جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

از فواید تخم مرغ با خبر بودید؟

egg-5

تخم مرغ برای اولین بار در دهه هفتاد میلادی به عنوان یک ماده غذایی که با افزایش سطح کلسترول خون و بیماری های قلبی در ارتباط است مطرح شد.

این قضیه به همین ترتیب ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۹ در یک مطالعه نشان داده شد که احتمالا تخم مرغ اینچنین مضراتی نداشته باشد. در این مطالعه نشان داده شد که چربی های اشباع شده و چربی های ترانس باعث مسدود شدن شریان ها می شوند.

بعد از انجام این تحقیق، سازمان بهداشت انگلستان توصیه ی محدودیت مصرف تخم مرغ (مصرف تخم مرغ به صورت هفتگی تنها سه عدد یا کمتر) را از سیستم آموزشی خود حذف کرد. البته هنوز هم بسیاری از مردم بر این باور اشتباه هستند که باید مصرف تخم مرغ را تا حد بسیار زیادی محدود کنند و یا حتی به طور کلی از مصرف تخم مرغ اجتناب کنند.

به گفته محققان دانشگاه سوری: “برای اکثر مردم هیچ گونه محدودیتی در مصرف تخم مرغ وجود ندارد.”

فواید تخم مرغ

آخرین تحقیقات نشان داده است که در واقع ممکن است مصرف تخم مرغ برای سلامت قلب خوب باشد. تخم مرغ حاوی چربی اشباع نشده یا همان چربی های “خوب” است که می تواند سطح کلسترول “بد” خون را پایین بیاورد و برای سلامت قلب مفید باشد.

بر مبنای گزارشی که در مجله ی پزشکی بریتانیا منتشر شد (بررسی و نتیجه گیری از ۱۷ تحقیق مختلف و معتبر) مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ نمی تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی شود. بنابراین برای کسانی که سطح کلسترول خون آنها طبیعی است می توانند در هفته ۷ تا ۸ عدد تخم مرغ را با خیال راحت مصرف کنند. البته فراموش نکنید که اگر سطح کلسترول خون شما بالاست و یا اینکه رژیم غذایی شما شامل چربی اشباع شده یا ترانس می باشد، نباید بیش از سه تا ۴ عدد زرده تخم مرغ در هفته مصرف کنید.

کلسترول بر دو نوع HDL یا “خوب” و LDL یا “بد” بوده و وظایف مختلفی را در بدن به عهده دارد. این موارد شامل تولید غشای سلولی، هورمون ها، ویتامین D و اسیدهای صفراوی می شوند.
تخم مرغ را چگونه مصرف کنیم؟

برای حفظ سلامت قلب، بهتر است روش سالمتر مصرف تخم مرغ را نیز فرا بگیرید.

از مصرف تخم مرغ به صورت نیمرو و یا املت همراه با مقدار زیادی روغن اجتناب کنید. بهتر است تخم مرغ را آب پز کنید و یا از ماهیتابه هایی که نیاز به روغن ندارند استفاده کنید.

همچنین هنگام خرید، سعی کنید تخم مرغ های محلی یا تخم مرغ های غنی شده را انتخاب کنید. این تخم مرغ ها نسبت به تخم مرغ های پرورشی مقدار مواد مغذی بیشتری دارند.

eggs1

تخم مرغ و پروتئین

تخم مرغ یک منبع بسیار غنی از پروتئین است که برای رشد و ترمیم پوست، استخوان و عضلات و همچنین برای تولید هورمون ها و آنزیم ها بسیار ضروری می باشد.

تخم مرغ تمام ۸ نوع اسید آمینه را شامل می شود لذا می تواند ماده ی خوراکی بسیار خوبی برای افراد گیاهخوار باشد.

همچنین تخم مرغ برای کسانی که تمایل دارند از طریق رژیم های غذایی کم کربوهیدرات وزن کم کنند یک ماده غذایی بسیار مناسب محسوب می شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف یک عدد تخم مرغ به عنوان صبحانه می تواند باعث شود شما برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید که همین قضیه میزان مصرف میان وعده ها را کم می کند.

سایر مواد مغذی موجود در تخم مرغ

خبر های خوب در مورد مصرف تخم مرغ به همین جا ختم نمی شود. تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگری مانند لوتئین، کولین، ویتامین های A, B, E و D، آهن، ید، سلینیوم، روی و زآگزانتین می باشد.

تصور می شود که آنتی اکسیدان ها برای کمک به مدیریت التهاب در بدن مفید هستند و ممکن است در پیشگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

محققان کانادایی به این نتیجه رسیدند که یک عدد زرده تخم مرغ خام تقریبا به اندازه ی یک عدد سیب آنتی اکسیدان دارد.

تخم مرغ و تاثیر آن بر سلامت بدن

تخم مرغ می تواند در مقابل اختلالات بینایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولای ناشی از افزایش سن و همچنین نابینایی در سالمندی از انسان محافظت کند.

جالب است بدانید که ماده نه چندان شناخته شده ای به نام کولین در زرده تخم مرغ یافت می شود که اگر چنانچه توسط مادران شیرده و یا زنان باردار مصرف شود می تواند به رشد مغز نوزاد کمک کند.

و در نهایت اینکه، تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. این ویتامین برای سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. این ویتامین می تواند به کمک مصرف تخم مرغ تامین شود.

میزان پایین ویتامین D می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند افسردگی، خستگی مزمن، ضعف سیستم ایمنی بدن، درد مزمن، ام اس و آرتریت روماتوئید شود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...