جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه کیک جواهرنشان ویژه شب یلدا

طرز تهیه کیک جواهرنشان آجیل و میوه های خشک

(ویژه شب یلدا) Jewelled fruit & nut cake

کیک جواهرنشان کیکی خوش عطر و طعم و سالم است که ظاهر رنگارنگ و زیبایی دارد. طعم دلپذیر آجیل و میوه های خشک در قالب کیک ایده ای جالب و خاص برای پذیرایی از مهمانان شب یلداست.

آجیل و میوه های خشک با وجود فواید بسیاری که برای سلامتی دارند، جزء آن دسته از خوراکی هایی هستند که در طول سال کم به آنها توجه می شود. اما اگر هیچ زمانی از سال خورده نشوند، شب یلدا حتما طرفداران زیادی پیدا خواهند کرد و چه بهتر که خوراکی های هر شب یلدا زیباتر و چشمگیرتر از شب یلدای سال قبل باشد. پس با ما همراه باشید تا با روش تهیه کیک جواهرنشان آشنا بشید.

 

کیک جواهرنشان , شیرینی شب یلدا
مواد اولیه کیک جواهرنشان :

آرد سفید الک شده یک و سه چهارم پیمانه
تخم مرغ تخم مرغ ۳ عدد
شکر پودری سه چهارم پیمانه
کره نرم شده ۲۰۰ گرم
آب پرتقال یا لیمو ترش یک چهارم پیمانه
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
برگه هلو خشک شده و خرد شده یک دوم پیمانه
انبه خشک خرد شده یک دوم پیمانه
توت فرنگی خشک خرد شده یک دوم پیمانه
آناناس خشک خرد شده دو سوم پیمانه
بادام (می توانید از بادام هندی، زمینی یا برزیلی هم استفاده کنید) یک دوم پیمانه
فندق بو داده یک سوم پیمانه
گردو یک دوم پیمانه
پسته یک چهارم پیمانه
عسل گرم و رقیق کمی برای سرو کردن

 

کیک جواهرنشان , شیرینی شب یلدا

 

طرز تهیه کیک جواهرنشان :

فر را روی ۱۶۰ درجه سانتی گراد روشن و گرم کنید. کف و دیواره ی یک قالب گرد ۲۰ سانتی متری با ارتفاع ۶ سانتی متر را روغن بمالید. سپس کف و دیواره ها را کاغذ روغنی بیندازید. یک تکه فویل (کاغذ آلومینیومی) به اندازه ی سطح روی قالب ببرید و کنار بگذارید.

آناناس، انبه، توت فرنگی ، گیلاس و هلوی خشک شده و خرد شده را به همراه آب پرتقال یا آب لیمو در کاسه ای با هم مخلوط کنید. شما می توانید هر میوه ی خشک دیگری را که دلخواهتان است جایگزین میوه های خشک این دستور اما با حفظ اندازه های ذکر شده نمایید. حتی میتوانید از یک یا دو نوع میوه ی خشک شده در تهیه این کیک استفاده نمایید.

در کاسه ای دیگر کره و شکر را با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا سبک و نرم شود و رنگش روشن شود. سپس تخم مرغها را دانه دانه به مخلوط شکر و کره اضافه کنید به این صورت که بعد از هر یک دانه مخلوط را با همزن خوب بزنید. در انتهای این مرحله مخلوط دلمه دلمه یا گلوله گلوله می شود. این مخلوط را به مخلوط کاسه ی اول (میوه های خشک) اضافه کنید. سپس آرد الک شده را به آن اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید و در قالب بریزید.

آجیل ها را با هم مخلوط کرده و روی مخلوط کیک پخش کنید یا بطور منظم با سلیقه ی خودتان روی سطح مواد بچینید. سپس با کمک سر انشگتان به آرامی روی آن فشار بیاورید تا کمی درون مایه کیک فرو رود و جا بگیرد. قالب را به مدت ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت در فر قرار دهید.

دقت کنید بعد از اتمام ۴۵ دقیقه در فر را باز کرده و آن تکه فویلی که از قبل بریده اید را روی سطح آجیل ها بکشید تا از سوختن آجیل ها جلوگیری کند. در فر را سریع ببندید و بعد از گذشت یک ساعت و ۴۵ دقیقه در فر را باز کنید و یک خلال چوبی در مرکز کیک فرو ببرید اگر تمیز بیرون آمد نشان می دهد که کیک پخته است.

بعد از اطمینان از پخته بودن کیک آنرا از فر در آورید و روی یک سطح یا قفسه سیمی، به همراه قالب به صورت وارونه قرار دهید . اگر برای سرو آن عجله دارید نیم ساعت تا یک ساعت بعد قالب را برداشته کیک را برگردانید و عسل گرم و رقیق را با قلم مو روی سطح آجیل ها بکشید. اما بهتر است اجازه دهید یک شب کیک به همین حالت وارونه به همراه قالب روی آن، در محیط بماند تا آرام آرام خنک شود.

روز بعد قالب را بردارید و کیک را روی ظرف سِرو برگردانید. زمان سِرو، عسل را روی بخار آب گرم و رقیق کرده و با قلم مو روی سطح آجیل ها بکشید. در نهایت دور کیک جواهرنشان را با یک روبان به پهنای ارتفاع کیک تزئین کنید.

می توانید از گیلاس کمپوتی یا شکری و همچنین انار هم برای تزئین روی کیک جواهرنشان استفاده کنید و یا اینکه مجددا یک لایه دیگر آجیل بو داده بدون نمک و آغشته به عسل گرم و رقیق روی سطح کیک بریزید.

 

نوش جان

 

کیک جواهرنشان , شیرینی شب یلدا

 

منبع : سوران 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...