جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

آشنایی با دلایل ، علایم و انواع سکته مغزی

انواع سکته مغزی به سه دسته اصلی سکته مغزی گذرا (سکته مغزی خفیف)، سکته ایسکمی (انسدادی)، سکته هموراژیک (خونریزی) تقسیم می شوند.

علایم ، دلایل و انواع سکته مغزی

درباره انواع سکته مغزی چه می دانید ؟

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خونی که در مغز جریان دارد به شدت کاهش یابد یا اینکه راه آن بسته شود. وقتی خون جریان نداشته باشد، باعث می شود که اکسیژن و مواد مغذی به مغز نرسد و فقط در عرض چند دقیقه سلول های مغز از بین می روند .
سکته مغزی از نظر پزشکی یک وضعیت اضطراری است و در این مواقع اقدام سریع ضروری می باشد .هر چه اقدام زودتر انجام شود باعث می شود که آسیبی که به مغز می رسد و عواقب آن کاهش یابد.

خبر خوب این است که سکته مغزی قابل پیشگیری است و امروزه نسبت به ۱۵ سال پیش در کشور آمریکا، افراد کمتری بر اثر سکته مغزی فوت می کنند.

علائم سکته مغزی

اگر فکر می کنید خودتان یا شخص دیگری ممکن است سکته مغزی کرده باشد، حواستان به این علائم و نشانه ها باشد و به زمان شروع این علائم و نشانه ها هم دقت کنید. چون طول مدتی که این علائم در فرد ادامه دارد، در تصمیمات درمانی ای که برای او گرفته می شود تاثیر گذار است  .

مشکل در صحبت کردن و فهمیدن . ممکن است حالت گیجی و منگی داشته باشید یا اینکه مثل افرادی صحبت کنید که لکنت زبان دارند یا در فهم صحبت های دیگران مشکل داشته باشید.

فلج شدن یا بی حسی صورت و دست و پا. ممکن است صورت یا دست یا پای شخص به طور ناگهانی بی حس و ضعیف یا فلج شود، مخصوصا در یک طرف بدن.سعی کنید هر ۲ دست خود را بلند کنید و بالای سرتان نگه دارید، اگر یک دست تعادل نداشت و افتاد این یک علامت سکته مغزی است.مورد دیگر این است که وقتی لبخند می زنید یک طرف دهانتان حالت کج و افتاده دارد.

مشکل بینایی در یک یا هر دو چشم. دو بینی و تاری دید و سیاهی رفتن یک چشم یا هر دو.

سردرد. سردرد شدید و ناگهانی که ممکن است با حالت تهوع و سرگیجه یا تغییر در وضعیت هوشیاری همراه باشد.

مشکل در راه رفتن. ممکن است وقتی راه می روید تلو تلو بخورید، سرتان گیج برود و تعادلتان کاهش یابد.

دلایل سکته مغزی

سکته زمانی اتفاق می افتد که خونی که در مغز جریان دارد به شدت کاهش می یابد یا اینکه راه آن بسته می شود. وقتی خون جریان نداشته باشد، باعث می شود که اکسیژن و مواد مغذی به مغز نرسد که این مسئله باعث می شود سلول های مغز بمیرند.

یک نوع سکته به دلیل مسدود شدن یکی از سرخرگ ها اتفاق می افتد که به آن سکته ی آسمتیک می گویند.نوع دیگری از سکته که به آن سکته ی هموراژیک می گویند بر اثر پارگی رگ های خونی اتفاق می افتد.بعضی از افراد ممکن است یک اختلال موقتی در رسیدن خون به مغزشان را تجربه کنند که به این حالت حمله ی آسمتیک گذرا می گویند.

سکته ی آسمتیک. تقریبا ۸۵ درصد سکته های مغزی سکته ی آسمتیک هستند .این سکته زمانی اتفاق می افتد که سرخرگ هایی که به مغز می روند باریک یا مسدود می شوند که این باعث کاهش شدید خون در سرخرگ ها می شود. رایج ترین سکته های آسمتیک شامل این ها هستند:

سکته ی ترومبوزی. این سکته زمانی اتفاق می افتد که یک لخته ی خونی در یکی از سرخرگ هایی که خون را به مغز می رساند ایجاد می شود.لخته ممکن است بر اثر چربی ای که به مرور زمان در سرخرگ رسوب می کند و باعث کاهش جریان خون می شود یا دیگر شرایطی که برای سرخرگ به وجود می آید ایجاد شود.

سکته ی امبولیک. این سکته زمانی اتفاق می افتد که لخته ی خونی یا مواد مانده دیگری خارج از مغز و معمولا در قلب تشکیل می شوند و همراه رگ های خونی حرکت می کنند و در سرخرگ های باریک مغز قرار می گیرند به این نوع لخته خونی امبولوس(ماده مسدود کننده جریان خون ) می گویند.

سکته هموراژیک

سکته ی هموراژیک زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی مغز پاره می شوند .خون ریزی های مغزی در اثر شرایط مختلفی که روی رگ های خونی اثر می گذارند به وجود می آیند مثل فشار خون بالای کنترل نشده و مصرف خود سرانه داروهای ضد انعقاد خون و لک های سفید روی دیواره رگ های خونی.

دلیل دیگر خونریزی که خیلی شایع نیست انحنای غیر عادی رگ های خونی باریک است که بعضی افراد به طور مادر زادی دارند .

انواع سکته های مغزی هموراژیک

خونریزی داخلی مغزی: در خونریزی مغزی یک رگ خونی در مغز پاره می شود و خون در اطراف بافت مغز ریخته می شود که به سلول های مغزی آسیب می رساند .سلول های مغزی ای که از محل پارگی دور هستند هم از این خونریزی در امان نیستند و آنها هم آسیب می بینند . فشار خون بالا، ضربه ی احساسی شدید، بد شکل بودن عروق خونی، استفاده از داروهای رقیق کننده ی خون و دیگر شرایط همه از دلایل خونریزی مغزی هستند.

خونریزی زیر عنکبوتیه: در خونریزی زیر عنکبوتیه، یک سرخرگ در نزدیکی سطح مغز پاره می شود و خون بین دو غشای پوشاننده ی مغز روی جمجمه می ریزد .این خونریزی با یک سردرد شدید خودش را نشان می دهد.

 شفاجو
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...