دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه خمیر پیتزا زعفرانی

 

 خمیر پیتزا زعفرانی,آموزش تهیه خمیر پیتزا٬ خمیر پیتزا٬ خمیر پیتزا خانگی٬ دستور تهیه خمیر پیتزا٬ روش تهیه خمیر پیتزا٬ طرز تهیه خمیر پیتزا٬ طرز تهیه خمیر پیتزا زعفرانی٬ پیتزا خانگی

 

آماده سازی: ۲ ساعت
مدت انتظار: ۳۰ دقیقه
مجموعاً: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

 

مواد اولیه برای ۶ نفر :

زعفران ۱قاشق غذاخوری (آبکرده و غلیظ)

فلفل سیاه به میزان لازم

روغن زیتون ۱قاشق غذاخوری

خمیر مایه فوری ۱قاشق غذاخوری (پودر)

شکر ۱قاشق غذاخوری (پودر شده)

نمک ۱چهارم قاشق چایخوری

آرد ۳لیوان

آب ۱لیوان

بیکینگ پودر ۱چهارم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه خمیر پیتزا :

ابتدا یک لیوان آب جوش را در دمای محیط قرار دهید تا کاملا ولرم شود طوری که نه سرد باشد و نه دست را بسوزاند،سپس مخمر را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا حالت کِرِم مانند پیدا کند.
روی آن را بپوشانید و ۱۵دقیقه در جای نسبتا گرم قرار دهید تا به اصطلاح عمل بیاید.
آرد را با بیکینگ پودر،نمک و پودر شکر و فلفل مخلوط کرده و ۳بار الک کنید تا هوا خورده و سبک شود ، سپس وسط آرد را گود کرده و خمیر مایه و زعفران آماده شده ،و روغن زیتون را به آن اضافه کرده و از کناره ها آرد را با قاشق داخل گودی ریخته و مخلوط کردن را شروع کنید ، پس از اینکه تمام آرد با مواد دیگر مخلوط شد شروع به ورز دادن کنید ، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید.خمیر را مثل آدامس بکشید و گاهی محکم به میز کار بزنید و با مشت روی آن بکوبید.
به کمک کف دست روی خمیر فشار دهید و به سمت جلو هدایتش کنید تا خمیر کش بیاید و بعد دوباره به حالت قبل برگردید و این عمل را بارها و بارها تکرار کنید.هر وقت سطح کار از آرد خالی شد سریع روی آن آرد بپاشید.
کف و اطراف ظرفی را با روغن چرب کنید ،سپس خمیر را داخل آن بگذارید و یک دور درون ظرف بچرخانید تا کمی اطراف خمیر چرب شود ، سپس روی خمیر برشی به صورت + بدهید تا خمیر بهتر ور بیاید ، پارچه یا حوله ای را مرطوب کنید و روی ظرف قرار داده و آن را در جایی گرم بین ۱ تا ۲ ساعت قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود ، هرچه دمای محیط گرم تر باشد خمیر شما زودتر ور میاید.
پس از انکه حجم خمیر دو برابر شد دست ها و سطح کار را به کمی آرد یا روغن آغشته کنید تا خمیر به دست یا محیط کار نچسبد ، خمیر را روی سطح مورد نظر قرار دهید و به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید ، سپس هر تکه را جداگانه چند بار با همان روش بالا ورز دهید.
حال خمیر را در ظرف دلخواه چرب شده پهن کرده و مجدد روی آن را با پارچه مرطوب به مدت نیم ساعت بپوشانید.
پس از گذشت زمان فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد بگذارید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا پخت اولیه نان پیتزا انجام شود ، سپس از فر خارج کرده و مواد مخصوص پیتزا را روی نان های آماده بریزید و بار دیگر درون فر بگذارید.
 

نکات:

۱)برای خوشمزه تر شدن و پوکتر شدن خمیر بهتر است یک ظرف آب را داخل فر قرار دهید و بعد از آنکه آب به جوش آمد ظرف خمیر را داخل فر قرار دهید.
۲)استفاده از پودر شکر در تهیه این خمیر اختیاری است.
۳)در صورت تمایل به جای روغن زیتون از روغن مایع استفاده کنید.
۴)دقت کنید اگر آب ولرم نباشد خمیر مایه خراب میشود.
۵)در صورت تمایل روی خمیر آماده شده(پس از پخت اول)مقداری کچاب ریخته و بعد مواد را روی خمیر بریزید تا پیتزا خوشمزه تر شود.
۶)منظور از جای گرم برای گذاشتن ظرف خمیر در محیطی با دمای حدود ۴۰ درجه میباشد که برای اینکار میتوانید مایکروفر(نه مایکروویو یا سولاردم) را گرم کنید و سپس ظرف را درون مایکروفر به مدت ۵ دقیقه قرار دهید، حتی میتوانید آن را در کنار شوفاژ یا هر منبع گرمایی دیگری بگذارید.

نوش جان

 

سوران

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...