پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

درمان گرمازدگی در طب سنتی

درمان گرمازدگی در طب سنتی

درحالی که کارشناسان اداره آگاهی از بالا رفتن آمار خشونت در شش ماه اول سال خبر می‌دهند، کارشناسان طب سنتی هم ادعایی مشابه را مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند گرم شدن هوا می‌تواند بر بدن و روان آدم‌ها تاثیری جدی بگذارد و حتی از یک فرد آرام هم، انسانی زودرنج و تحریک‌پذیر بسازد. این متخصصان ادعا می‌کنند خشونت ناشی از گرم شدن هوا، امسال بیشتر از هر سالی مردم را تهدید می‌کند و تابستان زودرسی که از آغاز بهار رد پایش پیدا شده، می‌تواند آماری نامنتظره از خشونت در سطح اجتماع را به یادگار بگذارد. این ادعاها را با دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی مطرح کردیم. عباسیان چنین گفته‌هایی را رد نمی‌کند اما از نظر او با کمک راهبردهای طب سنتی ، می‌توان از آسیب گرما بر احوال ایرانی‌ها کم کرد.

صبح‌ها کار، ظهرها استراحت

در اولین مرحله، مهم‌ترین کارهای‌تان را به اول ساعات روز یعنی معتدل‌ترین زمان‌های روز منتقل کنید. آغاز صبح بهترین زمان برای انجام کارهای با اهمیتی است که نیاز به صرف انرژی جسمی و روانی بیشتری دارد و زمان غروب هم برای انجام کارهای باقی مانده مناسب است اما از منظر طب سنتی حوالی ظهر که گرم‌ترین زمان روز است، بدترین موقع برای انجام کارهای مهم است.

خواب آرام با بهارنارنج

افرادی که احساس می‌کنند به‌خاطر گرمای هوا پرخاشگر شده‌اند، می‌توانند از عرقیات آرام‌کننده مانند بهارنارنج یا گلاب استفاده کنند. خوشبختانه این عرقیات مگر در موارد خاص منع مصرف ندارند و همه می‌توانند از آنها بنوشند. البته این عصاره‌های گیاهی کمی خواب‌آور هستند و راننده‌ها یا کسانی که نیاز به هوشیاری بالا دارند بهتر است در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنند.

خداحافظ ادویه

غذاهای خیلی تند و پرادویه می‌توانند شما را تحریک‌پذیرتر کنند. به جای مصرف آنها می‌توانید سراغ غذاهایی بروید که رطوبت‌بخشی بیشتری دارند. غذاهای آبکی و سوپ‌ها گزینه‌های خوبی برای مصرف در این فصل هستند. گذشته از این می‌توانید از گیاهان رطوبت‌بخشی مانند جو که طبع‌شان خنک است و متابولیسم را پایین می‌آورند هم کمک بگیرید یا با چاشنی‌های ترش مانند آبغوره و آبلیمو خشم‌تان را کمتر کنید. سبزیجات و میوه‌های خنک مانند کاهو، از یک طرف و مرکبات و میوه‌های آب‌دار مانند خیار از طرف دیگر می‌توانند آرامش شما را بیشتر کنند.

اولین و آخرین راه؛ هوشیاری!

تغذیه و مراقبت‌های دیگر به بهبود شرایط افراد کمک می‌کند اما نمی‌توانیم نقش خودکنترلی در کم شدن آسیب‌ها را نادیده بگیریم. آدم‌ها باید مدام خود را مورد بررسی قرار دهند و نسبت به عواطف‌شان هوشیار باشند. باید ببینند چقدر دچار خشم و غضب و ناراحتی هستند یا اینکه چه اندزه احساس آرامش و خوشحالی‌شان بیشتر شده است. طبیعی است که در ماه‌های پیش رو خشم بیشتر احساس شود اما اگر افراد بدانند که از وضعیت تعادل خارج شده‌اند می‌توانند کنترل بیشتری بر احساسات و رفتارهای‌شان داشته باشند.

آرامش با سرکه و سکنجبین

نوشیدنی‌های خنک مانند شربت سکنجبین، هم خاصیت دارویی دارند و به بدن آب رسانی می‌کنند و گرما و عطش را فرو می‌نشاند. درواقع به همه نوشیدنی‌هایی که در آن یک ماده ترش و یک ماده شیرین مخلوط شده سکنجبین می‌گوییم، که این شربت می‌تواند مخلوطی از سرکه و عسل باشد یا اینکه با سرکه و شکر درست شود اما شربت‌های دیگری مانند شربت آلبالو، آبغوره یا آبلیمو که مخلوطی از یک ماده ترش و شیرین هستند هم برای فرونشاندن این حالت مفیدند.

دوغ برای دیابتی‌ها

کسانی که دیابت دارند و به خاطر بالا بودن قند خون نمی‌توانند چنین شربطی را مصرف کنند، می‌توانند سراغ دوغ بروند و در دوغ‌شان دانه «خرفه» خیس کنند. البته بهتر است این افراد دوغ کم نمک بنوشند تا کمتر احساس عطش کنند.

خشم مهارناپذیر به‌خاطر دفع آب

در این فصل افراد باید مراقب دفع زیاد آب و مایعات از بدن باشند. اگر دچار اسهال شدند و احساس کردند که وضعیت‌شان غیرطبیعی است حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

سونای خشک در تابستان ممنوع

فعالیت شدید در شش ماه گرم سال و به ویژه در ماه رمضان می‌تواند تحمل افراد را کمتر کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در روزهای گرم سراغ ورزش‌هایی مانند شنا، شیرجه و واترپلو بروند و از ورزش‌هایی که در فضای باز و زیر آفتاب انجام می‌شوند یا اینکه مانند سونای خشک حرارت بدن را بالا می‌برند؛ پرهیز کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,20 از 5)
Loading...