان ، عشق و صداقت را که در  نهان خوددارند  برام روایت کنند.

برای ورود به داخل مسجد از راهرویی که از ابتدای مدخل مسجد به سمت چپ و سپس با زاویه ایی ۴۵ درجه به سمت راست می‌چرخدعبور کردم؛ فضایی آرام بخش برای آماده شدن تدریجی برای ورود به گنبد خانه

وقتی وارد شدم تمام وجودم مانند چشمام خشک شده بود، حالتی بر من غالب شد که اصلاً قابل وصف نیود گویی پا در خلد برین گذاشتم، کسی چی می داند شاید بهشت وصف شده استعاره ای باشد از همین حس های خوش

یک شاهکار هنری بی نقص از جنس کاشی های آبی رنگ با نقوش گل و بوته  و کتیبه هایی از کاشی های معرق

 و گنبدی با نقوش منظم  گرد ولوزی، به سان طاووس پرکشیده زیبا و طاق های هشت گانه کنگره دار زیبا و پنجره های مشبک معرق دولایه که خاصیت ایجاد فضای الهی آن بیشتر از کارکرد تامین نور داخل مسجد به چشم می آید.

معماری مسجد سرشار از مفاهیم سمبلیک اسلام وایران باستان است.

 درمسجد شیخ لطف اله واقعاً نمیدانی که مجذوب عظمت و زیبایی آن هستی یا تحت تاثیر قلبی که از کالبد جسم جداشده وبه شهود رسیده است . اینجا هنر ، روح را تعالی می بخشد. به یقین میگویم هرکسی با هرچی که دهنش شیرین شده باشد وقتی دراینجا هست محال است که هوس مزه این شیرینی را هم نکند .

من اینجا را به لحاظ معنوی و و روحانی بسیار والاتر از مسجد عباسی که با عظمتر و پرکارتر و دارای ریزه کاری های فنی بیشتری هست ، دیدم .

 دیده از شکوه و زیبای ودل از ایمان وعشق لبریز می شود.

منبع : خرابه های استوار
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...