پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه ته دیگ مجلسی و زیبا

13936

آموزش روش تهیه ته دیگ مجلسی و هنرمندانه

 

آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت انتظار: ۱ ساعت
مجموعاً: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

 

مواد اولیه برای ۵ نفر :

پودر موسیر نصف قاشق چایخوری

برنج ۵ پیمانه

زعفران به میزان لازم (آسیاب شده)

پودر سیر نصف قاشق چایخوری

آرد  ۱ و نیم قاشق غذاخوری

ماست ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا مواد خشک را با هم مخلوط کرده و ۲ تا ۳بار الک کنید.ماست را به مواد افزوده و خوب مخلوط کنید تا مایعی به غلظت ماست سفت ایجاد شود. در ظرفی مناسب که بهتر است تابه گود یا قابلمه نچسب باشد برنج را به مرحله آبکشی رسانده و آن را آبکش کنید.سپس کف تابه را با دستمال خشک کرده و مقدار خیلی کمی کره یا روغن بزنید طوری که فقط کمی چرب شود.خمیر را داخل قیف مخصوص یا نایلون سوراخ شده بریزید و طرح دلخواه را کف ظرف بکشید.
پس از طراحی ظرف را روی شعله ملایم قرار داده و ۱دقیقه صبر کنید تا فیکس شود.سپس برنج ابکش شده را به آرامی روی ته دیگ ریخته و با کفگیر یا دست برنج را کمی فشرده کنید.مقداری کره را آب کرده و روی برنج بریزید و شعله را به مدت ۵دقیقه زیاد کنید و درب ظرف را با دمکنی بپوشانید تا برنج به اصطلاح دم بدهد.
سپس شعله را بسیار ملایم کرده و صبر کنید تا برنج دم بکشد.بعد از دم کشیدن برنج ظرف را بدون آنکه دمکنی را از رویش بردارید چند ثانیه داخل آب قرار دهید و بعد ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا ته دیگ کاملا از ظرف جدا شود.سپس به ارامی روی ظرف دلخواه برگردانید.

 

13939 

 

13938 

 

13937 

 

13935 

 

13934 

 

13933 

 

نکات:

۱)در صورت تمایل مقدار کمی بیکینگ پودر(حدود نصف قاشق چایخوری)به مواد اضافه کنید تا ته دیگ پوک تر و پف دار تری داشته باشید.
۲)در صورت تمایل به جای ماست از شیر یا آب مرغ یا آب گوشت استفاده کنید در این صورت مقدار آرد را بیشتر کنید تا خمیر سفتی داشته باشید.
۳)میتوانید این خمیر را بدون طرح کف ظرف ریخته و زیر آن مغز (مثل کنجد،مغز تخمه،بادام و …)یا سبزی(مخصوصا جعفری)یا سیب زمینی (مثلا قالب زده شده با طرح گل یا خرد شده یا حلقه ای و …)استفاده کنید.(اول مغز یا سبزی و … را بریزید و بعد خمیر)
۴)در صورتی که میخواهید خمیر را به صورت یکپارچه کف ظرف بریزید بهتر است از آب مرغ به جای ماست استفاده کنید.
نوش جان

 

بریونی

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 16, میانگین امتیاز: 2,69 از 5)
Loading...