پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه دلمه میوه

دلمه میوه 

آماده سازی: ۲ ساعت
مدت انتظار: ۱ ساعت
مجموعاً: ۳ ساعت

 

مواد اولیه برای ۸ نفر :

نمک به مقدار لازم

ادویه خورشتی به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

عصاره زعفران ۱ قرص

کمبوزه ۳ عدد

گردو ۲ قاشق سوپ خوری (خرد شده)

فلفل دلمه ای ۳ عدد

رب ازگیل / رب انار ۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی  ۳ عدد (سفت)

برنج ۱ استکان (نیم دانه)

لپه ۱ استکان (پخته شده)

زرشک قرمز ۲ قاشق سوپ خوری

سبزیجات معطر ۵۰۰ گرم (ساتوری شده)

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

پیاز  ۱ عدد

بادمجان دلمه ای ۳ عدد

آماده سازی:

جهت تهیه دلمه میوه ابتدا سر فلفل دلمه را برش پهن می دهیم و کلاهک آنها را جدا ساخته و دانه های فلفل را خالی می کنیم. سر بادمجان ها را با فاصله سه سانتی متر می بریم و به گونه ای که به دیواره های داخلی بادمجان آسیبی وارد نشود داخل آنها را خالی می کنیم . برای ایجاد تنوع می توان بادمجان را پوست کند و یا یا پوست آن را یه صورت گورخری یکی در میان گرفت یا با پوست نگه داشت. درون و بیرون بادمجان را آغشته به نمک می کنیم و میگذاریم یک ساعت بماند تا زهرآبه آن خارج شود سپس آنها را سرخ می کنیم.
سر گوجه و کمبوزه ها را با فاصله از سر بوته جدا کرده و دانه های آنها را بدون آنکه آسیبی به بافت دیواره وارد شود خالی می کنیم.
برنج نیم دانه را خیس می کنیم تا نرم شود.و لپه ها را به گونه می پزیم که با پخته شدن کامل آن آبش نیز کشیده شود. در این غذا لپه ها نباید له شوند.

 

طبخ:

پیاز را نگینی خرد کرده و در ماهیتابه تفت می دهیم. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و به مقداری تفت می دهیم که رنگ آن برگردد. حال سایر مواد از جمله زرشک خیس خورده،گردو خرد شده، لپه، برنج نیم دانه و سبزی را اضافه می کنیم (البته دو قاشق از سبزی معطر را نگه دارید) و تفت مختصر می دهیم. در پایان رب ازگیل/رب انار /رب آلوچه را به آن اضافه کرده، نمک و فلفل و نصف قرص عصاره زعفران را اضافه می کنیم با یک لیوان آب می گذاریم بپزد. پختن آن در حدی است که آب آن کشیده شود.

 

دلمه میوهوقتی کمی مخلوط داخل دلمه، از حرارت افتاد از مواد داخل بادمجان ها، گوجه، کمبوزه و فلفل دلمه را پر می کنیم. به مواد فشار نیاورید. به دلیل ری کردن برنج، باید مواد را سر خالی داخل میوه ها ریخت تا در موقع پخت به دیواره های میوه ها فشار نیاود و آن را متلاشی نسازد.
در قابلمه ای مناسب که میوه ها در آن به خوبی کنار هم بدون فاصله ی باز جا شوند، رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم و سبزی و نصف قرص عصاره زعغران و کمی نمک و فلفل را اضافه می کنیم و ۲ لیوان آب می ریزیم.

 

دلمه میوهدر ابتدا بادمجان ها را می چینیم و در قابلمه را گذاشته و یک ربع به آن پخت متوسط میدهیم. زیرا که پخت بادمجان نسبت به سایر میوه ها بیشتر است و به دلیل لطافت باقی میوه ها، با هم پختنشان باعث ترک و له شدن آنها می شود. بعد از یک ربع سایر میوه ها را در کنار بادمجان ها بچینید.سر میوه ها را با خلال دندان به بدنه میوه متصل کنید و نیم ساعت دیگر به آن پخت بدهید.
حال در ظرفی مناسب آنها را بچینید. و با نان سرو کنید.

 

نکات:

ترشی داخل دلمه ها و سسس قرمز آب دلمه ترکیب جالبی از مزه را پدید می آورد.
فصل کمبوزه در تابستان است و در برخی از استان ها به وفور یافت می شود. کمبوزه های ریز و سبز را برای دلمه انتخاب کنید.
گوجه های سفت که در ظرف به راحتی می ایستند انتخاب کنید.
سعی کنید هیچ کدام از میوه ها در موقع خالی کردن محتویاتشان بریده نشوند زیرا در موقع پخت آب دلمه به داخل آنها نفوذ کرده و آنها را متلاشی می سازد.

 

فود سوران

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...